Zoekmachine optimalisatie voor beginners

Maak eerst waardevolle content voordat je met SEO en SEA aan de slag gaat.

Er wordt heel veel geschreven over SEO (Search Engine Optimisation of in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie). Het is dan ook een heel belangrijk onderdeel van je online marketing strategie. Of dat zou het moeten zijn in elk geval. In deze blog vertellen we je hoe je start met SEO.

SEO houdt in dat je je website zodanig verbetert dat de belangrijkste pagina’s gevonden worden in zoekmachines als Google op de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden.

Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen:

Content: ‘Content is King’ is het gezegde. De enige manier voor zoekmachines om te weten welke vraag jouw website beantwoord is met tekst oftewel content.

On-site SEO Technische optimalisatie: Wanneer je website technisch niet klopt, kan het zijn dat je website niet goed geïndexeerd wordt door zoekmachines; je wordt dan niet gevonden in Google. Zorg er dus voor dat je website technisch op orde is. Zorg er dus voor dat je de website laat ontwikkelen bij een bureau dat kennis heeft van technische zoekmachineoptimalisatie. Toevallig ken jij zo’n bureau al. ; )

Off-site SEO: Dit is alle optimalisatie die niet daadwerkelijk op je eigen website plaatsvindt. Denk hierbij aan links naar jouw website vanaf andere bronnen. En ook je aanwezigheid op Social Media.

Zoekwoord onderzoek

Met een zoekwoordenonderzoek kun je waardevolle zoekwoorden vinden waar jouw concurrenten nog niet op gevonden worden. Echter pakken de meeste mensen een zoekwoordenonderzoek erg simpel aan. Ze pakken de meest voor de hand liggende zoekwoorden in hun markt of branche, voegen wat woorden toe of zoeken de synoniemen op.

Het probleem hiermee is dit; iedereen zal gevonden worden op dezelfde zoekwoorden, en er is maar plek voor één website op de eerste plek. Je kan dus beter gevonden worden op woorden die jouw concurrent nog niet gebruikt.

Doe dus grondig zoekwoord onderzoek voordat je van start gaat met je SEO >

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO staat zoals je inmiddels weet voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) en SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Heel simpel gezegd kun je SEO vergelijken met evolutie en SEA met genetische manipulatie. Evolutie is het natuurlijk verloop en verbetering van een organisme waar genetische manipulatie snel resultaten boekt maar je geen inzicht hebt in toekomstige (nare) bijwerkingen.

Direct resultaat of op langere termijn zichtbaar blijven in Google?

Bij SEO gaat het erom dat je website helemaal wordt ingericht op zoekwoord vindbaarheid en het gebruik van de (gratis) toepasbare technieken op elke pagina voor nu en in toekomstige toevoegingen. SEO heeft, net als evolutie, tijd nodig. Dit betekent dat het wel even kan duren voordat het resultaat van de afgenomen SEO diensten zichtbaar is. Dit heeft alles te maken met de tijd die Google nodig heeft om je website te indexeren en te leren hoe die in elkaar steekt en op welke gestelde vragen jij de beste antwoorden geeft. Maar jij kan Google met SEO helpen het leerproces te versnellen.

Bij SEA ligt dat anders. Hier gaat het erom met Google Adwords advertenties aan te maken die Google exact vertelt met welke zoekwoorden jij wil dat jou website gevonden wordt. Google hoeft het niet zelf te leren. En omdat jij geld betaald voor die advertenties en voor elke klik die je een bezoeker naar je website leidt zal Google je belonen met een hogere ranking. Daar waar je bij SEO geduld nodig hebt, zie je bij SEA dus direct resultaat.

Er zijn natuurlijk nog meer verschillen. Daar hebben we een ander blog over geschreven > 

Content marketing

Je weet nu dus het verschil tussen betaalde en onbetaalde optimalisatie voor vindbaarheid en je weet dat een goed zoekwoordonderzoek belangrijk is om te ontdekken op welke woorden jij de meeste kans hebt op een hoge ranking in Google.

Dus nu kun je van start met het optimaliseren van je website. Toch? Nou nee, niet helemaal…

Je hebt content nodig. Content om te optimaliseren. Goed geschreven content die je kan ranken in Google. Content waarin je alle vragen die je doelgroep heeft over jouw vakgebied als beste beantwoord. Content dus.

Wat je creëert met content marketing is een duidelijke online aanwezigheid met in de basis jouw unieke kijk op je vakgebied. Het zorgt ervoor dat je je doelgroep bindt aan jouw en je bedrijf en ze steeds bij je terugkomen voor meer. Meer kennis, meer informatie, meer aanbiedingen of meer waarde voor zichzelf.

Wij hebben de ultieme handleiding geschreven om te starten met Content marketing

Content marketing is geen Quick Fix

Wanneer je gaat werken met content marketing heb je een lange adem nodig. Je hebt niet opeens heel veel loyale lezers op je blog of enorme aantallen volgers op Social Media en Youtube. Je fanbase moet groeien over tijd en dat gaat maar langzaam. Geef daarom ook niet op als je niet direct een verhoging van je verkoop ziet. Zeker bij een informatief blog zul je dat niet direct merken. Veel mensen die dan je blog lezen zullen voornamelijk informatie zoeken en als ze het antwoord op hun vraag hebben gevonden weer bij je weg gaan zonder iets bij je te kopen. Met je blog gok je erop dat ze op een later moment met een andere vraag zitten en dan contact met je opnemen om het antwoord te krijgen of van je diensten gebruik te maken.

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten

Bedrijfsmagazine uitbrengen

Je eigen bedrijfsmagazine uitbrengen hoe start je daarmee?

neuromarketing tips

5 neuromarketing tips om middels fotografie de conversie te verhogen

mobile-first-Header_BLOG

Is jouw website klaar voor mobile first?