
Zo maak je jouw bedrijf uniek
Jij maakt het uniek!
Je kunt onwijs veel kennis en idioot veel talent hebben voor wat je doet, maar mensen kunnen dat niet aan je zien. Zéker in de online wereld waarin wij leven is het lastig om je te onderscheiden. Maar uiteraard niet onmogelijk. Jij hebt namelijk iets wat geen enkele van jouw concurrenten heeft; jezelf!
Je kan net als je concurrenten exact dezelfde opleiding volgen, exact dezelfde cursussen doen en exact dezelfde doelgroep bedienen. Maar het is jouw unieke persoon(lijkheid) die al die ervaringen en al die kennis samenvoegt tot een unieke mix, volledig geblend met jouw eigen unieke kijk op jouw vakgebied.
Wat doe jij anders dan je collega’s?
Praat je wel eens met je collega ondernemers over hun bedrijfsvoering? Of dat nu een concurrent is of een ondernemer in een ander vakgebied; ondernemen blijft ondernemen en op bepaalde punten kun je je onderscheiden zonder dat het iets met je vakgebied te maken geeft; je service niveau, manier van communiceren of je positionering op marketinggebied.
Om erachter te komen wat jouw (bedrijf) uniek maakt heb je inzicht nodig in wat ondernemers om je heen doen.
Voorbeeld
Sterk in MEDIA is uniek in deze regio op vier vlakken: Kelly als drijvende kracht, onze expertise op verschillende marketingvlakken, onze continue ontwikkeling en ons blog/ eigen marketing magazine.
Die vier vlakken maken onze niet alleen expert in ons vakgebied maar de combinatie maakt ons ook uniek in deze regio. Misschien wel in heel Nederland, maar zo ver gaat ons marktonderzoek niet 😉
Onderzoek wat je concurrenten uniek maakt
Om voor jezelf in kaart te brengen wat jouw Unique Selling Points zijn zul je dus wat moeite moeten doen dit te achterhalen. Je kan beginnen met online onderzoek doen. Kijk op de websites van je concurrenten en ontdek welke verschillen er zijn met je eigen bedrijf. Ook een goede is om de Social Media tijdlijnen van je concurrenten in de gaten te houden. Spelen zij in op dezelfde onderwerpen als jij?
Kijk eens goed naar je kwaliteit en dienstverlening/ producten
Naast marktonderzoek in je concurrenten neem je ook je eigen kwaliteit en wat je doet eens goed onder de loep. Wat maakt het dan mensen bij jou komen voor de oplossing van hun probleem;
- Welk probleem los jij op en op welke manier?
Is die manier op een bepaald vlak uniek of zijn de producten/diensten die de oplossing bieden op een bepaald vlak uniek? - Wat maakt jou als ondernemer uniek?
Waarom ben je eigenlijk ondernemer geworden in plaats van je vak in loondienst uit te voeren; ook daarin kan jij je onderscheiden op de markt.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Vraag je klanten waarom zij vinden dat jij uniek bent
Wat een onwijs goede graadmeter is zijn je bestaande klanten. Vraag hen wat zij vinden dat jouw uniek maakt; waarom hebben zij voor jou gekozen? Vaak krijg je dan antwoorden waar je zelf niet eens bij stilgestaan hebt. Wat voor jou vanzelfsprekend is kan voor een ander super waardevol of bijzonder zijn.
Voorbeeld: In januari 2020 gaf Kelly bij haar netwerkgroep een bedrijfspresentatie over wat Sterk in MEDIA uniek maakt in deze regio. Het was een presentatie van 10 minuten, maar Kelly praat in het openbaar nogal snel en was dus na 6 minuten door de sheets heen… In de 4 minuten die nog over waren stonden spontaan drie klanten op om te vertellen wat zij als uniek hadden ervaren aan Kelly en daarmee ook Sterk in MEDIA;
Fijne sparringpartner
Martine Dol van Hollands Welvaren begon: “Sterk in MEDIA heeft voor mij de website gemaakt en ook mijn gedrukte marketing uitingen. Wat voor mij de samenwerking bijzonder maakt is dat wanneer ik een idee heb ik even met hen bel of app en de ideeën stroom nog meer op gang komt. Ze leveren altijd extra input en ook een eerlijk advies. Ik spar daarom erg graag met hen en het maakt dat mijn marketing steeds beter wordt en mijn naamsbekendheid enorm is gegroeid in de afgelopen 18 maanden.”
Direct een eerlijk en duidelijk antwoord op mijn vragen
Daarna was Marja Harrijvan van Harrijvan Coaching aan het woord: “Wat voor mij de samenwerking met Sterk in MEDIA uniek maakt is dat ik ze gewoon kan bellen met een vraag en ik direct een helder antwoord heb. Zo belde ik Kelly gister met de vraag hoe snel zij een nieuwe (tweede) website voor mij online konden hebben. Ik ben bezig met een nieuw project en als alles doorgaat moet er binnen twee weken een website in de lucht zijn. Kelly gaf aan dat een volledige website binnen twee weken niet te realiseren is, maar dat ze wel een tussenoplossing kunnen bieden in de vorm van een tijdelijke landingspagina met de belangrijkste info en contact mogelijkheden. Om dan daarna aan de volledige website te werken en die niet overhaast online te zetten. Zo fijn om te merken dat ze me wel direct willen helpen maar wel ook zelf hun eigen tijdlijn en zo kwaliteit bewaken.”
Ze denken mee op ondernemersvlakken, ook buiten hun eigen dienstverlening
Als laatste stond Annemarie Wiering-Somers op en voegde toe: “Kelly is voor mij bezig met de ontwikkeling van mijn eigen Reisblog. Ik had daar al heel lang een domeinnaam voor maar die past niet helemaal bij mij. Kelly belde me een paar weken geleden op. Ze vroeg me of ik niet liever een andere domeinnaam zou willen. Ik noem mezelf tijdens onze netwerkbijeenkomsten altijd Reis Annemarie; een benaming die vele anderen mij hebben toegekend. Kelly was erachter gekomen dat de domeinnaam reisannemarie.nl beschikbaar was en vroeg me of ik die wilde claimen. Ik werd er helemaal blij van en binnen een uur was ik de trotse eigenaar van dat domein. Het geeft aan dat ze ook op andere vlakken dan puur de eigen dienstverlening meedenken met hun klanten en soms ongevraagd met adviezen komen.”
Deze drie spontane testimonals zijn voor ons onwijs waardevol en geven een super mooi beeld van wat ons in de ogen van klanten uniek maakt; onze service en vermogen om mee te denken en te sparren met onze klanten.
Aan de slag!
Dus, op welke manier onderscheid jij je van je concurrenten? Wat maakt jou uniek en welke waarde biedt jij voor je klanten? Breng het in kaart en kijk heel kritisch naar de antwoorden. Schreeuw van de daken wat jou onderscheid. Wees niet verlegen maar vertel het in overmaat. Alleen dan gaat je doelgroep jouw daarin herkennen. Wees niet bang om af te wijken van wat als normaal gezien wordt; juist door een totaal andere benadering of aanpak uit te lichten, kun je jezelf onderscheiden van de rest.
Vind je het lastig om je onderscheidende vermogen te ontdekken of in de juiste woorden te formuleren? Geen zorgen! Dat hebben heel veel ondernemers (daarin ben je dus níet uniek! 😉 ).
Wij hebben hiervoor de oplossing; boek een sparringssessie van 2 uur waarin we samen gaan ontdekken van jou uniek maakt en ook hoe jij die USP’s optimaal kunt inzetten in je marketing.
Investering: 149,-
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.