Zo laat jij je online publiek groeien! 5 tips over online marketing

Wanneer je een website hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen die site bezoeken. Zonder bezoekers had je net zo goed niet kunnen investeren in een strakke webpagina. Maar hoe zorg je er nu voor dat de juiste bezoekers naar je website komen? Hoe bereik je jouw doelgroep en zorg je dat Google je op de eerste pagina van de zoekmachine plaatst?

#Tip 1 – Alles begint met een helder doel; De missie die je hebt met je website.

Online marketing heeft alles te maken met het vergroten van je vindbaarheid en zichtbaarheid op het web. Het vergroten van het aantal mensen dat jouw bedrijf kent en leuk vind. Of dat nu is op je Social Media kanalen, verkeer naar je website of reacties op een geschreven gastblog. Alles wat jou bedrijf of als persoon zichtbaar maakt via het internet is online marketing. En zoals alle marketing valt of staat online marketing met een strategie; een doel en een meetbaar resultaat. Zonder doel schiet je altijd mis!

Om succesvol te zijn in marketing, moet je altijd marketingstrategieën kiezen die passen bij de missie van je website. Maar dan heeft je website natuurlijk wel een missie nodig! Zodra je de missie kent en je weet wat jouw bedrijf (en je website) uniek maakt, weet je ook met welke missie je je online marketing gaat inzetten.

Voorbeeld

De missie van Sterk in MEDIA is bedrijven helpen een succes te maken van hun website.

Om die missie waar te maken ontwikkelen wij websites, schrijven we verbeterplannen voor bestaande websites en geven we workshops hoe mensen zelf aan de slag kunnen met hun website en content marketing.

Onze online marketing (of content marketing) strategie is helemaal gericht op deze missie; Onze blog staat elke week vol tips en tricks, op social media posten we nog meer tips, quotes en verhalen die anderen weer op weg helpen. We laten zien dat we anderen helpen en onze klanten vertellen hoe wij hen hebben geholpen. Op onze website vertellen we hoe wij werken aan nieuwe websites en laten we met ons portfolio zien welke successen we hebben behaald.


Zorg dus dat jij voor je eigen website ook een duidelijke missie hebt om het maximale resultaat uit je online marketing te halen.


Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

#Tip 2 – Stem je marketing af op je missie en je doelgroep

Met het opstellen van de missie heb je als het goed is ook goed nagedacht over je doelgroep. Past je missie bij het soort klanten dat je wilt aantrekken. Pas dan kun je hem volledig uitdragen.

Bij het bepalen van je marketing kanalen doe je hetzelfde; kijk goed waar jouw doelgroep of publiek zich bevind en wees daar een actieve deelnemer.

Voorbeeld

Als jou doelgroep zich veel op Instagram bevind, wees daar dan een dominante verschijning. Ga niet proberen je doelgroep via het wijkkrantje te bereiken. Of als jouw doelgroep Youtube als zoekmachine gebruikt, moet je zorgen dat je videocontent gaat gebruiken in plaats van stilstaande foto’s.

Hoe je erachter komt waar jij het beste je marketing activiteiten op kunt focussen is door het maken van een persona >

#Tip 3 Vertel het in een verhaal met foto’s en video

Het wordt steeds belangrijker om in je marketing een verhaal te vertellen. Mensen luisteren graag naar (succes)verhalen. Ze stammen dan ook al uit de tijd van de holbewoners.

We zien steeds meer dat fotografie emoties bevatten. De tijd van gestandaardiseerde stockphoto’s met lachende mensen die in de camera kijken is nu echt wel op zijn eind.

Hedendaagse foto’s in folders en op websites beelden een verhaal uit, bevatten emotie of actie en zien er niet in scene gezet uit. Die trend zet zich ook steeds vaker door op Social Media.

Voorbeeld

Rabobank maakt van alle drie de bovenstaande tip perfect gebruik. De missie van Rabobank: Growing a better world together. De Rabobank is een maatschappelijke bank die middenin de samenleving staat.

Met hun campagnes spreken ze exact hun persona aan in beeld en tekst.

Storytelling kun je op vele manieren integreren in je marketing; op je website kun je succesverhalen vertellen (cases) over projecten die je hebt afgerond. Op social media kun je je verhaal vertellen middels foto’s en video’s.

Voorheen kon dat alleen door te posten maar sinds afgelopen jaar kun je ook “je verhaal” opnemen in je profiel op Facebook en Instagram.

#Tip 4 – Leg echt contact met publiek

Heel veel bedrijven gaan de fout in door social media als hun sales pitch te gebruiken, in plaats van het als een kans te zien om in contact te komen en relaties op te bouwen met hun klanten. Social media marketing werkt beter als je géén reclame maakt maar echte connectie zoekt met je doelgroep.

Een uniek aspect van een social media platform is verbinding maken met jouw klanten in het hele aankoopproces en het aanbieden van begeleiding en advies. Als je dit slim inzet zal je vanzelf zien dat jouw klanten telkens weer bij je terugkomen en je ook gaan aanbevelen bij anderen.

Lees meer over het klanten omzetten in ambassadeurs >

#Tip 5 – Onderschat de waarde van je content niet

Contentmarketing is niets zonder waardevolle inhoud. Om ervoor te zorgen dat dit werkt moet je kwalitatieve inhoud posten die jouw doelgroep willen lezen en delen. Op Facebook, bijvoorbeeld, word je post getoond afhankelijk van het aantal lezers. Hoe meer lezers je hebt, hoe meer je post getoond zal worden. Lezers houden van transparante posts, posts die jouw merk weergeven als een echt persoon, niet enkel een bedrijf. Schrijf je inhoud vanuit een persoonlijk perspectief, gebruik verhalen om emoties bij je lezers op te wekken.

Gebruik veel content welke altijd relevant is – en herbruik het verschillende keren gedurende het jaar om het voor nieuw publiek te presenteren. Monitor welke posts het breedste publiek aantrekt en het meeste interactie opwekt, en re-post op regelmatige basis.

Het is ook de moeite waard om je concurrenten in het oog te houden en bij te houden welke soort inhoud de meeste reacties krijgt. Wees geen copy-cat maar gebruik dit te inspiratie.

Lees meer over waardevolle content creëren >

Dus om je online publiek te laten groeien heb je een aantal ingrediënten nodig

Goede content marketing valt en staat met een goede strategie die om de missie van je website draait. Content die een verhaal vertelt in woord en beeld die je doelgroep emotioneel raakt en die de moeite van het re-posten waard zijn werken het beste op de lange termijn en wees trouw aan de bestaande publiek. Vorm een echte connectie en geef je posts een persoonlijke touch.

Wij horen graag wat jij doet om je online bereik te vergroten. Laat het ons weten in de reactie!

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep