Zo laat jij je online publiek groeien! 5 tips over online marketing

Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
Zo laat jij je online publiek groeien! 5 tips over online marketing

Wanneer je een website hebt wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen die site bezoeken. Zonder bezoekers had je net zo goed niet kunnen investeren in een strakke webpagina. Maar hoe zorg je er nu voor dat de juiste bezoekers naar je website komen? Hoe bereik je jouw doelgroep en zorg je dat Google je op de eerste pagina van de zoekmachine plaatst?

#Tip 1 - Alles begint met een helder doel; De missie die je hebt met je website.

Online marketing heeft alles te maken met het vergroten van je vindbaarheid en zichtbaarheid op het web. Het vergroten van het aantal mensen dat jouw bedrijf kent en leuk vind. Of dat nu is op je Social Media kanalen, verkeer naar je website of reacties op een geschreven gastblog. Alles wat jou bedrijf of als persoon zichtbaar maakt via het internet is online marketing. En zoals alle marketing valt of staat online marketing met een strategie; een doel en een meetbaar resultaat. Zonder doel schiet je altijd mis!

Om succesvol te zijn in marketing, moet je altijd marketingstrategieën kiezen die passen bij de missie van je website. Maar dan heeft je website natuurlijk wel een missie nodig! Zodra je de missie kent en je weet wat jouw bedrijf (en je website) uniek maakt, weet je ook met welke missie je je online marketing gaat inzetten.

 

Bijvoorbeeld:
De missie van Sterk in MEDIA is bedrijven helpen een succes te maken van hun website.

Om die missie waar te maken ontwikkelen wij websites, schrijven we verbeterplannen voor bestaande websites en geven we workshops hoe mensen zelf aan de slag kunnen met hun website en content marketing.

Onze online marketing (of content marketing) strategie is helemaal gericht op deze missie; Onze blog staat elke week vol tips en tricks, op social media posten we nog meer tips, quotes en verhalen die anderen weer op weg helpen. We laten zien dat we anderen helpen en onze klanten vertellen hoe wij hen hebben geholpen. Op onze website vertellen we hoe wij werken aan nieuwe websites en laten we met ons portfolio zien welke successen we hebben behaald.


Zorg dus dat jij voor je eigen website ook een duidelijke missie hebt om het maximale resultaat uit je online marketing te halen.

#Tip 2 – Stem je marketing af op je missie en je doelgroep

Met het opstellen van de missie heb je als het goed is ook goed nagedacht over je doelgroep. Past je missie bij het soort klanten dat je wilt aantrekken. Pas dan kun je hem volledig uitdragen.

Bij het bepalen van je marketing kanalen doe je hetzelfde; kijk goed waar jouw doelgroep of publiek zich bevind en wees daar een actieve deelnemer.

Bijvoorbeeld:
Als jou doelgroep zich veel op Instagram bevind, wees daar dan een dominante verschijning. Ga niet proberen je doelgroep via het wijkkrantje te bereiken. Of als jouw doelgroep Youtube als zoekmachine gebruikt, moet je zorgen dat je videocontent gaat gebruiken in plaats van stilstaande foto’s.

Hoe je erachter komt waar jij het beste je marketing activiteiten op kunt focussen is door het maken van een persona >

#Tip 3 Vertel het in een verhaal met foto’s en video

Het wordt steeds belangrijker om in je marketing een verhaal te vertellen. Mensen luisteren graag naar (succes)verhalen. Ze stammen dan ook al uit de tijd van de holbewoners.

We zien steeds meer dat fotografie emoties bevatten. De tijd van gestandaardiseerde stockphoto’s met lachende mensen die in de camera kijken is nu echt wel op zijn eind.

Hedendaagse foto’s in folders en op websites beelden een verhaal uit, bevatten emotie of actie en zien er niet in scene gezet uit. Die trend zet zich ook steeds vaker door op Social Media.

 

Bijvoorbeeld:
Rabobank maakt van alle drie de bovenstaande tip perfect gebruik. De missie van Rabobank: Growing a better world together. De Rabobank is een maatschappelijke bank die middenin de samenleving staat.

Met hun campagnes spreken ze exact hun persona aan in beeld en tekst.

 

Storytelling kun je op vele manieren integreren in je marketing; op je website kun je succesverhalen vertellen (cases) over projecten die je hebt afgerond. Op social media kun je je verhaal vertellen middels foto’s en video’s.

Voorheen kon dat alleen door te posten maar sinds afgelopen jaar kun je ook “je verhaal” opnemen in je profiel op Facebook en Instagram.

 

Onwijs sterke storytelling laat Google zien: Empowerment Story


Google film: Empowerment Story

#Tip 4 - Leg echt contact met publiek

Heel veel bedrijven gaan de fout in door social media als hun sales pitch te gebruiken, in plaats van het als een kans te zien om in contact te komen en relaties op te bouwen met hun klanten. Social media marketing werkt beter als je géén reclame maakt maar echte connectie zoekt met je doelgroep.

Een uniek aspect van een social media platform is verbinding maken met jouw klanten in het hele aankoopproces en het aanbieden van begeleiding en advies. Als je dit slim inzet zal je vanzelf zien dat jouw klanten telkens weer bij je terugkomen en je ook gaan aanbevelen bij anderen.

Lees meer over het klanten omzetten in ambassadeurs >

#Tip 5 - Onderschat de waarde van je content niet

Contentmarketing is niets zonder waardevolle inhoud. Om ervoor te zorgen dat dit werkt moet je kwalitatieve inhoud posten die jouw doelgroep willen lezen en delen. Op Facebook, bijvoorbeeld, word je post getoond afhankelijk van het aantal lezers. Hoe meer lezers je hebt, hoe meer je post getoond zal worden. Lezers houden van transparante posts, posts die jouw merk weergeven als een echt persoon, niet enkel een bedrijf. Schrijf je inhoud vanuit een persoonlijk perspectief, gebruik verhalen om emoties bij je lezers op te wekken.

Gebruik veel content welke altijd relevant is – en herbruik het verschillende keren gedurende het jaar om het voor nieuw publiek te presenteren. Monitor welke posts het breedste publiek aantrekt en het meeste interactie opwekt, en re-post op regelmatige basis.

Het is ook de moeite waard om je concurrenten in het oog te houden en bij te houden welke soort inhoud de meeste reacties krijgt. Wees geen copy-cat maar gebruik dit te inspiratie.

 

Lees meer over waardevolle content creëren >

Dus om je online publiek te laten groeien heb je een aantal ingrediënten nodig:

Goede content marketing valt en staat met een goede strategie die om de missie van je website draait. Content die een verhaal vertelt in woord en beeld die je doelgroep emotioneel raakt en die de moeite van het re-posten waard zijn werken het beste op de lange termijn en wees trouw aan de bestaande publiek. Vorm een echte connectie en geef je posts een persoonlijke touch.

Wij horen graag wat jij doet om je online bereik te vergroten. Laat het ons weten in de reactie!

Lees ook:

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Klant testimonials vragen verhoogt je expertstatus

Klant testimonials verhoogt je expert status!

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter