Zie jij nog de bomen door het bos?

Door middel van verschillende social media kanalen kan jij direct zichtbaar worden en contact maken met jouw ideale klant. Maar hoe zorg je er nu voor dat jij je het juiste platform gebruikt?
En ga zeker niet alle social media profielen aanmaken en inzetten. Gebruik er eerst 1 of 2, en kies 2 platformen uit welke je kan behappen.

De meest gebruikte zijn Facebook en Linkedin. Laten we daar eens mee beginnen.

LinkedIn

Laten we beginnen we met de header van LinkedIn, welke je tegenwoordig ook aan kan passen bij LinkedIn voor diegene die het nog niet wisten. Mocht je in het bezit zijn van een  premium account dan heb je meer keuze uit voorbeeld afbeeldingen en anders maak je er gewoon één zelf met 1 van deze 2 super tools Canva.com of PicMonkey. LET wel OP: De aanbevolen afmeting (1400*425 px) komt anders uit als dat je op Canva ziet. Speel hier dus even mee.

PROFIELFOTO: Plaats hier ten alle tijden een goede foto van jezelf, waarbij je het liefst een beetje lachend op staat, met een egale achtergrond waarbij je gezicht goed te zien is.
Een NoGo is een vakantie foto of het logo van je bedrijf, een foto van je kind….. 

BIO: Het wordt bij Linkedin steeds makkelijker om je bio aan te passen, je klikt op ‘je profiel aanpassen’ en je ziet vanzelf overal ‘potloodjes’ staan, al ga je er met je muis overheen, licht dit blauw op, je klikt er op en je kan beginnen met invullen.
Je kunt hier heel makkelijk jouw eigen bedrijf aan toevoegen, LET OP, zet het vinkje uit bij de zin dat dit automatisch ook je headline wordt. Maak gebruik van je headline door hier je pay-off te plaatsen of steekwoorden wat te maken heeft met jouw bedrijf. Je mag dit gerust regelmatig veranderen.
LET OP: vermeld hier nooit je telefoonnummer in! Dit wordt niet gewaardeerd door Linkedin.
LET OP: Gebruik voor je bedrijf een company-page en geen privéprofiel! Ook dit wordt niet gewaardeerd door LinkedIn.
Stel je account in als voertaal Engels, hier door krijg je de mogelijkheid om ook longposts te versturen, ga hier geen dagelijkse gewoonte van maken want dan wordt je al snel als spammer gezien.
Op dit platform deel je vooral zakelijke uitingen, interessante updates uit je bedrijf. Artikelen wat met jouw doelgroep of branche te maken heeft.

En alsjeblieft mensen…… als je iemand uitnodiging verstuurt via LinkedIn, schrijf er dan iets persoonlijks bij, ik wil geen onpersoonlijke en standaardberichtjes meer tegenkomen.

Facebook:

Ook hier kan je weer een geweldige header maken met Canva.com (deze tool maakt je leven een stuk leuker 🙂 )
TIP: Vermeld je slogan in je omslagafbeelding of een hastag (#) probeer het in je stijl van je huisstijl te houden.

Klopt je profiel foto nog? Gebruik hier dezelfde foto voor als op Linkedin voor de herkenbaarheid. Zoniet dan kan je deze ook maken in Canva.com. Hiervoor is helaas geen sjabloon, dus klik je op ‘custom dimensions’ en vult daar in 180 * 180 px.
Klik vervolgens op INFO? Staan alle gegevens erop? Je website, emailadres, telefoonnummer, je adres. Eventueel de openingstijden.

En, heb je je eigen URL al geclaimd, dus heeft je pagina een mooie naam zoals facebook.com/deonlinefactor.nl  en niet zoiets als dit: .com/pages/180020055AC/  als je dit nog in de adresbalk ziet staan kun je dit wijzigen bij info -> pagina informatie aan de rechterkant kan je dit aanpassen bij Facebook-webadres
Vermeld gelijk wat leuke mijlpalen? Bv opening van je pand, de startdatum van je bedrijf, een contract getekend? Vermeld dit soort dingen ook op je pagina, deze knop vind je achter ‘evenement-aanbieding’ .

Je prive en zakelijke pagina koppelen en andere tips:

Bij je privé profiel kan je je zakelijke pagina koppelen, je klikt op >> info en vul bij ‘werkgever’  in de naam van je facebookpagina. Als het goed is verschijnt deze nu in je scherm. Dit is erg handig want dit komt onder je naam te staan en is te zien in bv fb groepen maar ook als men wilt weten wat je doet. Overigens kan je in je prive profiel nog zoveel meer kwijt! Denk aan al je social media accounts, je website(s) , skype etc….. Dit kan allemaal bij “contact gegevens”.

Let goed op als je je eigen berichten wilt delen of liken. Het staat een beetje raar als je dat met je zakelijke pagina doet. Je kan dit gemakkelijk veranderen door het plaatje van je logo/profielfoto wat je rechts onder je bericht ziet wat je wilt delen/posten/liken. Dit kan je dus aanpassen.

Probeer iedere dag een aantal malen iets te posten op Facebook. TIP: plaatjes doen het altijd goed!!! Hoeft niet altijd serieus te zijn mag ook grappig of iets uit het nieuws te zijn.

Iets delen of posten wat niet van jou is maar wel interessant voor je vrienden moetje natuurlijk altijd doen!!

Dan nog dit, bij 25 likes kan je je URL claimen van je pagina en vanaf 30 likes kun je je statistieken in zien. Kijk daar ook eens naar om te zien wie jouw pagina leuk vinden, klopt dit met je doelgroep?

Zo, dat was heel wat informatie. En dan nu aan de slag ermee!

Laat je in het reactie veld hieronder je linkedin en of je facebook pagina zien, natuurlijk met al deze punten erin verwerkt 😉

En mocht je dit interessant vinden, deel het gerust met de deelknoppen onderaan dit bericht met jouw netwerk.

 

 

1 reactie

  1. Agnes Zaal op 23 oktober 2015 om 10:07

    Dank je Wendy voor je interessante blog.
    Heb meteen gecheckt of alles klopt bij Li.
    Volgende keer Twitter tips?;-)

Laat een reactie achter