7 content tips voor betere SEO resultaten met behulp van neuromarketing

Een goede SEO-strategie is dan ook essentieel om ervoor te zorgen dat jouw diensten of producten makkelijk te vinden zijn.



Als ZZP’er of zelfstandig ondernemer wil je natuurlijk altijd het beste voor de dag komen. Je kunt nog zo goed zijn in wat je doet en aanbied, maar wanneer je digitaal niet gevonden kan worden zijn alle overige initiatieven tevergeefs in 2020. Wij helpen je graag op weg met aantal content tips gebaseerd op de medische wetenschap, ook wel neuromarketing genoemd.

Neuromarketing is een jong begrip met potentieel voor SEO

Google maakt het leven steeds makkelijker voor de gebruiker. Zoeken wordt steeds eenvoudiger, suggesties worden verbeterd en zaken als voice search zijn in opkomst. Er zijn tal van verschillende algoritmes geprogrammeerd die dit allemaal mogelijk maken. Vanuit ondernemers perspectief zijn het deze algoritmes die de uitdaging vormen wanneer we het hebben over SEO-management. Deze algoritmes worden continue aangepast en verbeterd ten behoeve van de gebruiker. Dit kan er echter toe leiden dat jouw rangschikking ineens wordt beïnvloed en er minder organisch zoekverkeer binnenkomt, omdat je niet meer aan de laatste richtlijnen voldoet. Neuromarketing is een relatief jong begrip, waarmee specifieke zaken uit de medische wetenschap worden gebruikt voor marketing doeleinden. Je kan hierbij denken aan het voorspellen van bepaalde gedragingen van mensen. Deze wetenschap is ontzettend waardevol en kan een significante bijdrage leveren aan het verbeteren van jouw SEO, als ook de ervaring voor de gebruiker.

Naast algoritmes bepaald het zoekgedrag van de gebruiker de vindbaarheid van jouw website

Zoals gezegd zijn er wel honderden factoren die een invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website op Google. Deze algoritmes zijn gebaseerd op bepaalde formules en gedragingen die zijn geprogrammeerd. Naast deze algoritmes, is het gedrag van de gebruiker bepalend voor de vindbaarheid. Met gedrag wordt bedoeld welke weg mensen online bewandelen om ergens te komen en welke zoektermen al dan niet in combinatie met elkaar worden gebruikt. Al deze zaken hebben te maken met wat de doelgroep belangrijk vindt en wat voor de doelgroep de unieke aspecten zijn van een goede website. Het is onmogelijk om iedereen over een kam te scheren en dit verschilt dan ook per doelgroep. Een voorbeeld, is dat sommige jongeren bijvoorbeeld de autoriteit van een specifieke website veel hoger zullen inschatten indien deze veel op bepaalde sociale media wordt gedeeld en besproken.

Google meet het gedrag van haar gebruikers

Er zijn een aantal zogenaamde key performance indicators die Google overal gebruikt om de rangschikking te bepalen en te veranderen. Deze KPI’s hebben betrekking op het gedrag van de gebruiker en hoe deze de website beoordeeld. Zonder dat veel mensen hier bij stilstaan geven ze door specifiek surfgedrag voorkeuren weg en delen ze wat de beste benadering is om de aandacht te krijgen. Zaken die Google onder andere meet zijn:

  • De duur van het bezoek aan een website
  • Het aantal unieke bezoekers op een website
  • Metrieken zoals bounce rate (hoeveel bezoekers drukken gelijk weer op de ‘terugknop’ bij landen op jouw website)

Behaal je eerste winst met de juiste pakkende titel

Hoe voor de hand liggend het ook mag zijn, er zijn een aantal momenten van de waarheid tussen het moment dat de gebruiker zoekt op Google en jouw content leest. Een van deze momenten, is wanneer de gebruiker op jouw pagina terecht komt en de titel ziet. De titel is cruciaal en kan de trigger vormen om verder te lezen of direct de pagina te verlaten. Een aantal tips om in gedachten te houden bij het maken van een titel zijn:

  1. In de meeste industrieën kun je beter tutoyeren, de u-vorm wordt vaak als ouderwets gezien en mensen voelen zich meer aangesproken met je en jij in B2C niches. In B2B en serieuze zaken zoals financiën en medische kwesties kan het echter verstandiger zijn om de u-vorm te hanteren.
  2. Gebruik specifieke getallen en nummers, bijvoorbeeld:
    “10 tips om snel af te vallen”
  3. Probeer de lezer in beweging te krijgen of iets te laten doen met een titel.
    Dit betekent niet letterlijk, maar refereer je titel aan een onderliggende actie of stap om te ondernemen. Bijvoorbeeld: “Bouw nu je eigen website met 3 handige trucs”
  4. Geef iets unieks vrij.
    Door een geheim of iets te onthullen wat niet heel bekend is kun je makkelijker de aandacht krijgen. Bijvoorbeeld: “Het geheim om een authentieke spaghetti te maken…
  5. Zorg voor een pakkende intro die werkt als een ‘teaser’
    Hoe vervelend is het wanneer iemand tegen je zegt: “Had jij al gehoord over X?” En dat jij daarop reageert met: “nee, wat precies?” en dat de ander dan zegt: “Oh nee laat maar, ik dacht dat je dat al wist.”. In dit geval was er niks aan de hand geweest als iemand niet had gevraagd of je al had gehoord over X, maar omdat dit nu getriggerd is wil je dit per se weten. Dit is algemeen bekend in de psychologie en een vaak toegepaste marketingtechniek. Op jouw website kun je hier in je content ook mee werken. Een pakkende introductie die niet teveel weg geeft, maar wel zorgt dat je meer wil weten, is precies wat je nodig hebt.
  6. Gebruik afbeeldingen en visualisaties en beïnvloed de emotie van de gebruiker
    Visuele ondersteuning draagt altijd bij aan het binden met de lezer en het creëren of bespoedigen van een bepaald gevoel. Ondersteunende foto’s of afbeeldingen kunnen een psychische invloed hebben op het gedrag en het gevoel van de gebruiker op jouw pagina. We staan er niet bij stil, maar foto’s van lachende en vrolijke mensen doen iets met ons in verband met de inhoud van de tekst, los van het feit of deze foto iets te maken heeft met de inhoud. Wanneer je gezichten van mensen gebruikt, let er dan ook op waar deze mensen naartoe kijken op de pagina. Idealiter wil je dat de mensen op de afbeeldingen ook naar jouw content of product gericht kijken. Je zult versteld staan van hoe afbeeldingen en visualisaties rondom jouw content de emotie van de gebruiker en daarmee ook het gedrag kan beïnvloeden tijdens een bezoek aan jouw pagina.
  7. Breek lange teksten op met visuals en zorg voor een gebruiksvriendelijke lay-out
    Er zijn een aantal tegenstrijdigheden wanneer we kijken naar waar de gemiddelde gebruiker naar op zoek is en hoe Google kwaliteitscontent benaderd. Google is namelijk een fan van veel tekst en inhoud, terwijl je in de praktijk hier menig gebruiker mee afschrikt. Het is dan ook zaak om voor een goede afwisseling te zorgen en teksten op te breken. Dit kan op verschillende manieren. Wanneer je bijvoorbeeld een proces uitlegt in je inhoud dan is het een goed idee om een schematische weergave van het proces visueel in de tekst te plakken. Ook kun je gebruik maken van “how to” video’s tussen de tekst in. Daarnaast is ook de lay-out en de stijl essentieel. Voorkom te lange zinnen en alinea’s en werk met meerdere titels en opsommingslijsten. Dit maakt het makkelijk leesbaar voor de gebruiker zonder dat Google dit als een kortere tekst beschouwt.

Aan de slag!

Met deze zeven tips kun jij nu zelf aan de slag met het verbeteren van je vindbaaheid en heb je de juiste tools in handen om neuromarketing ta geen gebruiken in jouw marketing. Succes!

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten

Bedrijfsmagazine uitbrengen

Je eigen bedrijfsmagazine uitbrengen hoe start je daarmee?

neuromarketing tips

5 neuromarketing tips om middels fotografie de conversie te verhogen

mobile-first-Header_BLOG

Is jouw website klaar voor mobile first?