Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
header

Google Ads, momenteel één van de meest populaire manieren om je merk onder de aandacht te brengen. Grote kans dus dat jij dit kanaal inzet om je merk onder de aandacht te brengen. In mijn vorige blogartikel heb ik drie handige tips gegeven die je helpen je campagnes naar een hoger niveau te tillen. In dit artikel gaan we verder met nieuwe tips. Deze tips zijn wat complexer, maar daardoor niet minder effectief. 😉

Tip 1: Morgen in huis? Bestel binnen 20 minuten.

Tijd voor de volgende booster. Dit is er eentje voor de webshops met een snelle verzending: Countdown Ad Customizers (maar dan anders).

Een snelle levertijd is tegenwoordig erg belangrijk voor de consument. Met het aangeven van de resterende tijd voor een snelle levering, vergoot je het gevoel van urgentie voor jouw bezoeker!

Voorbeeld

Kop: Bestel binnen {=GLOBAL_COUNTDOWN(MorgenInHuisDeadline.MorgenInHuisDeadline,"nl")} en ontvang je product morgen in huis!

Op deze manier wordt de tijd die je nog hebt om een bestelling te plaatsen (om je product morgen in huis te hebben), in je advertentie geladen. Dat komt er als volgt uit te zien:

Kop: Bestel binnen 36 minuten en ontvang je product morgen in huis!

Hoe gebruik je het?

  1. Klik op 'Tools en instellingen' rechtsbovenaan de pagina in Google Ads.
  2. Klik op het plusje (feed uploaden): Advertentieaanpassersgegevens.
  3. Het is nu tijd om je eigen feed te maken. In deze feed maken we drie kolommen: Start date, End date en MorgenInHuisDeadline. Download hier een voorbeeld feed. Deze feed loopt tot 22/09/2019. Zorg ervoor dat jouw eigen feed langer doorloopt, zodat je dit niet continu hoeft aan te passen.
  4. Upload je eigen feed in Google Ads.

De functie kun je activeren door de volgende tekst in je advertentie te gebruiken: {=GLOBAL_COUNTDOWN(MorgenInHuisDeadline.MorgenInHuisDeadline,"nl")}.

 

Betekenis van deze tag

  • GLOBAL_COUNTDOWN: Hierbij gebruikt Google Ads de tijdzone van het account, in plaats van de tijdzone van de bezoekers.
  • MorgenInHuis.MorgenInHuisDeadline: Dit is de deadline zoals beschreven in de feed. De feed heet 'MorgenInHuis', en de kolom heet 'MorgenInHuisDeadline'.
  • NL: Op deze manier gebruikt Google Ads Nederlandse termen in plaats van Engelse termen. Bijv: Uur i.p.v. Hour.

Tip 2: Location Ad Customizers

Location Ad Customizers maken het mogelijk om de realtime locatie van je potentiële klant in je advertentietekst te laden. Je kunt hier op diverse manieren gebruik van maken. Zie hieronder een voorbeeld:

Voorbeeld

In onderstaand voorbeeld heb ik een willekeurige kop en beschrijving gebruikt.
Kop: Gratis geleverd in {=geo.Naam:heel NL}
Beschrijving: Wij bezorgen onze producten gratis in {=geo.Naam:heel NL}.
URL: www.website.com/{=geo.Naam:NL}

 

Wanneer iemand vanuit Alkmaar (dit lokaliseert Google) zoekt op het zoekwoord: 'leren voetbal' (en jij dit zoekterm opgenomen hebt in je account), zal de advertentie er als volgt uitzien:

Kop: Gratis geleverd in Alkmaar
Beschrijving: Wij bezorgen onze producten gratis in Alkmaar.
URL: www.website.com/Alkmaar

Oftewel, in Google:

Gebruik Location Ad Customizers

  1. Klik op 'Tools en instellingen' rechtsbovenaan de pagina in Google Ads.
  2. Klik op het plusje (Feed uploaden): Advertentieaanpassersgegevens.
  3. Download de locatie feed hier, en upload dit bestand in Google Ads.

Wanneer je nu een nieuwe advertentie opzet, kun je de volgende tag ({geo.Naam:heel NL}) toevoegen aan de kop, beschrijving en/of URL. En voilà, de realtime locatie wordt voortaan automatisch ingeladen.

NOTE: de tekst achter de dubbele punt, is de tekst die men te zien krijgt wanneer de locatie van de bezoeker niet duidelijk is. In bovenstaand geval zou dat dus zijn: Gratis levering in heel NL. Dit kun je dus ook aanpassen naar iets anders.

Tip 3: Remarketing doelgroepen

Last but not least, het toevoegen van remarketing doelgroepen.
Remarketing doelgroepen zijn lijsten met personen die jouw website al eens bezocht hebben. Veel websitebezoekers komen op een website, zonder over te gaan tot een aankoop. Zelfs met een hele gerichte advertentie voorkom je niet dat mensen uiteindelijk de website weer verlaten. Met remarketing is het mogelijk deze bezoekers opnieuw te benaderen.

Hoe gebruik ik het?

Maak doelgroepen aan

Ga via Tools naar de gedeelde bibliotheek en klik door naar doelgroepbeheer. In dit menu kan je doelgroepen aanmaken waarop jij je wilt gaan richten. Klik op de blauwe '+' button voor een nieuwe doelgroep en geef hier een duidelijke naam aan (bijv. ‘alle bezoekers'). Bij ‘duur lidmaatschap’ kun je de aangeven hoe lang je wilt dat je bezoekers in deze lijst blijven staan. Kortom, of je ze 7 dagen na het bezoeken van je website, of bijvoorbeeld 30 dagen na het bezoeken van je website wil blijven benaderen. Ik gebruik zelf meestal 30 dagen, maar dit is afhankelijk van de duur van het aankoopbeslissingsproces van de product of dienst. Als het om een korte evaluatieperiode, dan is 10 dagen prima.

Plaats de remarketing code

Zodra de lijst is opgeslagen, kun je de remarketing tag op je website plaatsen. Je kunt de code terugvinden in het linkermenu onder ‘doelgroepbronnen’. Onderaan de pagina bij ‘Tag instellen’ wordt verder uitgelegd hoe je de remarketing-tag kan plaatsen op je website. Als je zelf niet zo technisch bent, kun je dit door de webbouwer laten oppakken!

Selecteer de juiste doelgroep

Zodra de code geplaatst is, wordt bij elke bezoeker een cookie geplaatst. Deze bezoeker wordt dan automatisch opgenomen in je lijst. Zodra je voldoende bezoekers in je lijst hebt verzameld, kun je de doelgroep toevoegen aan de nieuw aangemaakte remarketing campagne.

Dit kan op twee manieren:

  • Targeten: de campagne wordt alléén getoond aan de mensen die binnen de doelgroep(en) vallen.
  • Observeren: de campagne wordt aan iedereen getoond, maar je verzamelt wel data over wie binnen welke doelgroep(en) valt en je kunt meer of minder bieden voor een doelgroep. Deze optie is voor zoekcampagnes vaak het meest interessant, omdat je zo iedereen kunt bereiken die zoekt op de woorden uit jouw campagne.

In dit geval voegen we de doelgroep toe als observatie! Wanneer je alle remarketing in één campagne wilt houden, kun je ervoor kiezen om een aparte remarketing campagne aan te maken, en de doelgroep op targeting te zetten.

Ik verwacht dat je hiermee een heel eind komt. Mocht je toch graag hulp willen bij het implementeren van bovenstaande tips, neem dan contact met ons op.

Lees ook:

10 Tools die bloggen een stuk makkelijker en leuker maken

10 Tools die bloggen een stuk makkelijker en leuker maken

onderscheidend vermogen

Met onderscheidend vermogen zet je je concurrenten buiten spel

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Melanie Groot, de schrijfster van dit blog:

Melanie is gek op data. Het analyseren van zo'n beetje alles wat maar te maken heeft met Google en diens analytics. Van zoekwoord onderzoek tot het strategische plan. Haar kracht ligt in de opzet van Google advertenties (SEA).


Melanie Groot / SEA Specialist - Google Ads

Melanie Groot - SEA specialist data analyse

Advies nodig?

Neem contact op met Melanie

Laat een reactie achter