Aantal woorden
Leestijd: 5 minuten
Google ads voorbeeld

Maak jij al gebruik van Google Ads (voorheen Adwords)? Ja? Mooi!

                                                                                                         

Hieronder vind je een aantal handige tips waarmee je de campagnes naar een hoger niveau tilt! 😉

TIP 1: Keyword Customizer

Aan de hand van keyword customizers kun je ervoor zorgen dat de precieze zoekterm waarop iemand op zoekt, automatisch in je advertentie kop, beschrijving en/of URL geplaatst wordt. Dit resulteert veelal in een hoger doorklikpercentage (CTR), mits je het natuurlijk goed instelt.

 

Voorbeeld

Kop: {Keyword:Koffers}: -30%
Beschrijving: Gratis verzending op al onze {Keyword:Koffers}.
URL: www.website.com/{Keyword:Koffers}

 

Wanneer iemand zoekt op Samsonite (en jij deze zoekterm opgenomen hebt in je account als zoekwoord), zal de advertentie er als volgt uitzien:

 

Kop: Samsonite Koffers: -30%
Beschrijving: Gratis verzending op al onze Samsonite Koffers.
URL: www.website.com/Samsonite-Koffers

 

Gebruik Keyword Ad Customizers

Ik hoor je denken; maar hoe gebruik ik dit dan? Door een acollade ({) in de kop of beschrijving van je advertentie te plaatsen, krijg je vanzelf een dropdown menu te zien. Je kunt hier kiezen voor ‘Zoekwoord invoegen’. Wanneer je hierop klikt, kun je de standaardtekst en het hoofdlettergebruik instellen. De standaardtekst is de tekst die achter de zoekterm van de gebruiker wordt geplaatst.

 

Het is heel belangrijk om goed na te denken op wat voor zoekwoorden je met de advertentie gevonden kan worden (zoektermen die onder je campagne vallen), en of dit niet voor rare combinaties kan leiden in je advertentie.

 

Wanneer de CTR dan ook laag is, gaat er vaak iets niet goed. Houdt de advertenties dan ook goed in de gaten nadat je de tag hebt ingesteld.

 

Tip 2: Countdown Ad Customizer

Met Countdown Ad Customizers kun je een countdown in je advertentie plaatsen, welke aftelt naar een tijdstip dat bijvoorbeeld een bepaalde actie verloopt. Hiermee creëer je een gevoel van urgentie bij jouw potentiële klant. Hiermee kun je gemakkelijk je CTR een boost geven.

 

Voorbeeld

Kop: Sale eindigt over {=COUNTDOWN("yyyy/mm/dd 00:00:00","nl",2)}
Wanneer iemand tijdens deze actie zoekt op één van de zoekwoorden uit jouw account, krijgt diegene de volgende advertentie te zien:
Kop: Sale eindigt over 3 dagen

 

Oftewel in Google:

 

Gebruik Countdown Ad Customizers

Hierbij geldt hetzelfde als bij de keyword customizers. Wanneer je een accolade ({) in de advertentietekst plaatst, krijg je een dropdown menu te zien. In dit geval kies je voor ‘Aftellen’ als ad customizer. Google Ads genereert vervolgens automatisch de tag voor je.

 

TIP 3: Dynamic Search Ads

Met een DSA campagne scant Google de door jouw geselecteerde webpagina's of feeds voor zoektermen en genereert vervolgens geheel automatisch een advertentie. Het voordeel hiervan is dat je dus ook gevonden kunt worden op relevante zoektermen, waar je zelf misschien nog niet aan had gedacht.

Hoe fijn is dat? Alle gemiste kansen worden hiermee alsnog opgepakt!

 

Dit campagne type heeft echter ook een keerzijde. Het kan namelijk ook zo zijn dat de DSA campagne zoekwoorden opvangt waarop je bewust niet wil adverteren. Het is daardoor een campagne die iets meer zorg nodig heeft. Bij dit campagnetype moet je dus heel goed het  zoektermen rapport in de gaten houden en niet relevante zoektermen uitsluiten.

 

Voorbeeld
De advertentie ziet er als volgt uit in de interface van Google Ads:

 

Wanneer iemand zoekt op ‘Samsonite koffers’, zal de kop met dit zoekwoord gevuld worden. Bijvoorbeeld: 'De Boer Lederwaren & Bijoux – Samsonite Koffers'. Google Ads zoekt (ook geheel automatich) zelf de meest geschikte landingspagina voor dit zoekwoord.

 

Hoe gebruik ik het?

De opzet van een dergelijke campagne is vrij eenvoudig. Allereerst moet je een nieuwe zoekcampagne aanmaken, zonder vooraf een doel in te stellen. Klik vervolgens op doorgaan. Je krijgt dan het volgende te zien:

 

1.     Klik op 'Meer instellingen weergeven'.

2.     Klik op 'Instelling voor dynamische zoekadvertenties'.

3.     Vul je eigen domein in, en selecteer vervolgens 'De Google-index van mijn website gebruiken'.

4.     Vul de overige instellingen in. Tip: stel een dagelijks maximaal budget in, zodat je controle houdt over de kosten.

5.     Klik door naar de volgende pagina.

6.     Selecteer de categorieën die worden aanbevolen voor jouw website.

7.     Doorloop de overige instellingen van de DSA campagne zoals je normaal ook zou doen bij een reguliere zoek campagne.

 

Voilà, there we go!

 

En let op, deze campagne heeft net iets meer aandacht nodig dan de overige campagnes. Houdt dus goed het zoektermen rapport in de gaten.

 

Dit waren de tips voor nu. Benieuwd naar meer tips? Binnenkort staat deel 2 online!

Lees ook:

10 Tools die bloggen een stuk makkelijker en leuker maken

10 Tools die bloggen een stuk makkelijker en leuker maken

onderscheidend vermogen

Met onderscheidend vermogen zet je je concurrenten buiten spel

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Melanie Groot, de schrijfster van dit blog:

Melanie is gek op data. Het analyseren van zo'n beetje alles wat maar te maken heeft met Google en diens analytics. Van zoekwoord onderzoek tot het strategische plan. Haar kracht ligt in de opzet van Google advertenties (SEA).


Melanie Groot / SEA Specialist - Google Ads

Melanie Groot - SEA specialist data analyse

Advies nodig?

Neem contact op met Melannie

E: info@melaniegroot.nl

Laat een reactie achter