Yoast voor dummies

Een handige uitleg van alle bolletjes in het Nederlands



Okee! Je hebt in ons magazine met het thema bloggen veel tips & trics kunnen lezen over bloggen. Je hebt daarin kunnen leren schrijven vanuit je hart. Ook heb je gelezen hoe belangrijk de juiste foto bij jouw verhaal is en dat Google heel blij wordt van goede blogs. Maar… met je tekst alleen ben je er nog niet. Helaas.

Wanneer je eenmaal je tekst in je website hebt gezet en de juiste (uitgelichte) afbeelding daaraan hebt gekoppeld dan heb je ongeveer de helft van het werk gedaan.

Want naast dat je tekst gewoon een kneitergoed geschreven moet zijn is het optimaliseren van je blogpost nog even een dingetje. Yoast helpt je daarbij stap voor stap op weg!

Wat doet de Yoast SEO plugin?

Wat doet die niet, kun je beter vragen… Kort gezegd kijkt de plugin naar de inhoud van je blog en analyseert daarin de gebruiksvriendelijkheid,  leesbaarheid en het gebruik van je zoekwoorden. Dit zijn alle drie rankingsfactoren binnen Google.

Maar naast de inhoud van je artikel analyseert Yoast ook de afbeeldingen en geeft je een waarschuwing als je geen ALT hebt toegevoegd en kun je voor diverse Social Media platforms de titels en omschrijvingen samen met de juiste afbeelding instellen. Dit is super handig en effectief wanneer jij jouw blogs gaat promoten via Social Media.

Ook geeft Yoast tips tijdens het schrijven van je bericht over het gebruik van interne links en geeft je suggesties met verwijzingen naar je voorgaande artikelen.

Naast deze praktische tips in je artikelen werkt hij achter de schermen ook aan een heleboel technische optimalisaties die je zelf niets eens merkt. Zo maakt de tool zelf 301 redirects aan zodat als er iets wijzigt in je link structuur mensen niet op een 404 pagina komen.

NOTE: De Yoast SEO Plugin is er in twee varianten: de gratis versie en de premium (betaalde) versie. Wij raden iedereen aan om met de betaalde variant te werken en die is de voorbeelden in dit artikel dus meegenomen. Deze kost 89 euro per jaar.



Wat betekenen de onderdelen binnen de tool?

  1. Groene blije gezichtjes betekenen dat je het goed hebt gedaan. Er zijn ook oranje en rode gezichtjes, zodra je die ziet heb je nog wat verbeterpunten om op te letten.
  2. Focus keyphrase is waar de hele pagina om draait.
    Dat is je belangrijkste zoekwoord!
    Zodra je die hebt ingevuld kan de tool de analyses uitvoeren.
  3. Dit is de snippet.
    Dat is het deel van je inhoud die Google laat zien in de zoekresultaten. Belangrijk hier zijn de titel en de Meta omschrijving.Wanneer je die titel activerend schrijft met een wervende meta heb je meer kans dat de zoeker op Google jouw website aanklikt.De groene balkjes zijn indicatoren van de ideale lengte. Start je daar met typen dan is het balkje oranje. Bij voldoende woorden wordt hij groen. Blijf je dan typen dan wordt hij rood; Te lang is natuurlijk ook niet goed.Let erop dat je je focus zoekwoord in zowel de titel als de omschrijving gebruikt en zet die zoveel mogelijk vooraan in de tekst.De afbeelding die je daar ziet is de uitgelichte afbeelding die je bij je blog hebt ingesteld. Deze kun je per Social Media platform aanpassen.

Analyse resultaten

Er zijn 15 SEO punten waarop de analyse reageert;

  • Heeft je zoekwoord de juiste lengte
  • Eerder gebruik van het zoekwoord; Als je meerdere pagina’s wilt ranken voor hetzelfde zoekwoord dan ben je met jezelf aan het concurreren. Dat is zonde van je inspanningen want er kan met áán pagina van jouw website op positie 1 staan in Google
  • Bevat de titel van je pagina je volledige zoekwoord/zin?
  • SEO titel breedte; is je titel breed genoeg voor weergave op div. beeldschermen
  • Staat je zoekwoord in de slug; Slug is de URL in het internetvenster
  • Gebruik je het zoekwoord in je meta-omschrijving
  • Lengte van de meta-omschrijving; Is de meta de juiste lengte
  • Staat je zoekwoord in de introductie; eerste alinea van je blog
  • Heb je voldoende subkopjes met je zoekwoord gebruikt
  • Zoekwoord verdeling; wordt het zoekwoord voldoende verspreid
    over de hele tekst
  • Zoekwoord dichtheid; komt je zoekwoord vaak genoeg voor ten opzichte van het aantal woorden van je tekst? Te vaak je zoekwoord gebruiken maakt de tekst niet lekker leesbaar maar te weinig je zoekwoord gebruiken en Google zal niet oppikken dat je tekst voor dat woord gerankt moet worden.
  • Zijn er voldoende interne links aanwezig. Interne links zijn verwijzingen naar
    andere blogs over een soortgelijk onderwerp of je product of dienstenpagina
  • Heb je voldoende uitgaande links naar andere websites
  • ALT omschrijving; hebben de afbeeldingen allemaal een alternatieve tekst
  • Tekstlengte; ideaal voor blogs is een minimale lengte van 900 woorden

Er zijn 7 Leesbaarheids punten waarop de analyse reageert;

  • Signaalwoorden; ook wel overgangswoorden genoemd
  • Flesh leesgemak; meet de leesbaarheid van een tekst
  • Lijdende vorm; Is je tekst actief geschreven
  • Opeenvolgende zinnen; Zit er voldoende variatie in je zinnen
  • Koptekst verdeling; zijn er voldoende tussenkopjes tussen je alinea’s
  • Paragraaf lengte; Te lange paragrafen kan voor de lezer vermoeiend zijn
  • Zinslengte; Te lange zinnen zijn moeilijk leesbaar, vooral op een beeldscherm

BONUSTIP:

Een zoekwoord hoeft niet één woord te zijn. Dat kan ook een zin zijn. Longtail zoekwoord noemen we dat, en die zijn makkelijker om hoog te ranken dan korte woordjes met veel concurrentie!

Aan de slag!

Via de Yoast Academy kun je online hele leuke trainingen volgen om zelf met je SEO aan de slag te gaan.

De Yoast basiscursus is zelfs gratis te volgen! Alle trainingen in Yoast Academy zijn Engelstalig.

Workshop Yoast SEO bij Sterk in MEDIA

Wil jij graag in het Nederlands en 1 op 1 met Yoast SEO aan de slag? Dan is onze eigen praktische workshop perfect voor jou!

De workshop wordt op maat gemaakt, afhankelijk van de vraagstukken waar jij op dit moment hulp bij kunt gebruiken. De training is individueel en past zich aan naar jou behoefte en niveau.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

404 pagina en 301 redirect

404 pagina’s, 301 redirects?

fotobewerking

Fotobewerking gebruiken in je marketing