Uurtje factuurtje of vaste project prijs hanteren?

In dit artikel geven we antwoord op een van de meest gestelde vragen die wij krijgen in onze mailbox.



Wat kost [fill in the blank…] en hoeveel uur denk je daarmee bezig te zijn? Op het eerste deel van de vraag hebben we relatief snel een antwoord: Wij werken namelijk met vaste tarieven als het aankomt op ontwerpkosten voor drukwerk en website ontwikkeling in zijn geheel.

Het tweede deel van het antwoord laten we meestal in het midden. Dat is namelijk totaal niet belangrijk. Een prijsafspraak is een prijsafspraak, ongeacht hoe lang we met het project bezig zijn.

Vaste tarieven is voor iedereen fijn

Bij Sterk in MEDIA werken we niet uurtje factuurtje. Voor de meest voorkomende producten en diensten die we leveren hebben we een vaste prijs. Dat is voor onszelf prettig, want dan hoeven we niet zo streng onze uren bij te houden en facturen te specificeren. En dat is voor onze klant prettig, want die weet vooraf exact waar die aan toe is. Geen verrassingen achteraf en ook geen onverwacht hoge factuur.

Hoewel alles wat wij doen maatwerk is weten we door onze jarenlange ervaring heel goed in te schatten hoe lang we met een opdracht of project bezig zijn.

Uurtje factuurtje is niet schaalbaar

Toen we begonnen als ondernemers werkten we wel uurtje factuurtje. Ik denk dat heel veel ondernemers op die manier beginnen. Maar al vrij snel kwamen we erachter dat je enorm veel “facturabele uren” moet draaien om echt winstgevend te werken. Bij ondernemerschap horen heel veel uren die niet facturabel zijn, helaas. Bij ons was het zo dat gem. 22% van een fulltime werkweek daadwerkelijk herleidbaar facturabel was en de rest van de uren op niemand door te berekenen is.

Als je dat weet, en je werkt voor een vast uurtarief dan zit je al heel snel aan het plafond van je inkomsten, je kan je uurtarief niet eindeloos ophogen. Dan prijs je jezelf de markt uit. Dat wilden wij graag anders. We wilden schalen in inkomsten maar niet in werkuren.

Businesscoaching


Enerzijds zijn we gaan opschalen door onze werkprocessen te optimaliseren. Zo konden we dus meer facturabele uren werken in de week. Maar dat is geen lange termijn oplossing.

Daarnaast zijn we gaan werken met een businesscoach om onze tarieven en diensten zodanig in te richten dat we met vaste prijzen zijn gaan werken die schaalbaar zijn door onze dienstverlening te verruimen en waarde toe te voegen. Een website is een website maar door extra waarde aan onze pakketten toe te voegen in service, advisering en aanverwante dienstenverlening kunnen we onze pakketten steeds verder opschalen.

Daardoor hebben we nu een drietal website pakketten; in basis allemaal dezelfde websites, maar per pakket een andere toevoeging aan waarde en dienstverlening. Op die manier kunnen we werken met vaste prijzen per pakket en toch onze eigen werkwijze en kwaliteitsstandaard blijven bieden.

Training speciaal voor WordPress webontwikkelaars
Ook zijn we diverse trainingen gaan volgen voor nog verdere verbeteringen in onze processen.
Deze training stond geheel in het teken van proces optimalisatie vanuit lead generatie tot ambassadeur voor het leven.

• SLIMMER WERKEN (niet harder) in een digitaal creatieve bedrijf.
• Hoe onze pakketten te verhogen zonder nieuwe technologie of webontwerpvaardigheden te leren.
• Hoe ons bedrijf om te zetten van websitebouwer naar creatief (online) marketingbureau.

>  Over deze training hebben we een uitgebreid blog geschreven.

Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?

Kom online een kopje koffie met me drinken!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

Volgende stap: inhuren van een VA


Nu we onze processen hebben verbetert en onze dienstverlening significant hebben opgeschaald in de afgelopen 6 maanden merken we dat we ook een enorme groei hebben in aanvragen van nieuwe projecten. De focus die we hebben ingezet om een nieuwe doelgroep aan te boren werpt zijn vruchten af.

Tijd voor de volgende stap in de ontwikkeling en groei van Sterk in MEDIA: We gaan werken met een VA die voor ons die procesverbeteringen gaat waarborgen en nog verder aanscherpen. Werkzaamheden die wel belangrijk zijn, maar niet facturabel gaan we uit handen geven, zodat wij zelf weer meer tijd hebben voor de dingen die we echt leuk vinden om te gaan doen.

Voor mij betekent dit dat ik me meer ga focussen op ontwerpen. Terug naar mijn basis in speciaal drukwerk en websites. Maar ook ons blog, ons eigen magazine en ontwikkelingen van nieuwe diensten krijgen een vaste plek op mijn to do lijst.

Voor Wendy betekent dit dat zij meer tijd heeft voor persoonlijke ontwikkelingen. Zij is vanaf januari lid van BNI en zal zich hierop focussen voor eigen ontwikkeling. Maar ook meer focus op nieuwe specialisaties en doorontwikkeling van onze website pakketten.

“Wij hebben er onwijs veel zin in; de volgende stap in de evolutie van ons bedrijf! Geniet jij met ons mee?”

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

profielfoto-kelly-blogs

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer

kelly@sterkinmedia.nl
06 – 50 969 173