Wees herkenbaar

“Niet omdat het moet, maar omdat het kan.” (TELE 2, 2016) Iedereen kent het wel, dat deuntje uit de radioreclame dat blijft hangen… Een pakkende slogan op tv die je de volgende dag nog steeds weet te noemen. De prominente foto die je elke week weer tegen komt wanneer je de wijk-krant openslaat.

Veel kleine ondernemingen kampen met hetzelfde probleem; ze hebben geen logo of vaste huisstijl voor communicatie naar buiten. Elke advertentie, flyer of banner is door het medium van presentatie opgemaakt. De krant maakt de advertentie op aan de hand van een ingezonden stukje tekst, de voetbalclub laat een spandoek maken door hun vaste sign-bedrijf en de website wordt gemaakt aan de hand van een standaard template waar alleen de kleur en het logo aangepast kan worden.

Zelf werk ik heel veel voor kleine lokale ondernemingen. Ik produceer korte animatiefilmpjes voor uitzendingen op lokale tv-schermen bij bedrijven en instellingen. De uitzendingen die gedraaid worden bestaan voor 50 procent uit commercials van ondernemingen die mikken op de specifieke doelgroep die langs deze tv-schermen loopt.

Doodzonde

Ongeveer 70 procent van deze ondernemingen heeft nauwelijks tot geen input voor het opmaken van hun commercial. De meesten kopiëren de tekst van de homepagina van de website en maken met hun telefoon een paar slechte foto’s van hun bedrijfspand of -wagen. Doodzonde!

Herkenbaarheid is, naast naamsbekendheid, voor zzp’ers een van de belangrijkst bronnen van opdrachten waar ze relatief weinig voor hoeven te doen. Wanneer je altijd de regie zelf in handen hebt, of een vormgever in de arm neemt die op de details let, dan kun je vrij gemakkelijk je herkenbaarheid zelf oppakken.

Ik geef je graag enkele tips om op te letten bij al je communicatiemiddelen:

  • Zorg voor een goed en herkenbaar logo. Laat deze uitbeelden waar jij en je onderneming voor staat.
  • Zorg ervoor dat dat logo in al je communicatiemiddelen gebruikt wordt.
  • Zorg dat je een of twee vaste huisstijlkleuren kiest (naast wit en zwart) en wijk hier alleen bij uitzondering vanaf.
  • Kies een of twee vaste lettertypes. Één voor je platte teksten en één voor teksten die extra moeten opvallen.
  • Wees consequent in je tone-of-voice. Al je teksten moeten dezelfde soort boodschap uitdragen. Een toon die bij jou en je werk past. Wanneer mensen jou naar aanleiding van reclame een email sturen of opbellen, dan moet de toon die jij spreekt wel aansluiten bij de reclame. Anders kunnen mensen zich bedrogen voelen.
  • Zelf tutoyeer ik mijn klanten en praat ik open en amicaal. Zo zijn ook de teksten op mijn website geschreven. Zou ik daar heel deftig praten en mijn bezoekers met ‘u’ aanspreken dan komt dat niet overeen met een telefoongesprek dat ik zou voeren.
    Houd je wel aan de normen van je vak. Een advocaat, notaris of mediator heeft enige afstand nodig. Als die té amicaal wordt, dan geeft dat geen goede representatie die het vak uitstraalt.
  • Stem al je reclamemiddelen nauw op elkaar af. Herkenbaarheid is sleutel tot een succesvolle campagne voor naamsbekendheid.
  • Hoe meer mensen jouw huisstijl herkennen, hoe eerder zij aan jou denken op het moment dat ze een probleem hebben.
    Ook straalt een eenduidige stijl vastigheid en betrouwbaarheid uit: Jij bent geen flierefluiter, maar je hebt je zaakjes op orde en weet waar jij voor staat. Investeer daarom in de ontwikkeling van jouw stijl. Laat een vormgever de basis leggen, de regels vastleggen in een handboek en jij kunt zelf een heel eind komen zonder dat je steeds (hoge) kosten hoeft te maken.

Jouw huisstijl verdient aandacht en jouw onderneming verdient een huisstijl.

Laat een reactie achter