Waarom onderhoud de sleutel is tot een succesvolle website

Net als alle andere software hebben websites onderhoud nodig om goed te laten werken. Vergelijk je website met je huis. Nadat je de sleutels hebt gekregen is het nooit af. Er is altijd wel iets te doen in je huis om het leefbaar te houden. Schoonmaken, onkruid wieden, om de zoveel tijd een nieuw likje verf of behang, etc… Onderhoud heet dat. Je website heeft ook onderhoud nodig. Laat je hem los na online plaatsing, dan raakt hij verwilderd en komen er gaten in waar hackers makkelijk doorheen kunnen breken of de plugins die gebruikt worden stoppen met werken omdat ze veroudert zijn.

Jouw website is het middelpunt van je marketingmix en moet ten alle tijden bereikbaar zijn, de bezoekers van je website omzetten naar klanten en jou en je bedrijf op de best mogelijke manier als expert in de markt zetten.

Je website online zetten en er daarna niet meer naar omkijken is geen optie
Als je niet minimaal maandelijks je website laat onderhouden verlies je mogelijk omzetkansen. Wanneer bezoekers naar een website gaan en deze werkt niet naar behoren, gaan ze al heel snel naar je concurrentie. Veel website-eigenaren controleren hun website nooit om te zien hoe deze werkt. Gemiste websiteproblemen of downtime kunnen je klanten kosten.

De voordelen van onderhoud

Veel mensen realiseren zich de voordelen van website-onderhoud niet: De prestaties van de website, de laadtijd, uptime, beveiliging en werking van de functionaliteiten zijn allemaal afhankelijk van de WordPress-software en plugins die naar behoren (en met de meest recente versie) functioneren.

De groei van je website, nieuwe functionaliteiten, het monitoren van analyses en succesvolle content marketing, is allemaal afhankelijk van het feit dat je iemand hebt die ervoor zorgt dat alle updates van de website soepel en foutloos worden uitgevoerd.

Onderhoud aan je website:

  • Houdt je website up to date
  • Maak het hackers moeilijker in te breken
  • Zorgt dat de plugins blijven werken
  • Behoudt een super snel laadbare website
  • Monitort bezoekersgedrag zodat je kunt bijsturen

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

Onze werkwijze voor onderhoud

Bij Sterk in MEDIA besteden we de grootste zorg aan jouw onderhoud. Zo maken we eerst een back-up van de website zodat we na updaten kunnen controleren op uitvallen van functionaliteiten. Ook worden de prestatie- en beveiligingsscans opgenomen in onze rapportages die we naar onze klanten sturen. En als we ooit een probleem met een plugin detecteren pakken we het aan voordat jij weet dat er een probleem was.


Gevaren van doe-het-zelf-onderhoud

Het zelf onderhouden van je website kan je meer kosten dan je wellicht zou denken. Als je gewoon update vanuit je WordPress-dashboard, kan je niet altijd zien wat er is gebeurt. Als een update van een plugin een paar weken later een probleem veroorzaakt, is het heel moeilijk om te achterhalen wat er is veranderd en hoe je terug moet gaan zonder een heel oude back-up te herstellen (met mogelijk verlies van contentwijzigingen, contactverzoeken, en noem maar op).

Het kost meer om te repareren dan om te onderhouden

Onervarenheid en verwaarlozing kunnen het uiterlijk en de functionaliteit van je website aantasten. Als dat gebeurt, heb je een keuze te maken. Ten eerste probeer je het zelf te repareren, in welk geval je verdere schade kunt aanrichten. Ten tweede kun je dan alsnog een professional inhuren om je website te repareren. Net als je auto, kost het meer om hem te repareren dan om hem goed te onderhouden. Regelmatige olieverversingen zorgen ervoor dat je auto goed blijft rijden en regelmatig onderhoud van de website zorgt ervoor dat je website goed blijft werken.

Wij krijgen vaak de vraag:

Kan ik je niet gewoon alleen bellen als de website stuk is?

De technieken gaan in website-land enorm snel, en meermalen per maand zijn er updates van alle software die bij de website komt kijken. Sla je een maand over loopt de site dus als snel achter.

Updaten is wellicht niet altijd nodig voor de werking van de site, maar zeker wel om hackers buiten de deur te houden. Elke veroudering in de software is een deurtje voor een hacker om doorheen te breken.

Er kan ook gekozen worden voor af en toe updaten.

Bijvoorbeeld eens per kwartaal. Maar dan zijn de kosten per onderhoudsbeurt veel hoger omdat onregelmatig updaten meer werk is dan regelmatig updaten. Mocht er in de tussentijd iets mis gaan met de site; een hacker die binnenkomt of de site die traag wordt of er breken links of iets dergelijks, dan kunnen we dat ook ad hoc fixen. Echter werken we dan altijd op basis van calculatie tegen ons standaard uurtarief van 85 euro. Dat kan al gauw in de papieren lopen, omdat we dan eerst moeten onderzoeken wat er mis is gegaan. En ook dat onderzoek moet betaald worden…

Rekenvoorbeeld: Ons BASIC Service & Onderhoudsabonnement kost 27,50 per maand. Dat komt neer op 330 euro op jaarbasis. Zet je dat af tegen ons uurtarief zal je zien dat ad hoc fixen of maar vier keer jaar updaten al heel snel duurder is dan dat.

Zie een onderhouds abonnement dan ook meer als een verzekering dan een kostenpost. We garanderen niet dat de site nooit stuk gaat of gehacked wordt. Dat kan niet met het gebruik van derde-partij software en plugins, maar we doen wel ons uiterste best om het probleem welke is ontstaan zo snel mogelijk voor je op te lossen, zonder dat jij daar de rekening voor krijgt.


Schakel een professional in

Doe jij waar jij het beste in bent: het uitoefenen van jouw vak en laat ons doen waar wij het beste in zijn; jouw website onderhouden.

Zou je een rechtszaak proberen aan te gaan zonder advocaat? Of vervang jij zelf de distributiesnaar van je auto? Waarom zou je dan proberen je eigen website te onderhouden als je geen WordPress professional bent? Door een ervaren professional in te schakelen om je website correct bij te werken en te onderhouden, bespaar je feitelijk potentiële verloren verkopen en bezoekers.

Deze ondernemer ging je voor:

Professionals werken met professionals

De eerste versie van mijn website, maakte ik zelf (yes, i know…). Ik was natuurlijk heel trots en heel blij (Kijk! Ik kan een website maken!) maar die blijdschap was van korte duur. Als vrij snel kwam ik erachter dat een site meer is dan een online visitekaartje. En het echt heel handig is als je site vanaf verschillende devices goed leesbaar blijft. En dat plaatjes gebruiken die je van Google haalt, duurder is dan een pro vragen foto’s voor je te maken. Die dan ook nog eens onderscheidend zijn. En nog zoveel meer tips die je erbij krijgt – het effect van een kleur, wat een lettertype doet met leesbaarheid, hoe je je huisstijl consequent doorvoert en wat dat doet met je herkenbaarheid etc.

Ook het onderhoud is echt wel een ding. Bij mijn vorige hosting konden ze me niet helpen op het moment dat mijn website gehacked zou worden. Er werden geen back-ups gemaakt om terug te zetten. Iets wat ik wel had verwacht en ik was dus bang dat als er een hacker in zou breken ik niet alleen mijn website maar ook alle content kwijt zou zijn. Kon ik dus mooi van scratch af aan opnieuw beginnen!

Ik besloot het dan maar direcht écht goed aan te pakken en schakelde Sterk in MEDIA in voor het hosten, het ontwerp, de ontwikkelen en het onderhoud van mijn website.

Het kost wat, maar ik ben er nu wel gerust op dat het altijd goed werkt en heb er zelf geen omkijken naar. Heerlijk! Kan ik me weer bezig houden met mijn eigen vak.

Martine Dol – Hollands Welvaren

Wil jij jezelf als expert in de markt zetten?

blog-e-boek
Gratis e-boek

4 bewezen strategieën om jezelf als expert in de markt te zetten

Je kan onwijs veel kennis en idioot veel talent hebben voor wat je doet, maar mensen kunnen dat niet aan je zien. Zéker in de online wereld waarin wij leven is het lastig om je te onderscheiden. Maar uiteraard niet onmogelijk. Jij hebt namelijk iets wat geen enkele van jouw concurrenten heeft: jij zelf!

In dit e-boek lees je alles over hoe jij jezelf als expert in de markt zet!

Deel dit blog op Social Media

Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter





This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Laatst toegevoegde artikelen

marion-heeft-haar-eigen-magazine

Marion heeft haar eigen magazine!

wat-kost-het-ontwikkelen-van-een-bedrijfsmagazine

Wat kost het laten ontwikkelen van een magazine?

Wat zet je in je magazine

Wat zet je in je magazine?

je-eigen-magazine-uitgeven-verhoogt-je-expertstatus

Je eigen magazine uitgeven verhoogt je expertstatus!