Een website maak je voor jouw klanten, niet voor jezelf!

Dat klinkt een beetje gek misschien, maar het is wel wat ik vaak zie gebeuren.

Als ik vraag aan mijn klanten hoe de nieuwe website er uit moet komen te zien, dan volgt vaak het antwoord “sliders”. FOUT!

Fout, waarom fout? Ten eerste voegen sliders niets toe aan je website. Sterker nog, sliders leiden af want ze ontnemen de ruimte voor de echt belangrijke informatie. Sliders werken niet mee in de SEO, de toepassing ervan werkt zelfs tegen je. Waarom dit dan toch vaak een wens is? Omdat het natuurlijk leuk is om plaatjes te laten zien en je denkt dat het professionaliteit uitstraalt.

Oké, dan beginnen we op de homepage met wie we zijn, want we zijn zo trots op ons bedrijf! FOUT!

Uiteraard snap ik goed dat je trots bent en dat je dit aan de hele wereld wil laten zien. Maar zeg nou eerlijk: hoe reageer jij als je op een website komt waar iemand gelijk over zichzelf begint te vertellen? Dat wil je helemaal nog niet weten! Je wilt een oplossing voor jouw probleem, iets kopen, iets opvragen en als je meer wilt weten over het bedrijf, dan klik je vanzelf op de button ‘over ons’ (of ‘over mij’).

Ik wil graag alle knoppen mooi weggewerkt hebben in mijn huisstijl, zodat het één geheel wordt. FOUT!

Stel dat de kleur paars echt niet past op je website, misschien zelfs wel een beetje vloekt. Dan kies je daar waarschijnlijk niet voor. Maar als je weet dat je hierdoor wel meer conversie kan krijgen, wat doe je dan? Een goede huisstijl heeft altijd de creatieve ruimte om tegenovergestelde elementen (zoals opvallende paarse knoppen) te gebruiken. Wel op een harmonieuze manier, maar toch knallend van je beeldscherm.

Ik wil over alles informatie geven op mijn website, dus ga ik lekker veel schrijven, is tevens ook gelijk goed voor mijn SEO. FOUT!

Die lappen teksten worden niet gelezen, worden als irritant gezien en Google ervaart deze als gebruiksonvriendelijk. Wil je veel info weggeven? Maak er dan een E-book van. Zorg dat je net genoeg tekst heb om je bezoeker te prikkelen contact met je op te nemen.  Je kunt ook proberen tekst te vangen in een plaatje, of nog beter, maak er een (niet te lang) filmpje van.

Ik zet alles in mijn menustructuur, dan kan de bezoeker daar alles vinden. FOUT!

Je moet natuurlijk geen zoekplaatje van je website maken. Maak er gewoon hapklare brokken van. Zet de belangrijkste items in de header en de minder belangrijke in de top of in de footer. Probeer verder door de ogen van je klant, de bezoeker, naar je website te kijken. Is alles duidelijk te vinden? Zijn er niet teveel afleidingen? Staat er geen vakjargon in?

Tot slot, zorg voor herkenbaarheid. Zorg dat je on- en offline communicatie op elkaar aansluiten. Zo verstevig je je uitstraling als professional.

Ik hoop jou zo weer een beetje op weg te hebben geholpen om nog even kritisch naar jouw website te kijken. Heb je vragen of een aanvulling op dit blog? Zet dan gerust je reactie hier onderin, vind ik leuk 🙂

 

 

 

Laat een reactie achter