Wat is UX en UI Design?

UX- en UI-Design zijn termen die we steeds vaker online voorbij zien komen.



Maar wat is het, wat is het verschil en hoe zetten wij deze skills in voor onze klanten? Deze vragen beantwoorden we in dit bericht.

  • UX staat voor User Experience Design
  • UI staat voor User Interface Design


In het Jip en Janneke Nederlands:

UX is de structuur & indeling van de website – UI is de look & feel die iedereen te zien krijgt.

Okee, we weten nu de betekenis. Maar wat betekent dat in de praktijk, want een design voor een website is gewoon de template, toch?

Template vs Design

Laat ik eerst uitleggen wat het verschil is tussen een template die je download en installeert in je WordPress website en een op maat gemaakt ontwerp speciaal voor jou bedrijf.

In een standaard template zit geen enkele vorm van (UX en/of UI) design. Het is een algemene schil die voor elk bedrijf en voor elke doelgroep gebruikt moet kunnen worden. En daar ligt ook meteen ons probleem met templates: ze zijn niet uniek en er zit geen strategie achter. Het is dus heel lastig om met een template je doelen te behalen.

Een website zonder strategie, doelstellingen en onderzoek naar de doelgroep werkt niet voor je bedrijf. Daarom werken wij nooit met gestandaardiseerde templates maar maken altijd alle ontwerpen uniek en op maat.

UX en UI design in de praktijk

Zoals gezegd is UX dus de structuur en indeling van de website.

Voordat we met het daadwerkelijke visuele ontwerp kunnen beginnen is het belangrijk om in kaart te brengen wat het doel is van de website. Welke functionaliteiten erin moeten zitten en welke pagina’s er moeten komen. Tijdens een strategiesessie onderzoeken we de doelen en functionaliteiten en deze input combineren we met een doelgroeponderzoek, contentstrategie en technische overwegingen om een wire-frame te kunnen creëren. Dit wire-frame is een weergave van de gewenste structuur die de site gaat krijgen.

UI design is dus het visuele ontwerp.

Met behulp van de eerdere ontwikkelde UX-blauwdrukken en huisstijlrichtlijnen maken we een visuele weergave voor de website. In het visueel design bepalen we de look & feel. We onderscheiden primaire conversies van secundaire conversies en zorgen er voor dat dit visueel duidelijk is. In de ontwerpfase passen we diverse technieken toe uit de neuromarketing, typografie en kleurpsychologie.

Van UI/UX Design naar WordPress website

Wanneer het design klaar is en is goedgekeurd door de klant zetten we het om naar een werkende WordPress website. Afhankelijk van de doelgroep werken we mobile-first of desktop-first te werk.

Waarom is UI en UX belangrijk?

Om je website voor je te laten werken moet je ervoor zorgen dat je het de bezoekers van je website zo makkelijk mogelijk maakt om hun doel te bereiken én dat dat doel strookt met wat je zelf wilt dat mensen op je website doen.

Met een goed doordachte structuur kun jij jou bezoekers sturen naar de pagina’s en knoppen waarvan jij wilt dat erop gedrukt wordt. Er is voor je bezoeker niets frustrerender dan de weg kwijt raken op een website. Maar al te vaak komen wij nog websites tegen waarvan bijvoorbeeld het logo niet klikbaar is naar home of waarvan de pagina’s geen duidelijk doel hebben in de vorm van knoppen of waarvan de knoppen in het menu de verkeerde volgorde hebben. Dat zijn allemaal redenen voor mensen om de weg kwijt te raken en om zonder actie te ondernemen de website weer te verlaten.

We kregen zelfs een keer de vraag van een klant of we wilden onderzoeken waarom het aanvraagformulier voor een offerte niet meer werd ingevuld. Dat onderzoek was zeer kort; de klant had de contactpagina uit het menu gehaald om plaats te maken voor een andere pagina in de menubalk. Dat formulier was dus niet meer via het menu beschikbaar. De conversie ging van 10 aanvragen per week in een klap terug naar 0. Doodzonde natuurlijk!

Wil jij weten of jouw website gebruiksvriendelijk is of dat er verbeterpunten zijn?

Wij schrijven website verbeterplannen voor ondernemers die graag hun website doelen willen behalen en de conversie weer scherp willen zetten.

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten

Bedrijfsmagazine uitbrengen

Je eigen bedrijfsmagazine uitbrengen hoe start je daarmee?

neuromarketing tips

5 neuromarketing tips om middels fotografie de conversie te verhogen

mobile-first-Header_BLOG

Is jouw website klaar voor mobile first?