Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Hoger komen in Google, dat wil iedereen en dat kan op meerdere manieren: organisch (SEO) en betaald (SEA). Maar wat is nu de beste manier?Vindbaarheid in Google en je ranking op de eerste pagina van zoekmachines is een zeer besproken onderwerp. Er is heel veel online te vinden over dit onderwerp en door die enorme hoeveelheid informatie is het soms een hele puzzel om uit te zoeken hoe en wat.

SEO & SEA

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisatie) en SEA staat voor Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren). Heel simpel gezegd kun je SEO vergelijken met evolutie en SEA met genetische manipulatie. Evolutie is het natuurlijk verloop en verbetering van een organisme waar genetische manipulatie snel resultaten boekt maar je geen inzicht hebt in toekomstige (nare) bijwerkingen.

Direct resultaat of op langere termijn zichtbaar blijven in Google?

Bij SEO gaat het erom dat je website helemaal wordt ingericht op zoekwoord vindbaarheid en het gebruik van de (gratis) toepasbare technieken op elke pagina voor nu en in toekomstige toevoegingen. SEO heeft, net als evolutie, tijd nodig. Dit betekent dat het wel even kan duren voordat het resultaat van de afgenomen SEO diensten zichtbaar is. Dit heeft alles te maken met de tijd die Google nodig heeft om je website te indexeren en te leren hoe die in elkaar steekt en op welke gestelde vragen jij de beste antwoorden geeft. Maar jij kan Google met SEO helpen het leerproces te versnellen.

Bij SEA ligt dat anders. Hier gaat het erom met Google Adwords advertenties aan te maken die Google exact vertelt met welke zoekwoorden jij wilt dat jou website gevonden wordt. Google hoeft het niet zelf te leren. En omdat jij (veel) geld betaald voor die advertenties en nóg meer voor elke klik die je een bezoeker naar je website leidt zal Google je belonen met een hogere ranking. Daar waar je bij SEO geduld nodig hebt, zie je bij SEA dus direct resultaat.

Echter… SEA werkt alleen zolang je geld blijft steken in Google Adwords. Sluit je de geldkraan en heb je niet gewerkt aan je SEO dan donder je gelijk uit de zoekresultaten. Bij SEO is dat niet zo.

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat


Betalen voor snel resultaat of hard werken voor een hoge Google ranking?

Bij SEA betaal je dus voor iedere keer dat iemand op je advertentie in Google klikt en hiermee een bezoek brengt aan je website. De kosten per klik zijn geheel afhankelijk van je (niche) doelgroep, je zoekwoorden en wat je concurrenten al betalen voor diezelfde zoekwoorden. De hoogste bieder krijgt de hoogste positie. Naast dat je dus betaald aan Google voor de advertentie heb je voor het beste resultaat ook een SEA expert nodig die een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoert en de adwords advertenties voor je aanmaakt. En welke daarna de resultaten analyseert om bij te sturen en zo de resultaten te optimaliseren. Die SEA expert is een dure kracht om aan te nemen.

Bij SEO is dat een heel ander verhaal. Elke bezoeker die via de organische zoekresultaten op je website terechtkomt, is gratis verkeer. Uiteraard kost het implementeren van SEO op je website en het onderhouden en bijsturen van de technieken tijd als je het zelf doet en geld als je er iemand voor inhuurt. Wij nemen dit graag voor je uit handen.

Blijvend of tijdelijk resultaat uit je vindbaarheid in Google?

Zoals gezegd; wanneer je SEA inzet voor de vindbaarheid in Google, dan wordt je website weergegeven zolang er een of meerdere advertenties actief zijn. Zodra je besluit je advertentie(s) stop te zetten, zal SEA je geen bezoekers meer opleveren. De resultaten van SEA zijn daarom tijdelijk te noemen.

Resultaten vanuit SEO zijn blijvend. SEO pas je toe op je website en kan door niets of niemand buiten jezelf worden uitgeschakeld. In tegenstelling tot Adwords waarbij je geheel afhankelijk bent van Google. SEO is hiermee dus langdurig en blijvend, maar moet wel onderhouden worden. Google veranderd regelmatig het algoritme voor vindbaarheid en  je concurrentie blijft vaan niet stilzitten.

Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?

Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.

Waarom SEO en juist niet SEA?

De keuze voor SEO of SEA hangt af van wat je doelen zijn. Wil je bijvoorbeeld direct beginnen met het verkopen van een product dat op dit moment een hype is, dan is SEA een goede optie. Wil je echter lang kunnen profiteren van je investering en heb je een lange adem? Dan is SEO de beste en meest stabiele oplossing.

Wij bij Sterk in MEDIA zijn ervan overtuigd dat SEO altijd de betere oplossing is boven SEA. Wij zien SEA puur als aanvulling voor een tijdelijke boost in je resultaten. Maar omdat het voor de lange termijn onwijs veel geld, kost elke maand weer, en wij mensen niet (onnodig) op kosten willen jagen adviseren wij SEO te gaan inzetten in je online marketing.

Hoe zelf te werken aan je vindbaarheid in Google?

Over hoe je zelf aan de gang kunt gaan met SEO en je ranking op de eerste pagina van Google kan behalen hebben wij diverse blogs geschreven. Zo hebben we 5 tips om zelf aan de slag te gaan met SEO geschreven.

👉🏻 Tip 1: Ververs de teksten op je website regelmatig
👉🏻 Tip 2: Check of alle links op je pagina’s nog werken
👉🏻 Tip 3: Bevat je website voldoende (activerende) Calls 2 Action?
👉🏻 Tip 4: Verbeter je koppen en maak gebruik van subkoppen
👉🏻 Tip 5: Zorg voor geoptimaliseerde afbeeldingen

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep