Wat is het verschil tussen on-page en off-page SEO?

Zoekmachineoptimalisatie, kortweg SEO, is belangrijk voor de vindbaarheid van een website in de zoekmachine. Een goede SEO strategie zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent en daardoor meer bezoekers en omzet kunt genereren. Hier komt veel bij kijken, want iedereen wil graag hoog in de zoekmachine staan. Er zijn twee belangrijke onderdelen waar zoekmachines naar kijken bij het rangschikken van je website in vergelijking met die van je concurrentie: on-page en off-page SEO. Wat betekenen de termen, wat komt erbij kijken en wat is het belangrijkste? We bespreken het in dit blog!


Wat is on-page SEO?

On-page SEO houdt zich bezig met de pagina’s op een website, zowel wat betreft de content (zichtbaar voor bezoekers) als de achterliggende structuur van een site (onzichtbaar voor bezoekers). Het doel van on-page optimalisatie is om individuele webpagina’s te verbeteren zodat ze hoger scoren in de resultaten van zoekmachines. On-page SEO geeft je controle over de factoren die van invloed zijn op de ranking. We bespreken de belangrijkste on-page SEO factoren:

1.      Titel van de pagina

De titel van de pagina vertelt bezoekers en zoekmachines waar de desbetreffende pagina over gaat en stellen de relevantie vast. Het is een van de belangrijkste factoren op de pagina voor SEO. Als de titel van een boek je niet aanspreekt, dan is de kans klein dat je eraan gaat beginnen.

2.      Meta beschrijvingen

Met de metabeschrijving vertel je de zoekmachines en bezoekers in het kort waar de pagina over gaat. In het verleden was dit een essentiële factor voor zoekmachines, maar tegenwoordig is het belangrijk om de bezoekers te verleiden tot het bezoeken van je website. Zorg ervoor dat de metabeschrijvingen uniek zijn, het belangrijkste zoekwoord bevatten, de aandacht trekken en tussen de 135 en 160 tekens zijn. Indien de metabeschrijving ontbreekt, dan maakt Google er zelf een.

3.      Keywords en zinnen

Keywords (zoekwoorden) zijn een van de belangrijkste kenmerken van SEO op de pagina. Net als bij de andere factoren helpen keywords de zoekmachines om te bepalen waar een pagina over gaat. Aan de hand van zoekwoord onderzoeken kun je een lijst met zoekwoorden samenstellen. Vervolgens ga je bepalen op welke zoekwoorden je wilt scoren. Je kunt niet op alle zoekwoorden scoren, dus je moet keuzes maken.

4.      Kopteksten en headers (H1, H2, H3)

Ook de kopteksten en headers worden gebruikt om Google en bezoekers te vertellen waar de pagina over gaat. Google snapt daardoor beter waar de gehele pagina over gaat en bezoekers kunnen de pagina ook beter scannen. De H1 is de allerbelangrijkste en staat bovenaan de pagina, de overige headers (H2, H3, etc) bieden ondersteuning.

5.      Beschrijvende alt-teksten op afbeeldingen

Als je afbeeldingen op je website gebruikt, dan moet je altijd de alt-teksten invullen. Met een alt-tekst beschrijf je een afbeelding, zodat zoekmachines begrijpen waar de afbeelding over gaat. Laat je met je alt-tekst zien dat je afbeelding te maken heeft met de content op je website, dan is de zoekmachine helemaal blij.

6.      Interne links en anchor teksten

Een anchortekst, in het Nederlands ook wel ankertekst genoemd, is de tekst in een hyperlink waarop men klikt. Je ziet regelmatig zulke links, maar je wist waarschijnlijk niet wat ze betekenen met betrekking tot SEO. Met interne links met anchortekst verwijs je naar andere pagina’s binnen je website. Je kunt beschrijvende zoekwoorden in deze anchor teksten kwijt, zodat je ook Google vertelt waar de desbetreffende pagina over gaat.

In het onderstaande voorbeeld zien de we de anchor tekst website verbeterplannen met een verwijzing naar https://sterkinmedia.nl/wordpress-website-verbeterplan/.

De anchorteksten zijn van belang om een sitestructuur tot stand te brengen en te helpen bij het verspreiden van linkwaarde. Als je veel interne links naar een specifieke pagina hebt, dan geef je aan Google aan dat dit een belangrijke pagina is. Interne links met anchorteksten zijn een van de beste en snelste manieren om je content een boost te geven en een SEO-stijging te verkrijgen.

7.      Overige factoren

Er zijn nog veel meer relevante en belangrijke on-page SEO factoren waarmee rekening gehouden kan worden. Je kunt dan denken aan het maken van vriendelijke URL’s met keywords, up-to-date content zodat de zoekmachine vaker langskomt, responsive interface voor mobiele apparaten (mobielvriendelijkheid), social deelbuttons voor het delen van berichten en nog veel meer.


Wat is off-page SEO?

Off-page SEO zijn de acties die buiten je website worden ondernomen en die van invloed zijn op de positie van zoekmachines. Je hebt hier minder controle over, want het speelt zich ‘achter de schermen’ af, maar is wel belangrijk. We bespreken de meest voorkomende off-page SEO technieken.

1.      Linkbuilding

Linkbuilding is de meeste gebruikte off-page SEO techniek. In normaal Nederlands is dat het verkrijgen van links naar je website. Als er een website met hoge betrouwbaarheid naar je website verwijst, dan geeft deze website betrouwbaarheid door aan jouw website en dat is goed voor je SEO. Het klinkt simpel, maar dat het is allerminst, want het is een lastige opgave om dit soort websites naar jouw website te laten verwijzen. Je kunt websites vragen om een gastblog op hun website te laten plaatsen met daarin een verwijzing naar je website.

2.      Social media

Een makkelijkere manier is verwijzingen van social media kanalen, zoals Twitter, LinkedIn, YouTube, Facebook en Instagram. Ook deze links tellen mee voor de positie van je website in de zoekmachines. Zorg ervoor dat je actieve kanalen onderhoudt en plaats berichten die verwijzen naar je website, zodat je verkeer genereert van verschillende bronnen, want ook dit komt je SEO ten goede.

3.      Domein autoriteit

Eigenlijk heeft off-page SEO alles te maken met het vaststellen van de autoriteit van je website. Uiteraard vanuit de ogen van de zoekmachines. Hoewel zoekmachines een groot aantal factoren meten bij het palen van de autoriteit, is mijn ervaring dat hoe meer links je krijgt vanaf betrouwbare websites, hoe hoger de domein autoriteit.


Wat is belangrijker? On-page of off-page SEO?

On-page en off-page SEO zijn even belangrijk. Je hebt beiden namelijk nodig voor een goede ranking in de zoekmachine. Als je volledig inzet op een van de twee technieken, dan behaal je mogelijk niet het optimale resultaat. Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarin het beter zou zijn om je op het ene meer te concentreren dan het andere, maar in het algemeen moet je inspelen op beiden onderdelen.


Wil je beter gevonden worden in Google? Wij helpen je graag!

Wil je beter gevonden worden in Google, maar heb je er zelf geen tijd voor? Of wil je graag op weg geholpen worden zodat je het in de toekomst zelf kunt uitvoeren? Dan helpt Sterk in MEDIA je graag! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Jeroen van Promoboer

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

direct mail monica ebbes

Direct Mail: val op bij je doelgroep op de deurmat!

Branding doorvoeren op Social Media

Branding doorvoeren op je social media tijdlijnen. Hoe doe je dat?

branding zelf doen

Branding? Je kunt toch zelf wel een visitekaartje maken?!

branding belangrijk

Is branding echt zó belangrijk?