
Wat doet kleur met je merk, je huisstijl en je doelgroep?

Welke kleur heb jij gebruikt in je huisstijl? Heb jij een kleur gekozen die je gewoon mooi vond of heb je er écht over nagedacht? Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.
Marketinguitingen
Niet alleen in je website, maar overal in je marketinguitingen is kleurgebruik een van de belangrijkste factoren om je doelgroep te overtuigen om over te gaan tot aankoop van jouw product of dienst.
Of dat nu op je website is of via een folder of huis-aan-huis flyer. Doelgroeponderzoek is nooit een overbodige luxe wanneer je aan de slag gaat met je website, visitekaartje en andere marketingproducten.
Uit onderzoek is gebleken dat 85% van de consumenten geeft aan dat de verpakking de primaire reden is om een product wel of niet te kopen. Het gaat dan om hoe de verpakking eruit ziet, maar vooral ook welke kleuren er gebruikt worden.
Van die 85% is de verdeling als volgt:
- 93% kijkt naar hoe de verpakking eruit zie
- 6%kijkt naar de textuur
- 1% gaat af op de geur/gehoor
Geen geel in de babykamer
Ook zijn er kleuren die een bepaalde doelgroep meer of minder aanspreken.
Wist je bijvoorbeeld dat volwassen mensen van geel erg vrolijk worden, maar dat baby’s van die kleur gaan huilen? Daarom is het niet aan te raden om geel in je babykamer te gebruiken.
Ook niet onbelangrijk is het feit dat kleuren elkaar kunnen versterken.
Zo versterkt groen de intensiteit van de kleur rood. Kijk maar eens bij de slager in de vitrine. Slagers leggen blaadjes sla onder het vlees, zodat het rood van het vlees er beter uit ziet. Mensen zijn daardoor eerder geneigd die biefstuk te kopen.
Aan de andere kant is 9% van de wereldbevolking kleurenblind (en dus ook 9% van jouw doelgroep).
En dat betekent dat die mensen het verschil tussen rood en groen niet kunnen zien. Dus wanneer je een groene achtergrond hebt met daarop een rode call-to-action, ziet die 9% van de mensen de call-to-action niet.
Rood is overigens de nummer één kleur voor opvallende elementen zoals call-to-actions op je website of een aanbieding in je folder. Gevolgd door oranje op nummer 2. Beide kleuren zijn activerend en wijzen mensen op een actualiteit.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Denk aan je doelgroep
De kleurencombinatie zwart, wit en goud/zilver straalt luxe uit, maar kan je doelgroep ook laten denken dat je product of dienst heel duur is. Dus afhankelijk van je doelgroep is deze combinatie wel of niet verstandig.
Ook is het goed om naar je daadwerkelijke aankoop doelgroep te kijken. Richt je je markting op je buyer persona of je user persona? Die kunnen behoorlijk verschillen.
Bijvoorbeeld: vaak zie je dat een kinderdagverblijf in de communicatie naar buiten gebruik maakt van een complete regenboog aan kleuren, met kinderlijke lettertypes en tekeningen. Leuk voor de kinderen natuurlijk, maar de échte doelgroep van een kinderdagverblijf is niet kinderen, maar hun ouders. En die moet je op een heel andere manier aanspreken natuurlijk.
Houd dus altijd je doelgroep in gedachten bij de ontwikkeling van je huisstijl en marketinguitingen.
In onderstaande infographic hebben we een opsomming gemaakt van de meest voorkomende kleuren, en wat deze doen met ons onderbewuste. Doe er je voordeel mee!

Deel dit blog op Social Media
Website laten maken

Laat door ons je website maken die slimme functies bevat die jou tijd en geld op gaan leveren.
WordPress Onderhoudsabonnement

Laat ons het onderhoud aan je Wordpress website doen, zodat jij meer tijd hebt om te ondernemen!
Download de gratis Website onderhoud checklist

Zelf je website onderhouden maar weet je niet waar te beginnen? Met deze checklist kun jij zelf controleren of je website nog in topconditie is of toch nodig toe is aan onderhoud.
Bedrijfsmagazine

Je eigen magazine laten maken en inzetten als krachtige zichtbaarheidstool
Vraag ons gratis magazine aan!
Een slimme website zit boordevol super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijke gaat maken!


Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.
West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.
Contact opnemen:
Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer