Wat doet kleur met je merk, je huisstijl en je doelgroep?

Welke kleur heb jij gebruikt in je huisstijl? Heb jij een kleur gekozen die je gewoon mooi vond of heb je er écht over nagedacht?

Kleur heeft (onbewust) een enorme invloed op ons mensen. Het kan onze stemming beïnvloeden, ons koopgedrag sturen en zelfs ervoor zorgen dat we wel of geen honger krijgen.

Marketinguitingen

Niet alleen in je website, maar overal in je marketinguitingen is kleurgebruik een van de belangrijkste factoren om je doelgroep te overtuigen om over te gaan tot aankoop van jouw product of dienst.

Of dat nu op je website is of via een folder of huis-aan-huis flyer. Doelgroeponderzoek is nooit een overbodige luxe wanneer je aan de slag gaat met je website, visitekaartje en andere marketingproducten.

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van de consumenten geeft aan dat de verpakking de primaire reden is om een product wel of niet te kopen. Het gaat dan om hoe de verpakking eruit ziet, maar vooral ook welke kleuren er gebruikt worden.

Van die 85% is de verdeling als volgt:

  • 93% kijkt naar hoe de verpakking eruit zie
  • 6%kijkt naar de textuur
  • 1% gaat af op de geur/gehoor



Geen geel in de babykamer

Ook zijn er kleuren die een bepaalde doelgroep meer of minder aanspreken.

Wist je bijvoorbeeld dat volwassen mensen van geel erg vrolijk worden, maar dat baby’s van die kleur gaan huilen? Daarom is het niet aan te raden om geel in je babykamer te gebruiken.

Ook niet onbelangrijk is het feit dat kleuren elkaar kunnen versterken.

Zo versterkt groen de intensiteit van de kleur rood. Kijk maar eens bij de slager in de vitrine. Slagers leggen blaadjes sla onder het vlees, zodat het rood van het vlees er beter uit ziet. Mensen zijn daardoor eerder geneigd die biefstuk te kopen.

Aan de andere kant is 9% van de wereldbevolking kleurenblind (en dus ook 9% van jouw doelgroep).

En dat betekent dat die mensen het verschil tussen rood en groen niet kunnen zien. Dus wanneer je een groene achtergrond hebt met daarop een rode call-to-action, ziet die 9% van de mensen de call-to-action niet.

Rood is overigens de nummer één kleur voor opvallende elementen zoals call-to-actions op je website of een aanbieding in je folder. Gevolgd door oranje op nummer 2. Beide kleuren zijn activerend en wijzen mensen op een actualiteit.

Denk aan je doelgroep

De kleurencombinatie zwart, wit en goud/zilver straalt luxe uit, maar kan je doelgroep ook laten denken dat je product of dienst heel duur is. Dus afhankelijk van je doelgroep is deze combinatie wel of niet verstandig.

Ook is het goed om naar je daadwerkelijke aankoop doelgroep te kijken. Richt je je markting op je buyer persona of je user persona? Die kunnen behoorlijk verschillen.

Bijvoorbeeld: vaak zie je dat een kinderdagverblijf in de communicatie naar buiten gebruik maakt van een complete regenboog aan kleuren, met kinderlijke lettertypes en tekeningen. Leuk voor de kinderen natuurlijk, maar de échte doelgroep van een kinderdagverblijf is niet kinderen, maar hun ouders. En die moet je op een heel andere manier aanspreken natuurlijk.

Houd dus altijd je doelgroep in gedachten bij de ontwikkeling van je huisstijl en marketinguitingen.

In onderstaande infographic hebben we een opsomming gemaakt van de meest voorkomende kleuren, en wat deze doen met ons onderbewuste. Doe er je voordeel mee!

psychologie van kleur

Wil jij jezelf als expert in de markt zetten?

blog-e-boek
Gratis e-boek

4 bewezen strategieën om jezelf als expert in de markt te zetten

In dit e-boek deel ik 4 bewezen strategieën om jezelf als expert in de markt te zetten op een authentieke manier. Geen ingewikkelde of moeilijke marketing technieken. Maar tips waarmee je vanuit jou eigen unieke eigenschappen een perfect personal brand opzet.

Deel dit blog op Social Media

Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter





Laatst toegevoegde artikelen

verschil-onsite-en-offsite-seo

Wat is het verschil tussen on-page en off-page SEO?

direct mail monica ebbes

Direct Mail: val op bij je doelgroep op de deurmat!

Branding doorvoeren op Social Media

Branding doorvoeren op je social media tijdlijnen. Hoe doe je dat?

branding zelf doen

Branding? Je kunt toch zelf wel een visitekaartje maken?!