De waarde van hoge kwaliteit drukwerk

Steeds vaker krijg ik aanvragen van bedrijven voor goedkoop drukwerk. Hoe goedkoper hoe beter. Over de kwaliteit van drukwerk wordt nooit gesproken. Bedrijven letten op de centen en marketing mag vooral niets kosten.

Voor bijna iedere ondernemer is de concurrentie moordend: Op elke straalhoek lijkt jou concurrent wel een zelfde soort bedrijf op te starten. Des te belangrijker is het voor ondernemers om op marketing niet te bezuinigen. Laat zien dat je bedrijf een gezonde onderneming is door veel naar buiten te treden. Als de doelgroep niet naar jou komt, ga dan naar je doelgroep toe.

Direct mail

Direct mail is daar de ideale optie voor. Met de huidige digitale cultuur en de vele spamfilters op e-mailboxen is het des te belangrijker om op te vallen op de deurmat. E-mail marketing is natuurlijk lekker goedkoop, maar veel van de mails zullen hun doel niet bereiken en dat is dan weer zonde van de tijd. Zelf kijk ik nooit naar mailtjes met schreeuwende onderwerpen die me proberen te overtuigen toch echt deze mail met die geweldige aanbieding te lezen. Bij mij belanden ze direct in mijn digitale prullenbak. Ik ben veel eerder geneigd een goede direct mail, die mijn aandacht trekt door eruit te springen, te lezen.

Datzelfde geldt voor uitingen naar buiten toe die niet via post worden verstuurd, zoals huisstijldragers, flyers, brochures en dergelijk. Als daar iets speciaals mee gebeurt, zullen mensen eerder de neiging hebben de uiting te onthouden/bewaren.

Topkwaliteit

Juist nu is het daarom zo belangrijk dat alles dat jouw onderneming naar buiten brengt van topkwaliteit is. Ook het drukwerk. Het lijkt misschien bijzaak, maar een visitekaartje van een slap stukje papier, opgemaakt in Word en met zichtbare pixels, wordt door de doelgroep veel minder goed ontvangen dan een strak uitziend kaartje van stevig papier (misschien zelfs PVC) en een opmaak waar over nagedacht is.
Een standaard flyer kan best mooi zijn, maar als hij afgewerkt is met bijvoorbeeld spotlak, kan dat net de reden zijn dat de ontvanger er nog eens goed naar kijkt. En zo wordt  ook de actie die erop staat nog eens goed gelezen. Hoe opvallender de uiting, hoe beter hij onthouden en zelfs bewaard wordt.

Naamsbekendheid

Onderzoek wijst uit dat bedrijven die naar buiten treden, op de langere termijn veel beter onthouden worden. Wanneer mensen vaak de naam van een bedrijf tegenkomen, zullen zij dit bedrijf ook beter onthouden. Misschien is dat niet altijd relevant op dat moment, maar naamsbekendheid neem je altijd mee.
Stel je voor dat je steeds de naam van een keukenhandelaar tegenkomt, maar je op dit moment geen keuken nodig hebt. Tegen de tijd dat je wel een keuken nodig hebt, heb je die naam zo vaak voorbij zien komen dat je daar je keuken gaat uitzoeken. Hoe bekender de naam hoe hoger de kwaliteit van de winkel wel zal zijn toch?  Want zeg nou zelf, een keukenhandelaar die niet goed verkoopt, heeft toch ook geen budget voor marketing?
En dan kom je binnen, wordt je vriendelijk ontvangen met een kopje koffie aan een grote tafel vol met folders over het bedrijf en de verschillende mogelijkheden op het gebied van keukens. Als die folder er niet geweldig uit ziet, smaakt de koffie ook meteen een stuk minder…

Laat een reactie achter