Visitekaartjes, hoe belangrijk zijn ze?

Opvallen in de massa is voor iedere ondernemer belangrijk. Het aantal zzp’ers in Nederland blijft elke dag stijgen en de concurrentie loert om elke hoek om jouw klanten naar zich toe te trekken. Maar hoe val je op, zonder dat het je klauwen vol geld en tijd kost?

Als regelmatige bezoeker van netwerkbijeenkomsten vliegen de visitekaartjes mijn tas uit. Elke week ontvang ik ook heel veel visitekaartjes. Stapels ervan liggen in mijn kantoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van veel van die kaartjes niet meer precies weet van wie deze afkomstig is. Natuurlijk weet ik wel welke persoon hem aan me gegeven heeft, de naam staat erop… Maar wíe het kaartje gegeven heeft, wanneer ik diegene gesproken heb en wat  wij voor elkaar kunnen betekenen, dat onthoud ik niet altijd.

Wanneer ik een gesprek met iemand aanga en ik krijg een kaartje dat me twee keer doet kijken, dan onthoud ik díe persoon veel beter. Dat kan zijn omdat ik een grafisch vormgever ben en het kijken naar visitekaartjes nu eenmaal bij mijn vak hoort. Maar dat is niet de volledige reden. Ik onthoud informatie nu eenmaal beter als het een snaar raakt.

Val op met uiterlijk

Een opvallend visitekaartje kan hierbij helpen. Maar wat maakt een visitekaartje nu  opvallend? Denk eens aan:

• Een aparte vorm: rechthoekig is ook maar zo simpel. Een visitekaartje kan ook rond, met een hoekje eruit of juist eraan of vierkant zijn.
• Apart materiaal: laat eens een kaartje van hout, pvc, stof of metaal maken. Gegarandeerd dat mensen dan twee keer kijken.
• Maak gebruik van de Spot UV lak. Een luxe extra druklaag die een dikke glanzende lak op een mat kaartje drukt. De laag is dermate dik dat men het voelt en het geeft een extra luxe uitstraling.

Val op met inhoud

Maar ook over de inhoud van je kaartje moet je goed nadenken. Niet alleen je naam en contactgegevens zijn belangrijk. Tegenwoordig is een visitekaartje meer een mini-flyer. En er past heel veel informatie op. Denk eens aan:

• Heb je een e-book geschreven? Zet dat op je kaartje met de link waar men hem gratis kan downloaden. Dan is je visitekaartje opeens een echt cadeautje.
• De beste reclame die je kunt krijgen is mond-tot-mond reclame. Zet een korte quote van een van je klanten op je kaartje. Zo kom je betrouwbaar over op potentieel nieuwe klanten.
• Wanneer jij veel tips en tricks geeft tijdens gesprekken, of als trainingen geven een van jouw diensten is, denk dan eens aan een paar lege tekstregels op de achterkant van jouw kaartje. Daar kun je ter plekke bij een eerste ontmoeting een goede tip op schrijven, specifiek gericht op jouw gesprekspartner. Gegarandeerd dat men jouw kaartje bewaart en je gegevens nog eens terug gaat zoeken.

Zo zie je maar, als je goed nadenkt over je visitekaartje en de tijd neemt om deze echt bijzonder te maken, dan is het een relatief goedkope manier om veel indruk te maken op jouw nieuwe klanten en relaties.

Waar wacht je nog op? Ga aan de slag met jouw perfecte eerste indruk!

Laat een reactie achter