
Visitekaartjes, hoe belangrijk zijn ze?
Opvallen in de massa is voor iedere ondernemer belangrijk.
ZZP’ers
Het aantal zzp’ers in Nederland blijft elke dag stijgen en de concurrentie loert om elke hoek om jouw klanten naar zich toe te trekken. Maar hoe val je op, zonder dat het je klauwen vol geld en tijd kost?
Netwerkbijeenkomsten
Als regelmatige bezoeker van netwerkbijeenkomsten vliegen de visitekaartjes mijn tas uit. Elke week ontvang ik ook heel veel visitekaartjes. Stapels ervan liggen in mijn kantoor. Ik moet eerlijk bekennen dat ik van veel van die kaartjes niet meer precies weet van wie deze afkomstig is. Natuurlijk weet ik wel welke persoon hem aan me gegeven heeft, de naam staat erop… Maar wíe het kaartje gegeven heeft, wanneer ik diegene gesproken heb en wat wij voor elkaar kunnen betekenen, dat onthoud ik niet altijd.Wanneer ik een gesprek met iemand aanga en ik krijg een kaartje dat me twee keer doet kijken, dan onthoud ik díe persoon veel beter. Dat kan zijn omdat ik een grafisch vormgever ben en het kijken naar visitekaartjes nu eenmaal bij mijn vak hoort. Maar dat is niet de volledige reden. Ik onthoud informatie nu eenmaal beter als het een snaar raakt.
Val op met uiterlijk
Een opvallend visitekaartje kan hierbij helpen. Maar wat maakt een visitekaartje nu opvallend? Denk eens aan:
- Een aparte vorm: rechthoekig is ook maar zo simpel. Een visitekaartje kan ook rond, met een hoekje eruit of juist eraan of vierkant zijn.
- Apart materiaal: laat eens een kaartje van hout, pvc, stof of metaal maken. Gegarandeerd dat mensen dan twee keer kijken.
- Maak gebruik van de Spot UV lak. Een luxe extra druklaag die een dikke glanzende lak op een mat kaartje drukt. De laag is dermate dik dat men het voelt en het geeft een extra luxe uitstraling.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Val op met inhoud
Maar ook over de inhoud van je kaartje moet je goed nadenken. Niet alleen je naam en contactgegevens zijn belangrijk. Tegenwoordig is een visitekaartje meer een mini-flyer. En er past heel veel informatie op. Denk eens aan:
- Heb je een e-book geschreven? Zet dat op je kaartje met de link waar men hem gratis kan downloaden. Dan is je visitekaartje opeens een echt cadeautje.
- De beste reclame die je kunt krijgen is mond-tot-mond reclame. Zet een korte quote van een van je klanten op je kaartje. Zo kom je betrouwbaar over op potentieel nieuwe klanten.
- Wanneer jij veel tips en tricks geeft tijdens gesprekken, of als trainingen geven een van jouw diensten is, denk dan eens aan een paar lege tekstregels op de achterkant van jouw kaartje. Daar kun je ter plekke bij een eerste ontmoeting een goede tip op schrijven, specifiek gericht op jouw gesprekspartner. Gegarandeerd dat men jouw kaartje bewaart en je gegevens nog eens terug gaat zoeken.
Zo zie je maar, als je goed nadenkt over je visitekaartje en de tijd neemt om deze echt bijzonder te maken, dan is het een relatief goedkope manier om veel indruk te maken op jouw nieuwe klanten en relaties.
Waar wacht je nog op? Ga aan de slag met jouw perfecte eerste indruk!
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.