
3 redenen om je online marketing te versterken met gedrukte marketing
Val op in de massa en versterk je online zichtbaarheid met drukwerk en gedrukte media.
Goeie investering
In de digitale wereld bezuinigen veel bedrijven op marketingkosten als het aankomt op drukwerk. Zonde! Juist nu kun je je als bedrijf onderscheiden door juist wel te investeren in gedrukte marketing. Alle bedrijven hebben ermee te maken: moordende concurrentie. Op elke straathoek lijkt de concurrent wel een zelfde soort bedrijf op te starten. Des te belangrijker is het voor ondernemers om op te vallen met hun marketing. Laat zien dat je bedrijf een gezonde onderneming is door veel naar buiten te treden.
Bedrijven hebben het moeilijk om in alle ruis van concullega’s op te vallen bij hun doelgroep. Met de opkomst van online marketing en Social Media is het tegenwoordig nóg moeilijker om boven het bos uit komen. Wij krijgen dan ook regelmatig de vraag; werkt gedrukte marketing nog wel?
#1: Gedrukte media blijven langer bewaard
De aandachtspanne van je online doelgroep is te vergelijken met dat van een guppy. Online zijn mensen onwijs snel afgeleid. Wegklikken van een website of blog of verder scrollen op een social media tijdlijn maken het nog moeilijker om die aandacht te grijpen en vast te houden. Met drukwerk is dat minder het geval.
Aangezien vervaardiging van drukwerk kostbaarder is dan online content, is het wel noodzakelijk dat je je met een specifiek doel tot een specifieke doelgroep richt.
Bedrijfsbrochures hebben nog steeds een grote waarde
Als jij klantgesprekken voert (verkoopgesprekken), is het heel waardevol om aan het einde van zo’n gesprek een brochure achter te laten. Reken maar dat die brochure doorgebladerd wordt als het een goed gesprek was. Stuur je echter een mail met diezelfde brochure in digitale vorm in bijlage, zal die een stuk minder worden bekeken.
Ook als jij geen fysieke gesprekken voert, hebben verschillende vormen van drukwerk nog steeds een heel hoge attentiewaarde bij je doelgroep. Denk aan:
Klantbinding met persoonlijke aandacht
Bij het afronden van een project kun je een gedrukte kaart sturen of met de feestdagen.
Lees hier meer over klantloyaliteit door persoonlijke aandacht >
Workshops en trainingen met extra attentiewaarde
Een pen met kladblok bedrukt met je bedrijfslogo is een inkoppertje maar ook een relatief goedkope weggever die altijd goed valt. Zo blijft jouw merk ná de workshop ook nog onder de aandacht.
Periodiek onder de aandacht van je bestaande klanten
Om bij je huidige klanten onder de aandacht te blijven, is een gedrukte mailing een van de meest effectieve manieren om op een actie te attenderen. Anders dan bij een digitale mailing (die vaak zonder lezen wordt verwijderd) blijft een gedrukte mailing (Direct marketing) onwijs hoge rendementscijfers behalen; afhankelijk van je actie en de kwaliteit van je adressenbestand uiteraard. Omdat de ontvanger van de mailing jou al kent, is de attentiewaarde hoger dan bij een mailing naar onbekende adressen.
Droom jij ook van je eigen magazine?
Een van de beste manieren om je te onderscheiden en jezelf neer te zetten als expert is het uitgeven van je eigen magazine. Vele malen voordeliger dan het uitgeven van je eigen boek. In tijd en ook in kosten.
Dan is dit hét moment om daaraan te werken!
#2 Gedrukte media worden aandachtiger doorgenomen
Wanneer je veel te vertellen hebt, werkt een magazine beter dan je website. Bijvoorbeeld omdat een productomschrijving uitleg nodig heeft of je hebt inhoudelijk goede redactionele stukken tekst die je onder de aandacht wilt brengen.
Heb je wel eens een lange tekst geprobeerd te lezen op de computer of je telefoon? Dan heb je wel gemerkt dat dit niet echt lekker leest. Met daarbij het nadeel dat wanneer men weg klikt van je website je ook je doelgroep kwijt bent in de ruis van het internet. Een gedrukt magazine wordt niet alleen beter gelezen, als de inhoud echt aanslaat op de interesse van je doelgroep wordt deze vaak ook bewaard en vaker dan eenmaal gelezen.
Met gedrukte marketing heb je dus meer attentiewaarde dan met online content. Denk aan:
Een product/dienstfolder
Als jouw product of dienst lastig uit te leggen is, heb je ruimte en aandacht van je doelgroep nodig. Bijvoorbeeld een omschrijving van een coachingtraject of de uitleg van je werkwijze en de baten van jouw dienstverlening.
In depth magazine
Voor echte binding met je doelgroep en bestaande klanten is een periodiek magazine met waardevolle artikelen over jouw vakgebied (zonder vakjargon) een echte eye-catcher die jou als vakspecialist in de markt zet en onder de aandacht brengt. Dit is een relatief kostbare vorm van contentmarketing maar als je het goed doet, is het absoluut de kosten en moeite waard.
Actiefolder/flyer
Heb jij een leuke actie of een nieuw product/dienst die je wilt promoten? Dan doe je dat uiteraard via je website en social media. Want hé; goedkoop en groot bereik.
Maar… online mis je ook een groot deel van je doelgroep. Je bestaande klanten zullen niet al je meldingen op je website en social media zien. Daar is de online-wereld een te drukke snelweg voor. Met een gerichte Direct Marketing Mailing bereik je al je klanten. En wanneer je er een call 2 action op zet met een winactie (bv. Maak een selfie met deze folder, post hem online, tag ons bedrijf en maak kans op een leuke prijs…) versterk je je online zichtbaarheid met je gedrukte marketing.
#3 Je valt op tussen andere bedrijven
Veel bedrijven communiceren via een website en gebruiken social media om hun boodschap over te brengen. Gebruik jij daarnaast ook gedrukte media om te communiceren, dan kun je jouw doelgroep op een unieke manier bereiken. Je valt op omdat veel bedrijven niet meer traditioneel communiceren en je doelgroep ziet dat jij kosten nog moeite bespaart om die te bereiken.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat veel mensen in deze digitale wereld de koude kant van marketing, wat een beeldscherm is, beginnen te vervelen en het weer gaan waarderen om op een warme manier te communiceren. Met aandacht gemaakte drukwerk op kwalitatief hoogwaardig papier is een onwijs warme manier van communicatie.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.