Verbinding maken met e-mailmarketing
Wist je dat iemand jou of je boodschap pas onthoud nadat je minimaal 7 tot 10 keer voorbij bent gekomen in hun blikveld? Het beste is als je op verschillende manieren in beeld komt bij je doelgroep; via verschillende social media kanalen, in de mail of via een doorverwijzing. De ene keer met een tekst, de andere keer met een foto en daarna een keer met video bijvoorbeeld.
Met een mailfunnel kun je ook op verschillende manieren in beeld komen bij je doelgroep met specifieke informatie en op een strategische wijze. Niet alleen om nieuwe klanten aan te trekken, maar ook om je bestaande klanten warm te houden.
Let wel, e-mailmarketing werkt niet als je op een eenzijdige manier te werk gaat. Alleen verkopen werkt niet. Alleen tips en tricks geven werkt niet. Alleen maar storytelling werkt niet. Wissel je content altijd af en maak een goede verdeling tussen entertainment, informeren/leren en verkopen.
Op welke manier een e-mail funnel inzetten?
Opvolging van je gratis weggever – de lead generatie-funnel
Koude leads opwarmen en omzetten tot betalende klanten door steeds onder hun aandacht te blijven in de mailbox.
Met een weggever kun je jouw ideale klant op een laagdrempelige manier met je laten kennismaken. Zorg er wel voor dat de weggever echt waardevol is. Het dient als een eerste kennismaking met jou en je bedrijf. Kies een specifiek onderwerp voor de weggever, bijvoorbeeld het meest voorkomende probleem binnen jouw doelgroep. Jouw ideale klant moet een deel van het probleem kunnen oplossen door de weggever aan te vragen.
Je kan bij een weggever denken aan een e-boek, worksheet, test, quiz, checklist, masterclass etc. Heel veel ondernemers werken met een gratis weggever. Maar de waarde voor jou zit niet zozeer in de weggever; de waarde van jouw lead zit in de opvolging ná het downloaden daarvan.
Met de mailopvolging na downloaden van je weggever kun je waarde toevoegen én toewerken naar de verkoop van een betaalde dienst. Let er wel op dat je de stappen vanaf het gratis product naar een betaald product niet te groot en te snel maakt. Het is heel lastig om van een gratis product in een paar mailtjes opeens een dienst van > 1.000 euro te verkopen. Om mensen zo’n soort bedrag te laten uitgeven hebben ze echt vertrouwen in jou als expert nodig en een klik met je voelen.
Wat beter werkt is als je toewerkt naar je beste aanbod met kleinere tussenstappen. Van een gratis product naar een instap product van een paar tientjes. Daarmee leert je ideale klant je op een laagdrempelige manier nog beter kennen. Daarna kan je kiezen voor een upsell naar een product van een paar honderd euro en dan de stap maken naar je topproduct.
Afhankelijk van de waarde van het instap product, je doelgroep en je dienstverlening kan je ook direct door naar je topproduct.
Een richtlijn voor het kiezen van de juiste conversiemethode is:
- Een instap dienst van 27 – 97: je kunt je product verkopen via e-mail marketing met een lead generatie-funnel en direct via social media.
- Een low-end dienst van 97 – 197: je kunt je product verkopen via een verkooppagina op je website, via een verbindings-funnel of video mailings. Een video mailing bestaat uit 4 opvolging video’s waarin je je leads iets leert en tegelijkertijd je product verkoopt.
- Een middle-end dienst van 197 – 997: je kunt je product het beste verkopen via een webinar, masterclass of de verbindings-funnel. Een webinar biedt de perfecte manier om een product in een hogere prijsklasse te verkopen. Tijdens een webinar kunnen er vragen worden gesteld en je kunt veel waarde weggeven. Aan het einde van het webinar kun je je product pitchen. Een webinar of masterclass duurt normaal gesproken ongeveer een uur en is vaak gratis bij te wonen.
- Je high-end dienst van > 997: wanneer je een product verkoopt met een prijs boven 997, dan is een persoonlijke conversiemethode geschikter. Je kunt je product telefonisch verkopen of via een fysieke kennismaking. Ook de funnel die waarde toevoegt aan je dienst kan je inzetten om een andere high end dienst te verkopen. Deze doelgroep is immers al helemaal opgewarmd voor jouw dienstverlening.
Een goede opbouw van een lead generatie-funnel is:
- Weggever mail: hierin zet je de downloadlink naar de weggever
- Connectie mail: vertel jouw persoonlijke ondernemers verhaal
- Autoriteit mail: jezelf als expert neerzetten
- Waarde mail: laat zien welke kennis je in huis hebt
- Sales / content upgrade e-mail: promoot je product of bied een volgende stap aan. Maak je doelgroep alvast warm voor je diensten
- Resultaat / testimonial mail: laat zien welk resultaat je product geeft en hoe klanten over jouw product denken
- Waarde mail: laat nog meer zien welke kennis je in huis hebt of som een aantal andere experts op die ook waarde bieden; je favoriete boeken over jouw vakgebied, of een blog die je zelf laatst tegenkwam en waardvol vond.
- Storytelling mail: Geef concrete voorbeelden van pijnpunten en probleemstellingen die jij oplost. Probeer dit zo luchtig mogelijk en met humor te houden. Mensen worden graag ge-entertaint en onthouden leuke verhalen beter dan droge tips en feiten.
- Uitnodigingsmail mail: nodig de lezer uit voor een gesprek (kan telefonisch) om te ontdekken wat jij kan betekenen voor hem/haar
- Sales / content upgrade e-mail: promoot nogmaals je product of bied een volgende stap aan
Probeer niet alleen maar tips en tricks te geven; je klanten zitten niet perse te wachten op een lange to-do lijst. Tips voor nieuwe dingen om uit te proberen zijn uiteindelijk gewoon een hoop extra werk, en mensen hebben al zat te doen.
Het aanleren van nieuwe dingen kan je beter bewaren als mensen je daar ook daadwerkelijk voor willen betalen door een training, workshop, masterclass, coaching of adviesgesprek bij je te kopen.
In elke mail zet je een call2action die aanspoort tot contact opnemen, je instapproduct kopen, een blog lezen, een video bekijken of aanmelden voor je masterclass.
Verbinding behouden met klanten – de verbindings-funnel
Gericht op klanten die je wellicht niet vaak spreekt – warme contacten warm houden
Niet alleen mensen die zich inschrijven voor je mailinglijst zijn interessant om te in een funnel te plaatsen. Er zit onwijs veel waarde in je bestaande netwerk.
Mensen waar je een betaalrelatie mee hebt (klanten en leveranciers waar je een factuur naar verzonden of van ontvangen hebt) mag je op een mailinglijst zetten. Maar alleen als de mails voldoende verband houden met wat de klanten gekocht hebben. Schrijven ze zich uit, dan moet je de gegevens uit de lijst verwijderen. Je mag ze dus niet gewoon weer op de lijst zetten en blijven mailen. Maar dat moet je ook niet willen. Mensen die zich uitschrijven zijn niet geïnteresseerd en het laatste wat je wilt is irritatie opwekken door ze te blijven spammen. 😉
Je kent het vast wel, je hebt een project/traject afgerond, de factuur is het laatste contactmoment met je klant en daarna ga jij door naar de volgende en je klant gaat ook door met leven. Je spreekt elkaar eigenlijk niet zo vaak meer. Eeuwig zonde, aangezien het veel eenvoudige is een tevreden klant nog iets te verkopen dan nieuwe klanten aan je binden.
Een goede opbouw van verbindings-funnel is:
Key is dat deze funnel voor al je klanten passend is, zodat je elke klant bovenin de funnel kunt droppen na het versturen van je factuur. Heb je echt uiteenlopende diensten overweeg dan meerdere funnels te maken voor meerdere klantsoorten.
- Waardering mail: hierin laat je blijken dat je de samenwerking hebt gewaardeerd en dat je graag nog wat langer van waarde wilt zijn middels e-mails
- Storytelling mail: Geef concrete voorbeelden van pijnpunten en probleemstellingen die jij (nog meer) oplost. Probeer dit zo luchtig mogelijk en met humor te houden. Mensen worden graag ge-entertaint en onthouden leuke verhalen beter dan droge tips en feiten.
- Upgrade e-mail: Bied een volgende stap aan op de al afgenomen dienst
- Storytelling mail: Vertel praktijkvoorbeelden en (humoristische) verhalen over jouw vakgebied
- Autoriteit mail: jezelf als expert neerzetten
- Resultaat / testimonial mail: laat zien welk resultaat je product geeft en hoe klanten over jouw product denken
- Storytelling mail: Vertel praktijkvoorbeelden en (humoristische) verhalen over jouw vakgebied
- Waarde mail: laat nog meer zien welke kennis je in huis hebt of som een aantal andere experts op die ook waarde bieden; je favoriete boeken over jouw vakgebied, of een blog die je zelf laatst tegenkwam en waardvol vond.
- Uitnodigingsmail mail: nodig de lezer uit voor een gesprek (kan telefonisch) om te ontdekken wat jij nog meer kan betekenen voor hem/haar
- Upgrade e-mail: Bied nogmaals een volgende stap aan op de al afgenomen dienst
In elke mail zet je een call2action die aanspoort tot contact opnemen, je instapproduct kopen, een blog lezen, een video bekijken of aanmelden voor je masterclass.
Deze funnel kun je zo lang maken als dat je unieke mails kan verzinnen.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Waarde blijven toevoegen aan je dienstverlening – de waarde-funnel
Je kent het vast wel, je hebt een project afgerond, de factuur is het laatste contactmoment met je klant en daarna ga jij door naar de volgende en je klant gaat ook door met leven. Je spreekt elkaar eigenlijk niet zo vaak meer.
Een goede opbouw van waarde toevoegings-funnel is:
Key bij deze funnel is dat deze heel specifiek een waardevolle opvolging is voor een bepaalde dienst. Veel minder globaal dan de verbindingsfunnel. Het aanleren van nieuwe dingen is in deze funnel wel een goede zet. Deze funnel is bedoelt voor klanten die je betaald hebben voor een dienst en dient als aanvulling op jouw dienstverlening. Je zou hem zelfs als upsell of bonus kunnen gebruiken om de prijs van je diensten te verhogen.
Elke mail in deze funnel is een toevoeging van waarde op de vorige en biedt de lezer verdieping op de dienst die is afgenomen. In de mails in je funnel geef je je klanten eigenlijk onophoudelijk aandacht en hoe waardevoller jouw mails zijn hoe groter de kans is dat jouw klant je aanbeveelt bij anderen en meer en meer waarde bij je willen komen halen door meer van je betaalde diensten af te nemen.
In elke mail zet je een call2action die aanspoort tot het nemen van de volgende stap.
Deze funnel kun je zo lang maken als dat je unieke mails kan verzinnen. Je kan de funnel natuurlijk ook steeds blijven aanvullen. Hij hoeft niet in één keer opgezet te worden.
Welke funnel werkt het beste?
Welk van deze funnels jij het beste kan inzetten hangt volledig af van wat je doel is met de funnel, van je aanbod en je marketingskills . De lead generatie-funnel vergt het meeste werk om traffic naar te genereren, maar is de makkelijkste funnel om te vullen met content.
De verbindings-funnel is het makkelijkst om traffic voor te genereren; elke betaalrelatie kan je bovenin droppen. De content voor deze funnel heeft meer waarde dan de lead-generatie en daarmee is het meer werk om op te zetten.
De waarde-funnel om toe te voegen aan je dienstverlening is een funnel waarbij de hoeveelheid traffic minder van belang is maar de waarde van de content voorop ligt. Dat maakt ook dat deze funnel de meeste werk is om op te stellen, maar als je hem goed inzet kan hij je wel het meeste opleveren.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.
NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.