
Zo zet jij je unieke eigenschappen optimaal in voor je marketing
Jouw Unique Selling Points omzetten naar wervende salesteksten.
USP
Bij het opstellen van je USP heb je waarschijnlijk jezelf in de hoofdrol gezet. Dat doet iedereen; het gaat immers om jouw unieke eigenschappen. Maar in de marketing werkt het het beste wanneer jij niet jezelf maar je doelgroep in de hoofdrol zet. Dus je moet je USP’s omzetten in teksten waarin de pijnpunten van je doelgroep de sterspelers zijn.
Als je dan je USP’s in kaart hebt gebracht moet je er iets mee doen. Het is fijn dat je zelf je eigen unieke krachten weet maar je doelgroep kan dat niet aan je zien. Zéker in de online wereld waarin wij leven is het lastig om jezelf uniek te positioneren. Lastig, maar zeker niet onmogelijk.
(In ons vorige blogbericht hebben we beschreven hoe jij je eigen unieke eigenschappen kunt ontdekken. Als je die nog niet in kaart hebt raad ik je aan dat blog eerst te lezen.)
Voorbeeld: Eén van onze USP’s is onze unieke werkwijze wanneer we een website ontwikkelen.
Onze missie is: wij helpen ondernemers een succes te maken van hun website. Die missie dragen we uit met onze unieke werkwijze; we helpen onze klanten niet alleen door ons werk te doen maar bieden daarnaast ook richtlijnen en worksheets aan voor bijvoorbeeld het schrijven van hun eigen webteksten. We helpen onze klanten op weg en laten ze niet in het diepe rond spartelen. Dat laatste doen we overigens niet alleen voor onze klanten; die worksheets en richtlijnen benoemen we ook in onze blogs en ons eigen Magazine; voor het grote publiek.
Van USP naar UBR (Unique Buyer Reason)
Nu kunnen wij dus in onze marketing dat benoemen zoals hierboven. Met onszelf in de hoofdrol. Maar als we hem omzetten naar een veel krachtigere marketing tekst dan wordt het opeens veel waardevoller voor onze doelgroep:
Jij wil een nieuwe website. Mooi! Maar die moet ook gevuld worden met teksten en beeldmateriaal; content heet dat. Je weet niet waar je moet beginnen met het schrijven van de tekste en waar je de foto’s vandaan kan halen. Gewoon plaatjes van Google halen mag niet; dat weet je.
Jij zoekt een websitebouwer die met je meedenkt en je voorziet van tips om te starten met de content, je als het ware aan de hand meeneemt en samen met jouw gaat werken aan jouw content voor je website en social media. Want jij kan wel een duwtje in de rug gebruiken. Sterk in MEDIA is die websitebouwer. Alhoewel wij zelf websitebouwer niet de juiste benaming vinden… wij noemen onszelf gewoon een marketingbureau.
In dit voorbeeld stellen wij de pijnpunten van onze doelgroep centraal en vertellen ook welke oplossing wij bieden, zonder we onszelf in de hoofdrol zetten. Jij leest dit blog omdat je onze doelgroep bent en zelf ook wellicht vastloopt met je eigen content. Vertel eens eerlijk: voel jij je meer aangesproken tot de eerste tekst of bij de tweede?
Jouw Unique Selling Points inzetten in je marketing
Nu je weet hoe je je USP’s kan omzetten naar wervende salesteksten, commercieel schrijven heet dat, kun je pas echt aan de slag om dat in te zetten in je marketing.
Website
Op je website kun je je USP’s of UBR’s inzetten in je teksten. De opbouw van je productpagina’s zet je vol met redenen waarom je website bezoeker juist bij jou de dienst of product moet afnemen.
- Op je homepagina zet je op strategische plekken jouw eigen unieke kwaliteiten.
- Je maakt voor je belangrijkste producten en diensten speciale landingspagina’s aan.
- Op je blog schrijf je artikelen met als hoofdonderwerp jouw unieke eigenschappen en hoe die in te zetten zijn voor je doelgroep. Zorg er dan wel voor dat de artikelen echt interessante informatie bevatten voor je doelgroep; géén verkooppraatjes.
- Op de FAQ pagina beantwoord je de vraag; waarom kiezen voor… en je zet daar alle andere vragen neer die jou klanten je stellen met in de antwoorden jouw USP’s verpakt
- Op de referentiepagina zorg je ervoor dat je klanten juist ook die eigenschappen van jouw omschrijven in hun eigen woorden. Wanneer je je klanten om een referentie vraag voed dan ook de input door zelf suggesties te geven van de richting die de referentie op moet gaan, zonder je klant woorden in de mond te leggen.
- In de fotografie kan je, als jouw dienstverlening dat toelaat, jouw USP uitlichten door een beeldbank aan te leggen waarin je je werkwijze uitbeeld, jouw locatie goed in beeld brengt en uiteraard een super gave profielfoto van jezelf laat maken.
Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?
Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.
Social Media
Op Social Media kun je steeds weer jouw USP uitlichten door posts te maken met stukje uit de referenties die hebt ontvangen. Tips te delen met daarin jouw USP’s verstopt. Of jouw producten te fotograferen en hier in de tekst jouw unieke werkwijze in te omschrijven. Wanneer je je steeds weer focust op jouw USP’s en UBR’s zul je merken dat je een eindeloze stroom aan posts kan maken.
Drukwerk
Naast je online aanwezigheid op je website en social media moet je de waarde van je marketing in drukwerk ook nog steeds niet onderschatten. Juist nu online zoveel informatie beschikbaar is wordt drukwerk weer een manier voor ondernemers om zich positief te onderscheiden. Denk aan;
- Je visitekaartje; daar past veel meer op dan alleen je contactgegevens. Dit is een perfect middel om jouw USP’s uit te lichten.
- Wat dacht je van je eigen magazine uitbrengen? Dat hoeft helemaal niet onwijs duur te zijn maar het zet je wel in de markt als expert in jouw vakgebied. En wanneer jouw concurrenten zich alleen bezig houden met online marketing is drukwerk een manier om jezelf te onderscheiden.
- Ook een flyer is nog steeds een krachtige tool om een bepaalde dienst of product (tijdelijk) extra onder de aandacht te brengen.
Droom jij ook van je eigen magazine?
Een van de beste manieren om je te onderscheiden en jezelf neer te zetten als expert is het uitgeven van je eigen magazine. Vele malen voordeliger dan het uitgeven van je eigen boek. In tijd en ook in kosten.
Dan is dit hét moment om daaraan te werken!
Aan de slag!
Dus, op welke manier ga jij jouw eigen unieke kwaliteiten en UBR’s onder de aandacht brengen van jouw doelgroep? Schreeuw van de daken wat jou onderscheid. Wees niet verlegen maar vertel het in overmaat. Alleen dan gaat je doelgroep jouw daarin herkennen.
Vind je het lastig om je onderscheidende vermogen te ontdekken of in de juiste woorden te formuleren? Geen zorgen! Dat hebben heel veel ondernemers (daarin ben je dus níet uniek! 😉 ).
Wij hebben hiervoor de oplossing; boek een sparringssessie van 2 uur waarin we samen gaan ontdekken van jou uniek maakt en ook hoe jij die USP’s optimaal kunt inzetten in je marketing.
Investering: 149,- euro
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.