Tips om je website goed te onderhouden

Heel veel bedrijven en zp’ers zullen dit herkennen: weken (soms maanden) is er gewerkt aan een nieuwe website, alle informatie staat erop. De teksten, waar je lang over nagedacht hebt, foto’s en afbeeldingen van je diensten of producten, eventueel een portfolio, en uiteraard de contactgegevens. Hij is helemaal zoals je hem hebben wilt: dus KLAAR! 😀

Mijn eigen website is sinds vorige week online. Mijn nieuwe dan… Hij is weer helemaal bijgewerkt m.b.t. de nieuwste webtechnieken, mijn portfolio is weer aangevuld en mijn blogs staan er keurig op. Maar klaar is het werken aan de website nog lang niet! Was het maar zo makkelijk…

Een nieuwbouw huis

In grote lijnen kun je een website vergelijken met de koop van een nieuw huis. Ik ben vorig jaar een nieuwbouwhuis ingetrokken, de vergelijking is mijn eigen ervaring. Zodra de aannemer klaar is met het huis en je de sleutel krijgt, is het huis nog niet bewoonbaar. Dan begint voor jou het werk pas. De kamers moeten aangekleed worden, de keuken en badkamer geplaatst, de tuin aangelegd en noem maar op.
En als je dan lekker woont in je nieuwbakken huis met allemaal nieuwe spullen, dan moet het regelmatig onderhouden worden. De cv-ketel krijgt een onderhoudscontract, op de inbouwapparatuur in de keuken zit garantie, het schilderwerk buitenom vernieuw je iedere zoveel jaar, de tuin is onderhevig aan seizoensonderhoud en na en aantal jaar heerlijk wonen, wil je graag uitbreiden: een dakkapel, wellicht een garage of uitbouw.

Onderhoud, garanties en updates

Nu heb jij een mooie nieuwe website laten bouwen en de webbouwer heeft je de sleutels overhandigd (meestal) in de vorm van inlogcodes. Voor die website gelden dus dezelfde regels: die moet regelmatig onderhouden worden, op diverse technische snufjes heb je garantie en de content moet je om de zoveel tijd vernieuwen. En wanneer je lekker aan de weg aan het timmeren bent met je bedrijf wil je hem wellicht uitbreiden: nieuwe diensten aanbieden, producten verkopen in een shop of wellicht een hele nieuwe module installeren.
Mijn advies voor elke website-eigenaar is dan ook: kijk regelmatig naar je eigen website en voer (waar mogelijk zelf) het nodige onderhoud uit. Elke zes weken is een mooi uitgangspunt.

Quick tips

Hier volgen een aantal eenvoudige punten waar je op zou moeten letten:
• Is je aanbod nog up-to-date en kloppen de tarieven nog?
• Is je laatste nieuws ook écht je laatste nieuws? Niets staat zo slordig als wanneer je nieuws dateert van twee jaar geleden. Wanneer je nieuwspagina niet regelmatig geüpdatet wordt, kun je beter geen nieuwspagina hebben. Immers, als je nieuws stilstaat, dat staat je bedrijf voor de buitenwereld dus ook stil.
• Is er een goede call-to-action aanwezig? Een trigger om je bezoekers contact op te laten nemen? Zo ja, hebben de knoppen een opvallende kleur/uiterlijk? Jij moet je bezoekers overtuigen van het feit dat ze jou nodig hebben voor jouw dienst/product. Dus laat die opvallen.
• Klopt het uiterlijk van de website nog met de uitstraling van je bedrijf, of is deze gedateerd?
• Gebruik niet te veel tekst op je homepage en vermijd alsjeblieft de zin ‘Welkom op website…’ Dit voegt echt niets toe en is schadelijk voor je vindbaarheid in Google.
• Probeer in je teksten de focus te leggen op wat je klanten nodig hebben: wat is hun probleem en welke oplossing heb jij i.p.v. te vertellen hoe goed jij wel niet bent in wat je allemaal kan. Daar zit je bezoeker niet op wachten.
• Probeer een goede balans te vinden tussen je afbeelding en je tekst. Mensen kijken liever naar plaatjes dan dat ze teksten lezen: maak hier gebruik van. Het maakt je website ook een stuk aantrekkelijke om naar te kijken. En vergeet niet je plaatjes logische namen te geven die omschrijven wat er op de foto staat. Daardoor word je weer hoger gerankt en beter gevonden in Google.
• Zijn al je contactgegevens makkelijk te vinden? En dan met name je social media? Hoe meer contactmogelijkheden jij op de website zet, hoe makkelijker je doelgroep je kan vinden en contact met je kan opnemen. En hoe leuker Google jouw site vindt.
• Gebruik opsommingen in je teksten om deze makkelijk scanbaar te maken.

Aan de slag!

Ga hier eens lekker mee aan de slag en probeer bijvoorbeeld één per zes weken je website weer even tegen het licht te houden. Je website is misschien gebouwd door een webbouwer, maar het blijft jóuw website.
Nu ga ik ook weer gauw verder met het perfectioneren van mijn site. Mijn portfolio kan nog wel wat meer bijgevuld worden, mijn nieuwe workshops moeten ik er nog op zetten en de referenties die binnen druppelen van mijn klanten moeten ook nog worden toegevoegd. 😉

Laat een reactie achter