
9 tips om je online zichtbaarheid vergroten met LinkedIn
8 tips voor zichtbaarheid vergroten op LinkedIn?
Tip 1 – Vergroot je netwerk, connect met zo veel mogelijk mensen
Heel vaak krijg ik de vraag of je mensen die je eigenlijk niet kent en je een connectieverzoek hebben gestuurd moet toelaten in je connecties. In mijn beleving is dat altijd een ja, tenzij je weet dat iemand onbetrouwbaar is of totaal niet interessant voor je business. Maar waarom zou je niet connecten via LinkedIn met iedereen die dat graag wil? Je weet nooit op welk punt in het leven je iets aan diegene kan hebben en andersom. En… je deelt via LinkedIn geen gevoelige en persoonlijke informatie, want daar is het platform niet voor bedoelt. Of Facebook is dat een ander verhaal. Daar zou ik wel wat voorzichtiger zijn met het toelaten van jan en alleman in je connecties en echt niet elk vriendschapsverzoek zomaar aannemen. Maar op LinkedIn juist wél.
Tip 2 – Voeg een pitchvideo toe aan je profielfoto
Je kan een welkom video opnemen onder je profielfoto!
Hoe leuk is dat! Een korte pitch video om jezelf met beeld en geluid voor te stellen, handig in je eigen profiel. Kijk maar eens op mijn profiel en tik mijn foto aan… En als je daar dan toch bent, stuur mij een connectieverzoek als wij nog niet gelinkt zijn 🙂
Personal branding krijgt hiermee weer een hele mooie mini-toevoeging die echt iedereen kan inzetten. Opnemen doe je makkelijk en snel in de app op je telefoon.
Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee, want het is gewoon weer een leuke extra manier om jezelf uniek in de markt te zetten en op te vallen bij je doelgroep!

Tip 3 – Een URL toevoegen bovenin je profiel
Eindelijk! LinkedIn heeft nu ook een “link in bio” optie, net als op Instagram. Whoehoe!!
Je kan nu direct op je profiel een link plaatsen. Naar je website, of je blog, of je gratis weggever, welke pagina je daar ook maar zou willen uitlichten. Zelf heb ik op mijn website een linkjespagina gemaakt welke ik ook gebruik voor de link in bio op Instagram, in plaats van Linktree.
Dat ene kleine linkje maakt het voor je doelgroep zoveel makkelijker om je beter te leren kennen.

Tip 4 – Een link aan je foto toevoegen
Je kan een link aan je foto toevoegen naar een externe URL! Super handig!
Upload een foto in de app en middels het link 🔗 icoon kan je de link toevoegen en zelf bepalen waar op je foto die link komt te steen.

NOTE: bij mij werkt deze feature op het moment van schrijven (29 augustus 2022) alleen nog in de app, niet als ik een foto via de website wil uploaden.
Tip 5 – Bloggen
Kennisdeling kan op vele manieren. De beste is uiteraard het bijhouden van een blog op je eigen website. Je wil natuurlijk dat je netwerk en doelgroep regelmatig je website bezoeken. Maar bloggen kan ook via LinkedIn. Het is een uitgebreide versie van de statusupdate die we gewend zijn op het platform maar dan met meer opties voor opmaak en het plaatsen van externe links en een mooie bijpassende sfeerfoto. Als je dus niet de middelen hebt om zelf een eigen blog op je eigen website te maken, dan is de blogoptie van LinkedIn daar een goed alternatief voor.
Je kan de twee natuurlijk ook combineren, maar dan moet je Google wel laten weten dat je website en je linkedIn profiel dezelfde tekst hanteren en dat er geen sprake is van plagiaat.
Het grote voordeel van bloggen op LinkedIn is dat al je connecties direct na het publiceren van je blogpost een melding krijgen dat je een nieuwe post heb geschreven. Daar hoef je verder helemaal geen moeite voor te doen. Da’s handig!
Het nadeel van bloggen op LinkedIn is dat je voor het behoud van je content afhankelijk bent van een derde partij en het niet 100% zelf in handen hebt. Valt LinkedIn om ben jij ook je content én je online bereik kwijt. En als je denkt dat gebeurt niet…. Waar is Hyves?
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Tip 6 – Schrijf referenties voor anderen en vraag referenties terug van jouw klanten
De beste reclame die je kunt hebben is mond tot mond reclame. Als jij goed werk hebt geleverd en je vraagt je connecties een recensie te schrijven is de kans heel groot dat ze dat voor je willen doen. Referenties doen het goed in elke branche. Ga maar eens na bij jezelf. Als jij op zoek bent naar een product of dienst of restaurant of vakantiebestemming of wat dan ook en je komt op een website waar je gevonden hebt wat je zocht, dan lees je voor aankoop toch even de referenties.
Hoe meer positieve woorden hoe meer jij geneigd bent de koop te sluiten. Daarnaast zijn referenties heel goed om je zoekwoorden mee te pijlen. Je klanten gebruiken in het schrijven van hun referentie die woorden waar zij naar zochten (in Google).
Uit de referentie kun je ook meerdere quotes halen die je los van elkaar kunt plaatsen in posts op zowel LinkedIn als op Facebook en Instagram. Quotes doen het op elk platform goed. Een zeer waardevolle bron van een reeks aan social posts dus!
Tip 7 – Zorg voor een goed gevuld profiel
Zorg er voor dat je een zo volledig mogelijk gevuld profiel hebt. Maar wel met alleen maar waardevolle toevoegingen voor diploma’s, werkervaring en certificaten. Gebruik je bedrijfslogo op je bedrijfspagina en je eigen foto op je persoonlijke profiel. Mensen werken graag met mensen en voelen zich aangetrokken tot een profielfoto. Om je persoonlijke profiel kracht bij te zetten koppel je die aan je bedrijfspagina.
TIP: Zorg altijd voor een professionele profielfoto en geen vakantiekiekje. Je foto moet exact uitstralen wie jij bent en op welke manier jij naar buiten treed met je bedrijf.
Relevante info op je profiel: Heb je in een ver verleden bij de supermarkt gewerkt om wat bij te verdienen met vakkenvullen naast je studie en werk je nu in een compleet ander veld? Dan heeft die werkervaring niet zoveel toegevoegde waarde op je profiel. Tenzij je nu supermarktmanager bent natuurlijk!
Bij je werkervaring en opgedane diploma’s/certificaten is het beter om een paar super relevante te hebben staan dan om ze vol te zetten met ongerelateerde info. Beknopt, to the point en no-nonsens is de tendens op LinkedIn.
Tip 8 – Pas je profiel link aan nadat je profiel is aangemaakt zodat de nummers uit de URL gehaald worden.
Dit is een tip die heel veel mensen vergeten te doen, heel makkelijk is en je profiel meteen een stuk professioneler maakt: je publieke profiel URL aanpassen. Zoals je kan zien in de afbeeldingen hieronder doe je dat in twee stappen.
Op je profiel staat rechts bovenin een knop met “Edit public profile & URL” of “Openbare profiel en URL bewerken”

Klik je daarop dan verschijnt het tweede plaatje en dan kun je de de URL aanpassen door op het potloodje te klikken.

Tip 9 – Wees een actieve bijdrager door te reageren op anderen hun berichten en posts
Als jij je zichtbaarheid wilt vergroten dan moet je er wel voor zorgen dat je zichtbaar bént. Door reacties te plaatsen op anderen hun bijdragen en door actief te zijn in groepen kun jij zelf zorgen dat je steeds weer in beeld komt bij je netwerk en hún netwerk. Zo blijf je “Top of mind”.
BONUSTIP – Heb een lange adem en houd vol.
Social Media marketing, zonder betaalde advertenties, werkt niet binnen een paar dagen meteen met explosieve resultaten. Maar de aanhouder wint. Je bereik moet je opbouwen je moet eerst de grond vruchtbaar maken (je profiel vullen) en dat zaadjes zaaien (content delen) en dan je grondstoffen goed verzorgen (actief deelnemen) en dan kun je na een periode van verzorging en aandacht oogsten (daadwerkelijk conversie verkrijgen via LinkedIn).
Wanneer je start met LinkedIn en je hebt na 3 maanden niet het gewenste resultaat bereikt raak dan dus niet gefrustreerd en stop vooral niet met posten, delen, liken, linken en reageren. Houd vol, zet door en je zult uiteindelijk merken dat mensen jou input gaan waarderen en je gaan volgen.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.