Teksten tillen je website naar een hoger niveau

5 redenen om een tekstschrijver in te schakelen

Een NEXT LEVEL website: wat stel jij je daarbij voor? In ieder geval een communicatiemedium om heel, heel trots op te zijn. Sterk vormgegeven en perfect passend bij het karakter van je bedrijf. Toch heb je met je website waarschijnlijk meer marketingdoelen voor ogen. Mooie opdrachten, bij voorkeur van je droomklant. Stijgende omzet. Of het aantrekken van medewerkers waar je om zit te spríngen. Dit betekent dat je via je website effectief moet communiceren met je doelgroep. Hoe doe je dat?

Ook al zegt één beeld soms meer dan duizend woorden, het is meestal het verhaal dat mensen over de streep trekt. De kwaliteit van de tekst kan het verschil maken tussen een website die gretig maakt en een website waarbij mensen indutten. Natuurlijk kun je op korte termijn geld besparen door die tekst zelf te schrijven (‘Want wie weet er nou meer van mijn bedrijf dan ik?’), maar om mijn oma zaliger te quoten: goedkoop is duurkoop. Hieronder vijf redenen waarom het slim is om de content van je website door een tekstprofessional te laten schrijven.

1. Een tekstschrijver stemt de juiste toon af

Het vinden van de juiste tone-of-voice voor je website is megabelangrijk. Die moet overeenkomen met het imago van je bedrijf en ook aansluiten bij je doelgroep. Lichtvoetig als het kan, serieus als het moet. Een tekstschrijver heeft de eigenschappen van een kameleon. Zij/hij zoekt naar de toon die jouw verhaal nodig heeft en voert deze consistent door op de hele website. Het liefst verpakt in gewone omgangstaal, alsof je rechtstreeks met je klant in gesprek bent.

2. Een tekstschrijver snapt hoe SEO werkt

Wil je online boven het maaiveld uitsteken en gevonden worden via je website? Dan is het zaak om in te zetten op zoekmachine-optimalisatie (SEO). Door de juiste zoektermen strategisch in de teksten te verwerken, kan een webpagina hoger scoren in de zoekresultaten van Google. SEO-copywriters schrijven webteksten op basis van keyword-onderzoek. SEO-schrijven is slim puzzelen met zoekwoorden en synoniemen, in tekstblokken, titels en koppen. En ondertussen moet het verhaal natuurlijk vooral steekhoudend zijn en liever langer dan korter (ja, écht). Snap je nu waarom je dit beter aan een prof kunt overlaten?

3. Een tekstschrijver stuurt aan op conversie

Laten we ervan uitgaan dat het doel van je website is: conversie genereren. Of in simpel Nederlands: je lezer een actie laten uitvoeren, zoals een afspraak maken, een offerte aanvragen, je 10 tips downloaden of een bestelling plaatsen. Een professionele copywriter weet hoe zij/hij conversiegerichte teksten moet schrijven om de bezoeker te verleiden tot het aanklikken van de actiebutton. Hoe subtiel of juist brutaal dat verleiden moet gebeuren, hangt vanzelfsprekend samen met de eerder genoemde tone-of-voice.

4. Een tekstschrijver versimpelt complexe informatie

Werkt jouw onderneming met ingewikkelde processen of producten? Met veel vaktermen? Een tekstschrijver zal je ongetwijfeld vragen of het voor jouw doelgroep echt nodig is om hier op de website mee te zwaaien. Of het niet makkelijker mag, in jip-en-janneketaal. En nee, dat hoeft zeker niet kinderachtig te zijn. Copywriters hebben ervaring met het schrijven van content voor bedrijven uit uiteenlopende sectoren. Zij kunnen complexe informatie begrijpelijk maken voor jouw online bezoekers. Want daar gaat het uiteindelijk toch om?

5. Een tekstschrijver bespaart jou tijd en energie (en misschien zelfs frustratie)

Tenslotte: bedenk welke leukere/lucratievere dingen jij allemaal kan doen in de tijd dat jouw tekstschrijver voor je aan het werk is. En zijn de spellingsregels sowieso niet helemaal je ding? Bespaar je de frustratie. Ik kan geen leidingen leggen/accu’s vervangen/jaarrekeningen opstellen/een rechte pony knippen. Dat laat ik graag aan specialisten over.

Dit artikel is afkomstig uit ons Marketing Magazine: NEXT LEVEL Website

Een magazine bom vol met tips en tricks om je website naar een volgend niveau te tillen en er een ware marketingmachine van te maken. Luchtig om te lezen en zeer gevarieerd in aanbod en artikelen.

Schrijver van dit artikel is Anita van Prooijen

Anita gelooft heilig in de kracht van goed doortimmerde teksten die het unieke verhaal van een onderneming vertellen.

En die overtuiging brengt zij met kennis van zaken én plezier in de praktijk door het schrijven van teksten met een gezonde dosis menselijkheid.

anitavanprooijen.nl

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

profielfoto-kelly-blogs

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer

kelly@sterkinmedia.nl
06 – 50 969 173