
Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

Bloggen. Iedereen doet het. Of iedereen moet het. Voor zichtbaarheid, vindbaarheid en het delen van kennis.
Moet ik bloggen?
Vooropgesteld, je moet niks. Maar je kunt het wél. Als je van moet moed maakt, je expertise inzet en je hart openstelt. Als je schrijft vanuit de kern, maak je verhalen die verbinden, verleiden én verkopen.
› Waarover moet ik dan schrijven?
› Iedereen schrijft er al over.
› Ik kan helemaal niet schrijven.
› Het kost veel te veel tijd.
› Oh, ook nog uit het hart? Vaag…
Komen deze gedachten je bekend voor? Je bent niet de enige. Schrijven is voor veel mensen lastig. Gedoe. Eenmaal achter het toetsenbord, schiet je in een kramp. Een wirwar van woorden wil een weg vinden vanuit je hoofd naar je handen, maar ergens onderweg stagneert het. En precies daar zit het hart, jouw hart. Een schatkist vol ideeën. Onuitputtelijk. De kunst is deze te openen en de woorden te laten stromen. Vanuit de driehoek tussen hoofd, hart en handen.
Bloggen. Maar hoe dan?
Alles begint bij zichtbaar durven zijn. Bloggen gaat over lef. Vertrouwen op jezelf. Jij bent goed in wat je doet en hebt de wereld veel te bieden. Jouw missie, jouw ‘waarom’ verdient een podium. Communicatie is geen exacte wetenschap. Het gaat vooral om de dialoog. Kennis is belangrijk, maar ervaring en expertise maken nooit alwetend. De meerwaarde van jouw onderneming zit in het werkelijke contact. En dat maak je vanuit je hart. Ook wanneer je blogt. Dan laat je zien waar jij goed in bent zonder te pushen of op te scheppen.
Als jij jezelf vanuit een intrinsieke motivatie laat zien, dan trek je de klanten aan die bij je passen.
Een blog of column leent zich uitstekend voor storytelling. Zet geen droge feiten op een rijtje, maar breng je bedrijf, merk, project of persoon tot leven. Maak verhalen over ervaringen en dagelijkse gebeurtenissen. Schrijf erover zoals je zou vertellen. De onderwerpen schuilen overal.
Zelfs een gesprekje met je kind of een bezoek aan de bakker kunnen aanleiding zijn voor een blog. Als je associatief en intuïtief naar de wereld kijkt. En dat kun je leren. Met het hart in de hoofdrol.
Hoe vertel je je verhaal?
Natuurlijk, bij het schrijven speelt ook je hoofd een rol. Een goed blog vraagt om kaders. Vorm, taal, doel en doelgroep zijn belangrijk. Helder weten wat je aan wie wilt vertellen en waarom. Is dat nog niet duidelijk voor je? Geen nood, het schrijven zelf biedt inzicht en de interactie die ontstaat geeft antwoord op je vragen. Jij bent de expert en weet wat de ander van je nodig heeft. Maar pas als je de juiste snaar raakt, landt de informatie op de juiste plek. Vanuit het hart in het hart. Doordat jij hen raakt, vertrouwen ze je, onthouden ze je en gunnen ze jou die opdracht.
Zelf aan de slag!
Schrijven vanuit je hart
- Pak een pen die fijn schrijft, papier en een klokje (bijvoorbeeld de timer op je telefoon)
- Zoek een rustige plek in huis of in de natuur waar je graag zit.
- Zet de timer op 10 minuten.
- Adem een paar keer diep in en uit door je neus.
- Neem een woord in gedachten dat met je werk te maken heeft.
- Zet je pen op papier en begin te schrijven. Letters, woorden, zinnen; rijg ze aaneen. Associatief en intuïtief.
- Grammatica en zinsopbouw zijn niet belangrijk.
- Lees niet terug en stop de schrijfbeweging niet. Stoppen is denken en het doel is te schrijven vanuit je gevoel.
- Als de tijd om is, lees je terug. Als je het vaker doet merk je dat je diverse onderwerpen op papier hebt gezet en soms zelfs al een bruikbare intro of alinea hebt geschreven.
- Is het nog warrig? Leg het wat langer weg of begin opnieuw.
- Per onderwerp schrijf je op deze manier verder om het blog uit te werken.
- Ben je tevreden over onderwerp en inhoud? Dan is het tijd voor het schrappen en schaven voor de juiste vorm en een taalcheck.
- Hoe vaker je dit doet, hoe sneller het gaat. Je krijgt steeds makkelijker toegang tot de onuitputtelijke bron in je hart.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

Over Mieke, de schrijfster van deze blog:
Mieke is verhalenverteller met een voorliefde voor het verhaal achter mens en onderneming. Perberichten, interviews, webteksten en (project)redactie behoren tot haar specialiteiten. Mieke schrijft vanuit haar hart en dat is te voelen als je haar teksten leest!
Deel dit blog op Social Media
Website laten maken

Laat door ons je website maken die slimme functies bevat die jou tijd en geld op gaan leveren.
WordPress Onderhoudsabonnement

Laat ons het onderhoud aan je Wordpress website doen, zodat jij meer tijd hebt om te ondernemen!
Download de gratis Website onderhoud checklist

Zelf je website onderhouden maar weet je niet waar te beginnen? Met deze checklist kun jij zelf controleren of je website nog in topconditie is of toch nodig toe is aan onderhoud.
Bedrijfsmagazine

Je eigen magazine laten maken en inzetten als krachtige zichtbaarheidstool
Vraag ons gratis magazine aan!
Een slimme website zit boordevol super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijke gaat maken!


Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.
West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.
Contact opnemen:
Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer