Storytelling: bereik je doelgroep met emotie en speel in op gevoel

Beeld je eens in; je hebt een uitdaging en bent op zoek naar een oplossing op internet.



Je leest verschillende blogs over de oplossing en ze klinken allemaal goed. Welk bedrijf kies jij dan om jouw uitdaging op te lossen? Juist! Die met het beste verhaal, de beste storytelling!

Het wordt steeds belangrijker om in je marketing een verhaal te vertellen. Mensen luisteren graag naar verhalen. Verhalen met een meeslepend begin, een spannende opbouw in het midden en een knaller van een happy end als afsluiting. Ze stammen dan ook al uit de tijd van de holbewoners.

Boeken, films, series, theatershows en zelfs muziek spelen allemaal in op onze behoefte naar verhalen. Spannende, grappige, liefdevolle, enge of dramatische verhalen; het werkt allemaal in op een heel erg menselijk element; onze emoties.

Het verhaal van jouw onderneming

Door op de juiste manier verhalen te vertellen, kun je contact maken met jouw bezoekers. Ze raken, verleiden of helderheid bieden. Als jij het verhaal van jouw bedrijf op de juiste manier weet te vertellen, kun je mensen raken en tot actie aanzetten. Jouw bezoekers en klanten voelen zich verbonden met het verhaal en zullen hun eigen situatie herkennen in jouw verhaal. En hierdoor wordt je gunfactor enorm vergroot.

Storytelling is een belangrijk onderdeel van contentmarketing.

In de verhalen die jij vertelt in je blogs, Social Media Posts, Vlogs of andere online content mogen deze drie basiselementen niet ontbreken:

Hoofdpersoon

Ieder goed verhaal heeft een hoofdpersoon nodig. Zonder goed doordachte hoofdpersoon wordt een verhaal warrig en is het lastig om je te verbinden met het verhaal.

Onverwachte wending

Een verhaal wordt pas écht interessant op het moment dat er iets onverwachts gebeurt. Vertel in je verhaal altijd iets wat je doelgroep niet verwacht. Hiermee verhoog je je expertstatus.

Uitdaging

Jouw bezoeker heeft een probleem en is zich hier van bewust. Het is een uitdaging want hij of zij weet niet hoe het opgelost moet worden. Maar gelukkig kan jij de oplossing bieden…

Wanneer je deze drie elementen met elkaar combineert heb jij een echte publiekstrekker geschreven!

Succesverhalen

Een andere vorm van storytelling zijn succesverhalen die jouw klanten vertellen over jouw bedrijf. Ook wel referenties of testimonials genoemd.  Mensen hechten enorm veel waarde aan de mening van anderen. Dit wordt ook wel ‘social proof’ genoemd. Onderzoek wijst uit dat social proof één van de belangrijkste middelen is om mensen te overtuigen van jouw producten of diensten.

Het is dan ook niet voor niets dat op je landingspagina’s en websites vaak testimonials ziet staan. Veel van de beslissingen die mensen nemen zijn op basis van wat anderen zeggen. Als je nieuwe kleding koop vraag je altijd anderen hoe het je staat, of wanneer je een reis gaat boeken zoek je eerst reviews op van het desbetreffende hotel. Zo werkt het ook met mond-tot-mond reclame.

Wat maakt een sterke testimonial?

Zorg er altijd voor dat jij wel een klein beetje de touwtjes in handen houd van wat er in de testimonial komt te staan. De ene testimonial is de andere natuurlijk niet en als je zorgt dat elk succesverhaal een aantal sleutel-elementen bevat heb je er meer aan binnen je eigen marketing.

Lees wat de sleutel elementen voor een goede testimonial zijn >

Kijkje achter de schermen

Naast het aanprijzen van je producten en diensten middels (succes)verhalen kun je je gunfactor enorm verhogen als je jouw doelgroep (via Social Media) zo nu en dan een kijkje achter de schermen geeft. Jezelf een beetje kwetsbaar opstelt.

Natuurlijk ben je in je marketing altijd positief. Alles gaat goed, beter, best en jouw product of dienst is de ultieme oplossing. Tuurlijk!

Je bedrijf wordt een stukje menselijker als je je zo af en toe een beetje kwetsbaar opstelt. Wanneer je je doelgroep laat zien dat ook in jouw kantoor wel eens iets mis gaat. Of wanneer jij een foutje hebt gemaakt en die daarna weer opgelost hebt. Dan geef je je bedrijf een menselijke factor.

Er is niets menselijker dan fouten maken. En mensen doen het allerliefste zaken met andere mensen. Dan herkent jouw doelgroep zich meer in jouw en je onderneming.

Storytelling in fotografie

Naast geschreven verhalen zien we ook steeds meer dat fotografie emoties bevatten. De tijd van gestandaardiseerde stockfoto’s met lachende mensen die in de camera kijken is nu echt wel op zijn eind. Hedendaagse foto’s in folders, op websites en in contentmarketing beelden een verhaal uit, bevatten emotie of actie en zien er niet in scene gezet uit.

De beelden die het beste werken om jouw bedrijfsverhaal kracht bij te zetten zijn foto’s die professioneel gemaakt zijn speciaal voor jouw bedrijf. Ze vertellen het verhaal van jou producten of dienstverlening. Hebben jouw eigen stijl en sta je zelf ook af en toe op.

Bouw je eigen persoonlijke beeldbank

Een relatief nieuw fenomeen in beeld marketing is Beeldbank fotografie of beeldstrategie. Wij werken samen met diverse fotografen die gespecialiseerd zijn in deze vorm van fotografie. Dana SchoenmakerFemke Oepts en Marco van Ammers zijn alle drie op hun eigen manier gespecialiseerd in het vastleggen van jouw eigen ondernemersverhaal in beelden.

Door te werken aan jouw eigen persoonlijke en unieke beeldbank kun jij jezelf optimaal onderscheiden van je concurrentie. Door op je website en in je blogs gebruik te maken van die eigen beeldbank met jouw eigen unieke stijl en werkwijze vastgelegd in fotografie gaan jouw geschreven verhalen nóg meer leven. Jouw doelgroep herkent niet alleen je verhaal maar ook jouwzelf en je bedrijf in één oogopslag.

Een greep uit onze eigen beeldbank



Aan de slag!

Wil jij zelf aan de slag met jouw ondernemersverhaal, maar weet je niet hoe je daarmee moet beginnen?

Vraag dan bij ons een gratis inspiratiesessie aan.

Samen gaan wij 30 minuten (online) sparren over wat jou verhaal precies is en hoe jij die optimaal kunt inzetten in je marketing.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

404 pagina en 301 redirect

404 pagina’s, 301 redirects?

yoast bolletjes uitgelegt

Yoast voor dummies