Sterk in MEDIA is nu een Kloppende Onderneming!

Begin dit jaar ben ik gestart met een traject bij businesscoach Yolanda Kuin. Na alle veranderingen binnen mijn bedrijf en de omslag van zzp’er naar VOF samen met mijn man had ik enorme behoeft aan een sparringspartner die vanuit de zijlijn met me meekijkt. Waar ik mijn ideeën en visie op mijn ondernemerschap op gelijk niveau mee kan bespreken en die mij ook gewoon durft tegen te spreken en voorziet van opbouwende feedback.

Toen ik tegen één van mijn beste vriendinnen vertelde dat ik het traject was begonnen keek zij mij heel verbaast aan. “Huh? Maar jij hebt toch geen coach nodig? Jij hebt altijd alles zo goed op orde en weet precies wat je wilt en hoe je dat moet doen met je bedrijf!

En in zekere zin klopt dat ook. Ik weet waar ik sta en waar ik heen wil. Ik weet in principe ook hoe ik daar moet komen, kan zelf de route bepalen en ik help andere ondernemers vaak met exact datzelfde.

Dus waarom dan toch zelf wel een coach om hulp vragen?

Simpel gezegd: met de sturing van Yolanda krijgt mijn overactieve fantasie en creativiteit een vaste omlijning. Ik bruis altijd van de ideeën. Stroom over van gezonde enthousiasme. Dat overweldigd mezelf nog wel eens. Daarnaast ben ik niet zo heel goed met cijfers. Ik weet wat er binnen komt en wat eruit gaat. Dus ik weet ook hoeveel ik kan uitgeven maar écht inzicht in mijn cijfers waar ik op kan sturen is  niet een van mijn sterke kanten.

Tijdens het Kloppend Ondernemen programma hebben we gewerkt aan 5 POWER onderdelen van het ondernemerschap:

Persoonlijk leiderschap

Goed persoonlijk leiderschap leidt tot persoonlijke groei en persoonlijk succes. Reflecteren op successen en leermomenten. Kritisch kijken naar mijn taken binnen het bedrijf. Welke taken zou ik graag willen blijven doen, en welke zou ik graag afstoten of uitbesteden. Want veel ondernemers trappen, net als ik, in deze valkuil: Een te groot aanbod hebben om zoveel mogelijk mensen te bedienen. En teveel van de werkzaamheden zelf doen.

De belangrijkste eyeopener tijdens deze sessie was voor mij dat we vanuit de cijfers van 2021 zijn gaan kijken naar ons aanbod van diensten en echt in die cijfers zijn gedoken en helder hebben gemaakt welke diensten nu welke omzet hebben opgeleverd. En daaruit kwam dat 30% van de omzet komt uit drukwerk ontwerpen. Maar ik ben wel 70% van mijn tijd aan die werkzaamheden kwijt. Ik had dat nooit gerealiseerd en was voor mij echt een onverwacht maar wel super duidelijk inzicht.

Dat brengt ook een van de belangrijkste veranderingen met zich mee die we in 2022 doorvoeren: Minder focus op drukwerk en meer focus op websites ontwikkelen. Financiële groei kunnen wij voornamelijk uit die hoek halen.

Ondernemerschap

Ondernemerschap is, in mijn mening, de beste leerschool die je als mens kan doorlopen. Het vergt een heel scala aan skills en je bent nooit uitgeleerd. Zelf liep ik er tegenaan dat ik mijn aanbod niet helemaal scherp meer had. In de jaren heb ik steeds diensten toegevoegd aan ons aanbod en onze website wat nodig aan een dieet toe. Bij de start van het traject hadden wij 67 pagina’s online staan in de website en aan het einde zijn dat er nog maar 17.

Wie mij een klein beetje kent weet dat ik van rigoureuze schoonmaak hou. Zo is mijn huis altijd opgeruimd en schoon. Maar ook ontspullen hoort daarbij. Een paar keer per jaar haal ik thuis alle kasten leeg en alles wat ik een jaar niet heb aangeraakt gaat weg. In de keuken en ook mijn kledingkast en vooral de zolder zijn mijn favoriete opruim plekken.

Datzelfde heb ik dus ook met ons aanbod en onze website gedaan; grote schoonmaak en ontspullen.

Waar Yolanda me vooral mee geholpen heeft tijdens deze sessie is goed kijken naar ons aanbod en waar wij nu écht het verschil kunnen maken voor onze klanten. Waar zijn we uitzonderlijk goed in en nog veel belangrijker welke diensten hebben de meeste impact op onze klanten.


Dit was een onderdeel waar ik zelf mijn klanten in adviseer en bij begeleid op het moment dat wij een website gaan ontwikkelen. Voor een ander kan ik dit heel helder krijgen en duidelijk omschrijven. Maar voor mezelf is dat toch echt veel lastiger. Mijn grootste probleem is dat ik teveel leuk vind om te doen. Maar wat ik mijn klanten altijd adviseer: less is more en voorkom dat je doelgroep keuzestress krijgt van jouw aanbod. Datzelfde advies hoorde ik Yolanda keihard naar mij terug kaatsen en ze had hartstikke gelijk natuurlijk. Dus hebben wij rigoureus geschrapt in onze dienstverlening en het geheel vereenvoudigd.

We hebben nu nog maar 4 diensten die we prominent op de website hebben opgenomen. Vier smaken voor onze doelgroep om uit te kiezen. No more stress! 

Winstplanning

Ja en daar kwam dan dus ook mijn minst favoriete onderdeel van het ondernemerschap om de hoek kijken: winstplanning. Nadenken over je cijfers en een strategisch plan maken hoe onze financiën op te schalen. Dat is een onderdeel van het ondernemerschap die ik zoveel mogelijk vermijd en tot vorig jaar september ging me dat heel goed af. Als gezin waren wij namelijk niet helemaal afhankelijk van mijn inkomen. Had ik een keer een mindere maand, geen man over boord. En hadden we een uitzonderlijk goede maand dan konden een mooi een extra vakantie boeken o.i.d.

Maar, sinds september is Patrick in het bedrijf gestapt en daarmee verviel zijn vaste inkomen. Onze fundament was weg en alle inkomsten moeten nu echt wel uit het bedrijf komen. Dan kan je dus niet meer wegkomen zonder gedegen plan!

Yolanda heeft door haar achtergrond als boekhouder allemaal handige tools om hierbij te helpen. Excel documenten die automatisch doorrekenen aan de hand van de waardes die je invoert bijvoorbeeld. Zo kom je er al heel snel achter of je verdienmodel ook echt voldoende oplevert en waar je kan bijsturen.

Ook hier was het inzicht vanuit de eerste sessie, dat drukwerk veel minder oplevert dan websites, heel belangrijk om in de cijfers mee te nemen.

Efficiënt werken

Dit onderdeel van het programma is waar ik het meest naar uitgekeken heb! Het houdt me al een hele tijd bezig. Hoe kan ik mijn bedrijf nóg slimmer maken? Efficiënter en meer geautomatiseerd. Zodat ik niet harder hoef te werken en in minder tijd meer gedaan krijg.

Hoe je een website slim maakt door handige en tijdbesparende tools te integreren weet ik uiteraard. Calendly is een van mijn favoriete tools en ook maak ik veelvuldig gebruik van super slimme formulieren die me een hoop administratie schelen.

Maar naast de website wist ik even niet meer hoe nu nog meer te optimaliseren. Ook omdat ik nu eenmaal een gewoontedier bent en iets wat ik al jaren doe, dat blijf ik gewoon doen. Maar Yolanda kijkt vanaf de zijlijn mee met je bestaande processen en kan dan met een open en frisse blik heel goed zien waar de verbeterpunten zitten.

Voor ons was dat enerzijds Snelstart als boekhoudprogramma slimmer gebruiken, zodat de administratie minder werk is. Maar ook hebben we het proces die wij hanteren aan het begin van elk project geoptimaliseerd.

Zo werkte ik met een tool waarbij onze klanten via een extern systeem hun aanleveringen konden doen voor een website. Die tool koste me elke maand licentiekosten en mijn klanten ondervonden toch altijd wel wat moeite in het gebruik. De tools is van een Australische maker en daardoor Engelstalig, wat dan toch een barrière blijkt die ik niet had verwacht. Samen met Yolanda ben ik gaan brainstormen over een oplossing daarvoor en Yolanda vroeg mij: maar die slimme formulieren waar jij het altijd over hebt, kan je het daar niet mee oplossen? Zelf nooit bij stil gestaan, maar dat kan zéker!

Dus heeft Patrick onze eigen aanlevertool gemaakt met Gravity Forms en geïntegreerd in onze eigen website. Nu heb ik dus een kostenbesparing omdat ik een licentie kon opzeggen. We hebben onze website nog weer een stukje slimmer gemaakt én de gebruikerservaring van onze klanten is verbeterd. Als dat geen win-win-win is…

Resultaten optimaliseren

Een nieuw verdienmodel kan leiden tot nieuwe kansen. Elk verdienmodel spreekt een specifieke doelgroep aan. Door je verdienmodel te veranderen, een tweede parallel te laten lopen of te combineren, creëer je een nieuwe doelgroep. Samen hebben Yolanda en ik onze huidige verdienmodellen en ons aanbod helemaal onder de lopen genomen.

Wij werken voor 95% op projectbasis en ik zou dat graag anders willen. Ik zou wat meer locatie onafhankelijk willen werken en mijn klanten langer en meer willen begeleiding met marketing. Niet alleen maar een website opleveren maar ook daarna de marketing verder uitbreiden en steeds weer verder verfijnen, samen met mijn klanten.

Daar hebben we nu een heel mooi traject voor ontwikkeld: het NEXT LEVEL Zichtbaarheid programma. Deze combineert mijn wens voor meer training en advisering met het uitvoerende werk en de groei van onze klanten. Al onze diensten komen daarin samen en ook mijn wens om meer met online trainingen te gaan doen kan daarin geïmplementeerd worden.

Het is een zes maanden traject waarbij we in drie stadia werken aan professionalisering, zichtbaarheid en expertstatus: 1. Strategie en Content, 2. Ontwikkeling van een NEXT LEVEL website en 3. Content marketing.

Samen met Yolanda hebben wij dit pakket gefinetuned en de prijsbepaling doorgerekend.

Coaching zorgt voor versnelling van ontwikkeling

Zonder Kloppend Ondernemen waren al deze ontwikkelingen binnen ons bedrijf ook wel tot stand gekomen, alleen in een veel langzamer tempo. Het programma met Yolanda zorgde voor een stroomversnelling en focus op wat nu echt belangrijk is en wat ook nog wel even kan wachten. Doordat er iemand meekijkt vanaf de zijlijn en niet zelf in de processen verstrikt raakt komen struikelblokken en belemmeringen veel eerder boven tafel. Implementatie is nog steeds iets wat je zelf moet doen, en daar is tijd voor nodig. Maar met de juiste handvatten en een liefdevol duwtje in de rug ga je veel harder en direct in de juiste richting.

Wil jij zelf ook doorgroeien met je onderneming en echt grote stappen maken?

POWER zelf jouw bedrijf!

Yolanda heeft een super leuke online training POWER Your Business. Zo kan je kennismaken met Yolanda als coach en ook met de onderwerpen die in Kloppend Ondernemen naar voren komen.

Met de code Kelly-KO2022 krijg je 50 euro korting!

Wil je na het lezen van deze blog gewoon direct instappen in het volledig programma (wat ik echt absoluut aanraad om te gaan doen). Je krijgt 150 euro korting als je mijn naam noemt tijdens het intakegesprek. Plan direct jouw intakgesprek in bij Yolanda!

Deel dit blog op Social Media

Hoe beter je bent in marketing, hoe groter jouw zichtbaarheid is en hoe meer klanten jou weten te vinden!

Mockup-magazine-Expertstatus-Vergroten-klein
Gratis marketing magazine

Expertstatus vergroten

Jij bent goed in wat je doet en klanten zijn altijd blij met jouw dienstverlening, alleen die klanten moeten wel van je bestaan af weten.

Jij kunt je onderscheiden door jezelf en je bedrijf op een unieke manier in de markt te zetten. Een unieke positionering + een sterke online marketing strategie gaan jou helpen om jezelf als expert in de markt te zetten en zo je bedrijf naar de next level te brengen.

Met als resultaat: moeiteloos nieuwe, toffe klanten krijgen en meer omzet.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter





This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Laatst toegevoegde artikelen

Verbinding maken met e-mailmarketing

Verbinding maken met e-mailmarketing

linkedin-profiel-optimaliseren

8 tips om je online zichtbaarheid vergroten met LinkedIn

404-pagina-301-redirects-oeps

301 re-direct, 404 pagina instellen

tools bloggen

9 Tools die bloggen een stuk makkelijker maken