Sterk in MEDIA en zakelijk netwerken

Netwerken is een groot onderdeel van de acquisitie en marketing binnen bedrijven om nieuwe klanten binnen te halen.



Dat kan je lezen in zo’n beetje elk ondernemers handboek wat er te krijgen is. Zonder netwerk bestaat je onderneming niet. Iedereen heeft een netwerk of je daar nu actief iets mee doet of niet.

Vele soorten zakelijke netwerken

Er zijn natuurlijk heel veel soorten en vormen van netwerken:

  • Je directe omgeving; familie, vrienden en buren
  • Je bestaande klanten en leveranciers
  • Mede-leden van je (sport)vereniging
  • Je klasgenoten en collega’s van vroeger
  • Het zakelijke netwerk van bijvoorbeeld de Open Koffie bijeenkomsten die je bezoekt
  • Of de gezellige zakelijke borrels die vaak aan het einde van de dag of in de avond plaatsvinden
  • Meer business gedreven netwerken als Business Open, de Club van 25 of Rotary
  • Gestructureerd netwerken met Business Network International (BNI)

Afhankelijk van wat je doel met netwerken is en op welke manier jij het netwerken zelf aanpakt kan elke van bovenstaande voorbeelden effectief voor je werken.

Netwerken in een borrel-cultuur

Met Sterk in MEDIA zijn wij lid van diverse netwerken en andere zakelijke groepen. Zo ben ik zelf lid van de Ondernemers Vereniging Wervershoof (OVW), omdat ik daar woon en is Wendy lid van de Algemene Ondernemersvereniging Langedijk (AOL) omdat zij daar woont. Als bedrijf zijn wel lid van de Bedrijfskring Heerhugowaard omdat ons bedrijf daar gevestigd is.

De bijeenkomsten die via deze groepen worden georganiseerd hebben een sociale toon en vinden bijna altijd aan het eind van de middag of in de avond plaats. Het is altijd super gezellig en leuk. De thema’s voor de bijeenkomsten variëren altijd en vaak is er een inspirerende spreker aanwezig. Maar om heel eerlijk te zijn; zakelijk gezien leveren ze niet heel veel op naast gezellig sociaal samenkomen onder het genot van een hapje en een drankje.

Netwerken in een gestructureerde cultuur

Minder sociale gezelligheid maar veel meer zakelijke aanwezigheid vinden Wendy en ik beiden bij Business Network International (BNI). Elke vrijdagochtend netwerken wij actief tijdens een ontbijtmeeting: Wendy bij BNI Polderkracht in Schermerhorn en ik bij BNI Waertse Oogst in Heerhugowaard.

Deze bijeenkomsten verlopen volgens een duidelijke agenda en de nadruk van bijeenkomsten liggen op elkaar helpen aan aanbevelingen. Pas op de tweede plaats komt het sociale aspect van netwerken. En dat merken wij in de hoeveelheid klanten en omzet er vanuit het BNI netwerk bij ons binnenkomen. Wij zitten om tafel met klanten waar we zonder BNI nooit een afspraak hadden kunnen maken.

BNI werkt voor ons

De filosofie van BNI is Geven Loont. Geef jij wat aan de groep dan geeft de groep aan jou terug. Dit betekent dat wanneer wij ons best doen om aanbevelingen te genereren voor onze mede-leden zij ook hun best doen voor ons om bij die bedrijven om tafel te komen waar wij graag om tafel willen.

Zelf ben ik nu bijna 5 jaar lid en dat resulteert gemiddeld in 40% van onze jaaromzet welke vanuit het BNI netwerk komt. Op mijn beurt heb ik 300 keer een aanbeveling gegeven aan mijn mede-leden. Dat zijn dus 300 kansen op omzet omdat ik mijn netwerk heb opengesteld en welke hebben geresulteerd in bijna 120.000 euro aan omzet.

Bij BNI worden alle cijfers van alle activiteiten die je uitvoert binnen het netwerk gemeten. Zo kun je dus effectiviteit van je lidmaatschap altijd terugzien. Zelf vind ik dat heel prettig. Netwerken is een werkwoord en effectief netwerken zoals bij BNI kost behoorlijk wat tijd per week. Ik ben dus blij dat ik in keiharde cijfers kan zien wat al dat werk ons als bedrijf oplevert.

Zakelijke groei en persoonlijke ontwikkeling

Door het lidmaatschap bij BNI zorgen we niet alleen voor een vergroting van ons netwerk en komen we binnen bij hele mooie bedrijven. We worden ook getraind in ondernemersvaardigheden die ervoor zorgen dat we als ondernemers groeien maar ook op persoonlijk vlak.

Een voorbeeld: Toen ik me aansloot bij de groep was ik ook nog een vrij jonge ondernemer. Mijn wekelijkse pitch van 60 seconden, waarbij ik moest staan voor de groep en over mijzelf moest vertellen, die kwam de eerste paar weken mijn keel niet uit. Ik ging staan, zei mijn naam en ging weer zitten. Spreken voor een groep mensen (over mezelf) kon ik niet. Ik besloot daarom om mijn pitches uit te typen en voor te lezen. Een prima manier om mijn verhaal te doen, maar erg zeker van jezelf kom je niet over.

Om spreken in het openbaar te verbeteren ben ik trainingen gaan volgen

Eens in de zoveel maanden krijg je als lid de gelegenheid om je bedrijf wat langer te presenteren namelijk in 10 minuten. Als je dacht dat de 60 seconden pitch een lastig verhaal is dan wil je niet weten hoe mijn eerste bedrijfspresentatie ging… Maar ook daar heb ik veel van geleerd en nu draai ik er mijn hand niet voor om.

Het komt wel eens voor dat een presentatie op het laatste moment niet door kan gaan om wat voor rede dan ook en dan spring ik met gemak in om geïmproviseerd en zonder voorbereiding een knaller van een presentatie te geven.

Naast presenteren worden er heel veel andere trainingen en workshops aangeboden voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling.

BNI versus andere netwerken

Bij de OVW en BKHW worden ongeveer 7 keer per jaar een leuke avond bijeenkomst georganiseerd met een (externe) spreker, veel drankjes en wat hapjes. Altijd super gezellig en over het allemaal spreken we er elke keer dezelfde mensen. Wel fijn om elkaar weer even te zien en te spreken maar veel verder dan de sociale gesprekjes komen we niet echt.

Wanneer we kijken naar de effectiviteit van alle netwerken waarbij wij zijn aangesloten dan steekt BNI daar met kop en schouders bovenuit.

Infographic

Je bedrijf runnen met vs zonder BNI



Zelf een keer met ons mee netwerken?

Wil jij zelf een keer met ons mee om te netwerken? Lekker sociaal met een borrel kan je met een van ons mee als introducé. Of wanneer je nieuwsgierig bent naar de ontbijtmeeting van BNI kan je op vrijdag ochtend als bezoeker aanschuiven. Je kan je aanmelden via onze contactpagina.

Foto’s: Foto van Dana

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

404 pagina en 301 redirect

404 pagina’s, 301 redirects?

yoast bolletjes uitgelegt

Yoast voor dummies