Sterk in MEDIA en zakelijk netwerken
Netwerken is een groot onderdeel van de acquisitie en marketing binnen bedrijven om nieuwe klanten binnen te halen.
Dat kan je lezen in zo’n beetje elk ondernemers handboek wat er te krijgen is. Zonder netwerk bestaat je onderneming niet. Iedereen heeft een netwerk of je daar nu actief iets mee doet of niet.
Vele soorten zakelijke netwerken
Er zijn natuurlijk heel veel soorten en vormen van netwerken:
- Je directe omgeving; familie, vrienden en buren
- Je bestaande klanten en leveranciers
- Mede-leden van je (sport)vereniging
- Je klasgenoten en collega’s van vroeger
- Het zakelijke netwerk van bijvoorbeeld de Open Koffie bijeenkomsten die je bezoekt
- Of de gezellige zakelijke borrels die vaak aan het einde van de dag of in de avond plaatsvinden
- Meer business gedreven netwerken als Business Open, de Club van 25 of Rotary
- Gestructureerd netwerken met Business Network International (BNI)
Afhankelijk van wat je doel met netwerken is en op welke manier jij het netwerken zelf aanpakt kan elke van bovenstaande voorbeelden effectief voor je werken.
Netwerken in een borrel-cultuur
Met Sterk in MEDIA zijn wij lid van diverse netwerken en andere zakelijke groepen. Zo ben ik zelf lid van de Ondernemers Vereniging Wervershoof (OVW), omdat ik daar woon en is Wendy lid van de Algemene Ondernemersvereniging Langedijk (AOL) omdat zij daar woont.
De bijeenkomsten die via deze groepen worden georganiseerd hebben een sociale toon en vinden bijna altijd aan het eind van de middag of in de avond plaats. Het is altijd super gezellig en leuk. De thema’s voor de bijeenkomsten variëren altijd en vaak is er een inspirerende spreker aanwezig. Maar om heel eerlijk te zijn; zakelijk gezien leveren ze niet heel veel op naast gezellig sociaal samenkomen onder het genot van een hapje en een drankje.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Netwerken in een gestructureerde cultuur
Minder sociale gezelligheid maar veel meer zakelijke aanwezigheid vinden Wendy en ik beiden bij Business Network International (BNI). Elke vrijdagochtend netwerken wij actief tijdens een ontbijtmeeting: Wendy bij BNI Polderkracht in Schermerhorn en ik bij BNI Waertse Oogst in Heerhugowaard.
Deze bijeenkomsten verlopen volgens een duidelijke agenda en de nadruk van bijeenkomsten liggen op elkaar helpen aan aanbevelingen. Pas op de tweede plaats komt het sociale aspect van netwerken. En dat merken wij in de hoeveelheid klanten en omzet er vanuit het BNI netwerk bij ons binnenkomen. Wij zitten om tafel met klanten waar we zonder BNI nooit een afspraak hadden kunnen maken.
BNI werkt voor ons
De filosofie van BNI is Geven Loont. Geef jij wat aan de groep dan geeft de groep aan jou terug. Dit betekent dat wanneer wij ons best doen om aanbevelingen te genereren voor onze mede-leden zij ook hun best doen voor ons om bij die bedrijven om tafel te komen waar wij graag om tafel willen.
Zelf ben ik nu bijna 5 jaar lid en dat resulteert gemiddeld in 40% van onze jaaromzet welke vanuit het BNI netwerk komt. Op mijn beurt heb ik 300 keer een aanbeveling gegeven aan mijn mede-leden. Dat zijn dus 300 kansen op omzet omdat ik mijn netwerk heb opengesteld en welke hebben geresulteerd in bijna 120.000 euro aan omzet.
Bij BNI worden alle cijfers van alle activiteiten die je uitvoert binnen het netwerk gemeten. Zo kun je dus effectiviteit van je lidmaatschap altijd terugzien. Zelf vind ik dat heel prettig. Netwerken is een werkwoord en effectief netwerken zoals bij BNI kost behoorlijk wat tijd per week. Ik ben dus blij dat ik in keiharde cijfers kan zien wat al dat werk ons als bedrijf oplevert.
Zakelijke groei en persoonlijke ontwikkeling
Door het lidmaatschap bij BNI zorgen we niet alleen voor een vergroting van ons netwerk en komen we binnen bij hele mooie bedrijven. We worden ook getraind in ondernemersvaardigheden die ervoor zorgen dat we als ondernemers groeien maar ook op persoonlijk vlak.
Een voorbeeld: Toen ik me aansloot bij de groep was ik ook nog een vrij jonge ondernemer. Mijn wekelijkse pitch van 60 seconden, waarbij ik moest staan voor de groep en over mijzelf moest vertellen, die kwam de eerste paar weken mijn keel niet uit. Ik ging staan, zei mijn naam en ging weer zitten. Spreken voor een groep mensen (over mezelf) kon ik niet. Ik besloot daarom om mijn pitches uit te typen en voor te lezen. Een prima manier om mijn verhaal te doen, maar erg zeker van jezelf kom je niet over.
Om spreken in het openbaar te verbeteren ben ik trainingen gaan volgen
Eens in de zoveel maanden krijg je als lid de gelegenheid om je bedrijf wat langer te presenteren namelijk in 10 minuten. Als je dacht dat de 60 seconden pitch een lastig verhaal is dan wil je niet weten hoe mijn eerste bedrijfspresentatie ging… Maar ook daar heb ik veel van geleerd en nu draai ik er mijn hand niet voor om.
Het komt wel eens voor dat een presentatie op het laatste moment niet door kan gaan om wat voor rede dan ook en dan spring ik met gemak in om geïmproviseerd en zonder voorbereiding een knaller van een presentatie te geven.
Naast presenteren worden er heel veel andere trainingen en workshops aangeboden voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling.
BNI versus andere netwerken
Bij de OVW en BKHW worden ongeveer 7 keer per jaar een leuke avond bijeenkomst georganiseerd met een (externe) spreker, veel drankjes en wat hapjes. Altijd super gezellig en over het allemaal spreken we er elke keer dezelfde mensen. Wel fijn om elkaar weer even te zien en te spreken maar veel verder dan de sociale gesprekjes komen we niet echt.
Wanneer we kijken naar de effectiviteit van alle netwerken waarbij wij zijn aangesloten dan steekt BNI daar met kop en schouders bovenuit.
Infographic
Je bedrijf runnen met vs zonder BNI
Zelf een keer met ons mee netwerken?
Wil jij zelf een keer met ons mee om te netwerken? Lekker sociaal met een borrel kan je met een van ons mee als introducé. Of wanneer je nieuwsgierig bent naar de ontbijtmeeting van BNI kan je op donderdagochtend als bezoeker aanschuiven bij Burggolf in Purmerend. Meld je hier aan.
Foto’s: Foto van Dana
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.
NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.
15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.
West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.
Contact opnemen:
Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer