Pro-tips hoe je een content kalender maakt in Trello

Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
Pro-tips hoe je een content kalender maakt in Trello

Een content kalender voor je social media-kanalen geeft focus, overzicht en inspiratie. Maar waar moet een goede content kalender aan voldoen en hoe zet je die op? Je leest hieronder onze pro-tips!

Je wilt graag actief zijn op Social Media. Maar je weet niet zo goed hoe je dat moet aanpakken. Elke dag weer iets posten op kanalen als Facebook, Linkedin en Instagram klinkt onwijs veel werk en je wordt al moe als je eraan denkt. Daar zijn wij het helemaal mee eens!

Het vooruitplannen van je content is dan ook absoluut geen overbodige luxe. Content marketing werkt onwijs goed mits je consistent bent in het posten van die content en je met een gestructureerd plan aan de slag gaat.

In een contentkalender hou je bij welke content je op welke dag gaat delen. Je plant van te voren welk onderwerp er aan bod komt; bijvoorbeeld een maandelijks thema. Bovendien geeft een contentkalender in één oogopslag overzicht van de planning en je kunt er super snel in brainstormen naar nieuwe content.

In dit blog geven wij je een kijkje in onze keuken.

Hoe wij te werk gaan met onze content en de tool die wij daarvoor gebruiken.

Trello: de perfecte tool voor het maken van een content kalender

Trello is een online tool die je gratis kunt gebruiken. Het is een zogeheten scrumboard. Perfect voor projectplanning, teamoverleg én content planning.

Wij geven je 4 redenen om met Trello te werken aan je content kalender:

  1. Altijd overzicht op je content. Door alle (en dan bedoelen we ook echt álle) informatie op een bord te plaatsen, zie je in één oogopslag hoe je kalender eruit ziet. Trello geeft je de mogelijkheid labels, deadlines en checklists te koppelen aan de desbetreffende lijst. Hierdoor zie je direct waar je focus zou moeten liggen, wat voor content je de komende weken aan gaat werken en voorkomt dat je gaten in je planning krijgt.2. Continuïteit in je online zichtbaarheid. Door je bord en dus kalender als leidraad te gebruiken voor de maand, zie je in een oogopslag of je alle content hebt voor die periode. En of de (ver)spreiding van de content in je kalender op orde is.

    3. Eén plek voor al je ideeën. Soms komt er uit een brainstorm een onwijs gaaf idee maar komt het op het verkeerde moment. Maak een bord aan, noem die ‘Idee generator’, verzamel daar al je “spontane geniale ideeën” en je vergeet ze nooit meer.

    4. Makkelijk en toegankelijk, waar je ook bent. Trello werkt eenvoudig op je desktop en je mobiel met het simpelste drag en drop systeem die je maar kan voorstellen. Ook niet onbelangrijk om nogmaals te vermelden; Trello is voor een groot deel gratis!

Hoe vul je de content kalender?

Zelf maken wij nooit van het hele jaar de kalander maar nemen altijd een periode van 2 a 3 maanden vooruit. Stap voor stap kom je verder. Je hoeft écht niet de eerste week van januari heel het komende jaar de planning al te hebben. Dat is ook een beetje zonde van de tijd want je weet maar nooit wat voor onwijs gave ideeën je door het jaar heen gaat ontwikkelen. Als je alles in één keer probeert te verzinnen blokkeert dat je creativiteit.

  • Start met het vullen van alle feestdagen en inhakers in.
    Via de site inhaakkalender kun je alle inhakers voor het hele jaar vinden. Vul alleen dagen in die voor jouw bedrijf relevant zijn. Later besluit je of je wel of geen social media-bericht wijdt aan zo’n gebeurtenis.
  • Zet daarna alle activiteiten van je eigen bedrijf in de kalender.
    De kans is groot dat je hieraan aandacht wilt besteden op Social media. Door ze te vermelden in de kalender, kun je ruim op tijd bedenken op welke manier je dit gaat doen.
  • Bedenk vaste pijlers. Over welke onderwerpen ga jij schrijven/posten?
    Start met je hoofdpijlers verzin er een stuk of vier. Die hoofdpijlers ga je uitdiepen in subpijlers en zo creëer je een onderwerpen boom. Al je blogs en Social posts zijn straks naar één van je hoofdpijlers terug te leiden. Zo hou je het overzichtelijk en kun je toch eindeloos creatief aan de slag.
  • Plan regelmatig een bericht met verwijzing naar de blogs op je website.
    Kies hiervoor een vast moment in de week of de maand. Zo heb je al een heleboel posts zonder veel moeite voor handen. Ook deze posts verwerk je in de kalender, zodat je ze niet vergeet en om gaten op te vullen.
  • Vraag je publiek (je volgers en klanten) waar zij graag over lezen.
    Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, en als je voldoet aan de vraag vanuit je doelgroep weet je zeker dat je content bij de juiste mensen terechtkomt.

Als je alle bovenstaande punten heb opgeschreven dan hebje al een behoorlijke lijst met leuke onderwerpen!

Hoe wij de content kalender in Trello inrichten

  • Wij werken met maandkaarten. Die delen op in weekblokken.
  • Naast de maandkaarten hebben we kaarten voor Blog ideeën en Social media reeksen
  • Elke maand vullen we in met een deel vaste posts;
    elke week heeft één nieuwe blogplaatsing, één recycle blog en minimaal 3 posts met tips, quotes en onze projecten. (projecten kunnen we niet vooruitplannen op inhoud, maar wel plannen dat er “iets” gepost wordt
  • De gaten die dan overblijven vullen we met spontane berichten. Je kan nu eenmaal niet álles plannen in het leven. Spontaniteit is onwijs belangrijk. Ook op Social Media.

Brainstormen in Trello

De twee kaarten die bij ons “Blog ideeën” en “Social Media post reeksen” heten daar gebeurt bij ons het brainstormen en verzamelen van gegevens.

Social Media Posts

Per post-item werken we de tekst van de post alvast uit (we hebben vaak meerdere opties om uit te kiezen) en omdat we beiden werken op hetzelfde bord kunnen we ook elkaar voorzien van feedback en suggesties. Zo hoeven we niet altijd alles fysiek te bespreken en vind ons overleg over onderwerpen veelal digitaal plaats op een moment dat een van ons tijd heeft (vaak in de weekenden of avonden… verslavend die telefoon… 😉 .

Blogs

Hebben we een leuk onderwerp voor een blog dan maken we op die lijst een kaart aan met het onderwerp en zo kunnen we er een deadline aan koppelen, kunnen we bepalen of Ik zelf of Wendy de blog schrijft. Ook kunnen we daar eventueel inspiratie links plaatsen en bullet lijstjes met inhakers en interne linkjes vanaf onze andere blogs. Dat maakt het structureren van de blogberichten zelf makkelijker. Maar daar kunnen we nóg wel een heel blog over schrijven 😉

 

En zo krijgen we een zeer gevulde en zeer gevarieerde contentkalender. Eens per maand werken we alles voor de maand erop uit en plannen dit vooruit in Facebook, Instagram en LinkedIn. Daar hebben we door de week heen dus vrijwel geen omkijken meer naar! Zo fijn. Zoveel rust geeft dat.

Wil jij zelf aan de slag met je eigen content kalender maar vind je het opstarten lastig?

Wij geven hier trainingen in waarbij we 1 op 1 samen met jou gaan werken aan je eigen content kalender. Maar je kan ook aanschuiven bij een van onze Open Kantoor Dagen. Dan kun je zelf aan de slag en loop je vast helpen we je op weg.

Lees ook:

Ontdek hoe je in 6 makkelijke stappen een content strategie maakt

Ontdek hoe je in 6 makkelijke stappen een content strategie maakt

Genereer meer verkeer naar jouw website met behulp van een zoekwoordenonderzoek

Genereer meer verkeer naar jouw website met behulp van een zoekwoordenonderzoek

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter