Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
Maak-in-8-stappen-de-perfecte-homepagina

Je homepagina is de voordeur van je website; op deze pagina vinden mensen de bevestiging dat ze gaan vinden waar ze naar zoeken op jouw website.

 

Een veel gemaakte denkfout is dat iedere bezoeker binnenkomt op de homepagina van je website. Maar wanneer de SEO van je website goed werkt, komen mensen binnen op de pagina’s waar het antwoord op hun vraag staat en dat is vaak niet de homepagina. Na binnenkomst op een (willekeurige) pagina zoekt men vaak bevestiging van expertise op de homepagina. Het is daarom wél een belangrijke pagina, maar niet de eerste binnenkomer.

 

Desalniettemin is de homepagina wel de enige pagina van je website waar je in heel veel van je (offline) communicatie naar zal verwijzen. Zo’n beetje iedereen die de url van je website weet en intypt zal landen op de home.

Navigeren geruststellen en overtuigen

De home is dan ook het perfecte trefpunt op je website. Mensen die iets zoeken, de weg kwijt zijn of terug willen naar start zullen dat doen via je homepagina. Dit is de pagina waar de bezoekers het snelst te weten komen wat jij te bieden hebt. Ieder element van je homepagina zou moeten bijdragen aan het antwoord op de vraag: Wat doet jouw bedrijf, hoe help jij je klanten en op welke manier.

 

Maar vergeet niet dat jij niet de hoofdpersoon bent op jouw website. Dat is altijd je bezoeker. Vertel dus niet wie jij bent en waar jij geweldig in bent. Maar laat zien dat jij weet wie je doelgroep is en wat voor problemen die heeft. Als je bezoeker zich in jouw website herkent pas dan trek je de aandacht en hou je die ook vast.

 

Laat je gezicht zien

Vertrouwen win je, of je gunfactor bouw je op, met het laten zien wie er achter de website verscholen gaan. Wees niet verlegen of bescheiden maar laat jezelf zien. Zeker voor zzp’ers maar ook voor bedrijven met personeel is een persoonlijk tintje enorm belangrijk om je te onderscheiden in jouw branche. Iedereen heeft concurrentie en iedereen kan dezelfde producten of diensten leveren, maar jij (en je personeel) zijn de unieke factor binnen je bedrijf.

 

Onderzoek wijst uit dat mensen door het zien van persoonlijke foto’s, en dan met name gezichten, een prettig gevoel krijgen en we eerder geneigd zijn om op een website te blijven, een tekst te lezen of ons aan te melden voor een nieuwsbrief.

 

Wat staat er op een perfecte homepagina?

Maar wat zet je nu allemaal precies op de homepagina? Ik geef je 8 tips voor de perfecte homepagina;

 

1. Start met een activerende kop (H1)

De kop van je pagina is de meest belangrijke zin op die pagina;

 

In de ogen van je bezoeker:
Deze zin maakt nieuwsgierig en spoort aan tot verder lezen. Aansporen werkt het beste door het pijnpunt van je doelgroep te raken. Omschrijf de probleemstelling en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.

In de ogen van Google:
Hier zet je je primaire zoekwoord in zodat ook Google weet welke vraag beantwoord wordt op deze pagina.

 

Schrijf een aansprekende kop met daarin de probleemstelling van je doelgroep en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.

 

2. Omschrijf je (Bedrijfs)missie

Wat is de missie van de website? Door deze te vermelden laat je je bezoeker direct zien waar jij expert in bent.  Waarom doe jij wat je doet?  Wat is het doel van jouw dienstverlening? Omschrijf dit in één zin, zo beknopt mogelijk, zodat iedereen het makkelijk kan onthouden.
Je bedrijfsmissie gebruik je niet alleen op je website maar in al je marketing en communicatie.

 

3. Omschrijf je target doelgroep

Je missie zet je kracht bij door te omschrijven wie jouw doelgroep is. Dat kun je doen door exact neer te zetten wie je doelgroep is of door pijnpunten te noemen waar jouw doelgroep mee worstelt. Vergeet ook vooral niet een persona te schrijven van jouw target doelgroep.

 

4. Social Proof - Referentie

Laat anderen vertellen waarom jij expert bent in jouw vakgebied. Referenties vanuit je bestaande klanten werken als magneten voor nieuwe klanten. Bewijs dat jouw dienstverlening werkt door jouw klanten te laten vertellen wat het hen heeft opgeleverd. Wees niet bang om te vragen naar een referentie. Wanneer je klanten tevreden zijn zullen velen je maar wat graag willen helpen.

 

5. Wat levert het op?

Vertel (in een bulletpoint lijst) wat jouw product/dienst oplevert. Wat zijn de baten? Wees hier specifiek en raak pijnpunten. Vertel ook wat er gebeurt wanneer de bezoeker van je site niet met jou in zee gaat. Wat is de consequentie van blijven doen wat men nu ook doet? Dramatiseer dit en vul aan met feiten.

 

6. Waarom kiezen voor jou en niet je concurrent?

Wat maakt jou en jouw werkwijze uniek?

  • Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s)?
  • Waarom ben jij de expert die men zoekt?
  • Wat doe jij anders dan andere?

 

7. Uitnodigende Call 2 Action

Schrijf de afsluitende C2A super activerend. Maak tekst in de knop altijd omschrijvend. Dus niet [Klik hier] want dat zegt niets over wat er onder de knop bevindt. Een knop hoeft niet altijd een fisieke knop te zijn. Het kan ook een deel van je tekst zijn die linkt. Zoals de eerste zin van deze alinea. Dat is een knop met een omschrijvende tekst zodat je weet dat wanneer je daarop klikt je meer info krijgt over het schrijven van een afsluitende activerende C2A.

 

8. Sluit af met een goede footer

De footer (afsluiter) van je website dient als vangnet voor je bezoekers. Hier omschrijf je nog eens je missie, verwijs je naar de belangrijkste pagina’s, zet je de opt-in voor je gratis weggever of nieuwsbrief en zet je links naar FAQ pagina, disclaimer en andere juridische documenten. Gebruik je footer slim en hij zorgt voor meer conversie op je website.

 

Deel je blogs en je Corner Stone regelmatig.

 

BONUSTIP: Versterk je tekst met fotografie

Niet alleen op de homepage maar op elke pagina van je website zet je je teksten kracht bij met professioneel beeldmateriaal. Je website valt of staat met de juiste beelden. Foto’s brengen de juiste sfeer naar je website en laten zien wat jou als bedrijf authentiek maakt.

 

Zet je website niet vol met (gratis) stockbeelden. Dan wordt je onderdeel van de massa en verlies je je onderscheidend vermogen.

 

Laat daarom professionele foto’s maken en vul deze desnoods aan met stockphoto’s.

 

Tot slot

Vergeet nooit wat het doel is van je website en zorg ervoor dat dat doel al met de homepagina gehaald kan worden. Wil je dat bezoekers contact met je opnemen, zet dan je contactgegevens op de home en niet alleen op de contactpagina. Wil je dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, maak dat dan mogelijk op home. Is (een deel van) je website een webshop. Zorg dan dat mensen vanaf home al meteen producten in hun winkelmandje kunnen leggen.

Lees ook:

4-inspelen-op-het-oerbrein_FB-LI-TW

Neuromarketing: Hoe ons oerbrein werkt en je kan helpen bij je marketing

3---commerciele-tekst-schrijven_FB-LI-TW

7 tips voor een commerciële tekst schrijven voor op je website

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter