
Maak in 8 stappen de perfecte homepagina
Je homepagina is de voordeur van je website; op deze pagina vinden mensen de bevestiging dat ze gaan vinden waar ze naar zoeken op jouw website.
Homepagina
Een veel gemaakte denkfout is dat iedere bezoeker binnenkomt op de homepagina van je website. Maar wanneer de SEO van je website goed werkt, komen mensen binnen op de pagina’s waar het antwoord op hun vraag staat en dat is vaak niet de homepagina. Na binnenkomst op een (willekeurige) pagina zoekt men vaak bevestiging van expertise op de homepagina. Het is daarom wél een belangrijke pagina, maar niet de eerste binnenkomer.
Desalniettemin is de homepagina wel de enige pagina van je website waar je in heel veel van je (offline) communicatie naar zal verwijzen. Zo’n beetje iedereen die de url van je website weet en intypt zal landen op de home.
Navigeren, geruststellen en overtuigen
De home is dan ook het perfecte trefpunt op je website. Mensen die iets zoeken, de weg kwijt zijn of terug willen naar start zullen dat doen via je homepagina. Dit is de pagina waar de bezoekers het snelst te weten komen wat jij te bieden hebt. Ieder element van je homepagina zou moeten bijdragen aan het antwoord op de vraag: Wat doet jouw bedrijf, hoe help jij je klanten en op welke manier.
Maar vergeet niet dat jij niet de hoofdpersoon bent op jouw website. Dat is altijd je bezoeker. Vertel dus niet wie jij bent en waar jij geweldig in bent. Maar laat zien dat jij weet wie je doelgroep is en wat voor problemen die heeft. Als je bezoeker zich in jouw website herkent pas dan trek je de aandacht en hou je die ook vast.
Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?
Kom online een kopje koffie met me drinken!
Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.
Laat je gezicht zien
Vertrouwen win je, of je gunfactor bouw je op, met het laten zien wie er achter de website verscholen gaan. Wees niet verlegen of bescheiden maar laat jezelf zien. Zeker voor zzp’ers maar ook voor bedrijven met personeel is een persoonlijk tintje enorm belangrijk om je te onderscheiden in jouw branche. Iedereen heeft concurrentie en iedereen kan dezelfde producten of diensten leveren, maar jij (en je personeel) zijn de unieke factor binnen je bedrijf.
Onderzoek wijst uit dat mensen door het zien van persoonlijke foto’s, en dan met name gezichten, een prettig gevoel krijgen en we eerder geneigd zijn om op een website te blijven, een tekst te lezen of ons aan te melden voor een nieuwsbrief.
Wat staat er op een perfecte homepagina?
Maar wat zet je nu allemaal precies op de homepagina? Ik geef je 8 tips voor de perfecte homepagina;
1. Start met een activerende kop (H1)
De kop van je pagina is de meest belangrijke zin op die pagina;
In de ogen van je bezoeker:
Deze zin maakt nieuwsgierig en spoort aan tot verder lezen. Aansporen werkt het beste door het pijnpunt van je doelgroep te raken. Omschrijf de probleemstelling en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.
In de ogen van Google:
Hier zet je je primaire zoekwoord in zodat ook Google weet welke vraag beantwoord wordt op deze pagina.
Schrijf een aansprekende kop met daarin de probleemstelling van je doelgroep en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.
2. Omschrijf je (Bedrijfs)missie
Wat is de missie van de website? Door deze te vermelden laat je je bezoeker direct zien waar jij expert in bent. Waarom doe jij wat je doet? Wat is het doel van jouw dienstverlening? Omschrijf dit in één zin, zo beknopt mogelijk, zodat iedereen het makkelijk kan onthouden.
Je bedrijfsmissie gebruik je niet alleen op je website maar in al je marketing en communicatie.
3. Omschrijf je target doelgroep
Je missie zet je kracht bij door te omschrijven wie jouw doelgroep is. Dat kun je doen door exact neer te zetten wie je doelgroep is of door pijnpunten te noemen waar jouw doelgroep mee worstelt. Vergeet ook vooral niet een persona te schrijven van jouw target doelgroep.
4. Social Proof – Referentie
Laat anderen vertellen waarom jij expert bent in jouw vakgebied. Referenties vanuit je bestaande klanten werken als magneten voor nieuwe klanten. Bewijs dat jouw dienstverlening werkt door jouw klanten te laten vertellen wat het hen heeft opgeleverd. Wees niet bang om te vragen naar een referentie. Wanneer je klanten tevreden zijn zullen velen je maar wat graag willen helpen.
5. Wat levert het op?
Vertel (in een bulletpoint lijst) wat jouw product/ dienst oplevert. Wat zijn de baten? Wees hier specifiek en raak pijnpunten. Vertel ook wat er gebeurt wanneer de bezoeker van je site niet met jou in zee gaat. Wat is de consequentie van blijven doen wat men nu ook doet? Dramatiseer dit en vul aan met feiten.
6. Waarom kiezen voor jou en niet je concurrent?
Wat maakt jou en jouw werkwijze uniek?
- Wat zijn jouw Unique Selling Points (USP’s)?
- Waarom ben jij de expert die men zoekt?
- Wat doe jij anders dan andere?
7. Uitnodigende Call 2 Action
Schrijf de afsluitende C2A super activerend. Maak tekst in de knop altijd omschrijvend. Dus niet [Klik hier] want dat zegt niets over wat er onder de knop bevindt. Een knop hoeft niet altijd een fisieke knop te zijn. Het kan ook een deel van je tekst zijn die linkt. Zoals de eerste zin van deze alinea. Dat is een knop met een omschrijvende tekst zodat je weet dat wanneer je daarop klikt je meer info krijgt over het schrijven van een afsluitende activerende C2A.
8. Sluit af met een goede footer
De footer (afsluiter) van je website dient als vangnet voor je bezoekers. Hier omschrijf je nog eens je missie, verwijs je naar de belangrijkste pagina’s, zet je de opt-in voor je gratis weggever of nieuwsbrief en zet je links naar FAQ pagina, disclaimer en andere juridische documenten. Gebruik je footer slim en hij zorgt voor meer conversie op je website.
Deel je blogs en je Corner Stone pagina’s regelmatig.
Is jouw website in TOP conditie?
Deze checklist gaat je helpen om:
BONUSTIP: Versterk je tekst met fotografie
Niet alleen op de homepage maar op elke pagina van je website zet je je teksten kracht bij met professioneel beeldmateriaal. Je website valt of staat met de juiste beelden. Foto’s brengen de juiste sfeer naar je website en laten zien wat jou als bedrijf authentiek maakt.
Zet je website niet vol met (gratis) stockbeelden. Dan wordt je onderdeel van de massa en verlies je je onderscheidend vermogen.
Laat daarom professionele foto’s maken en vul deze desnoods aan met stockphoto’s.
Tot slot
Vergeet nooit wat het doel is van je website en zorg ervoor dat dat doel al met de homepagina gehaald kan worden. Wil je dat bezoekers contact met je opnemen, zet dan je contactgegevens op de home en niet alleen op de contactpagina. Wil je dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief, maak dat dan mogelijk op home. Is (een deel van) je website een webshop. Zorg dan dat mensen vanaf home al meteen producten in hun winkelmandje kunnen leggen.
Dit artikel is afkomstig uit ons Marketing Magazine: NEXT LEVEL Website
Een magazine bom vol met tips en tricks om je website naar een volgend niveau te tillen en er een ware marketingmachine van te maken. Luchtig om te lezen en zeer gevarieerd in aanbod en artikelen.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.