Onmisbare juridische documenten voor serieus ondernemen

Eind 2021 ben ik mijn eigen advocatenkantoor Bond Legal gestart. Ik richt mij op ondernemers, met een focus op het adviseren of procederen over contracten, incassokwesties en insolventierecht. Een aansprekende website, die zorgt dat mensen weten wie ik ben en wat ik voor ze kan betekenen, is daarbij natuurlijk onmisbaar.

Ik kende Kelly al een aantal jaar van diverse netwerkclubs. Zij vertelde altijd vol enthousiasme over haar werk, waaronder het maken van websites. Toen ik een website nodig had, dacht ik daarom gelijk aan haar. Ik ben blij dat ik Kelly heb benaderd, want we zijn na een fijne samenwerking tot een prachtige website gekomen.

Kelly ontzorgt. Na een eerste gesprek waarin we mijn wensen hebben besproken (zoals wat het doel van mijn website moest zijn, welke kleurstelling ik mooi vind en welke toon mijn website zou moeten hebben), is Kelly aan de slag gegaan. Zij zorgde eerst voor een fotograaf voor mooie, passende foto’s en zij droeg een tekstschrijver aan. Na een aantal weken kon ik de conceptversie van de website bekijken. Ik was meteen blij. De gekozen kleuren, het lettertype, de foto’s; de website paste meteen bij mij en waar ik voor sta.

Kelly adviseerde ook over onmisbare onderdelen en handige extra functionaliteiten. Die extra functionaliteiten maken het mij als ondernemer makkelijker. Wilde ik bijvoorbeeld dat mensen via mijn website gelijk een afspraak in mijn agenda kunnen maken, dan zorgt Kelly dat dit kan.

Op je website, maar ook voor je onderneming zijn een aantal juridische documenten verplicht of gewoon echt belangrijk om te hebben:

  • Privacyverklaring
  • Cookieverklaring
  • Algemene voorwaarden

Privacyverklaring is pas verplichting als je gegevens verzameld

Een privacyverklaring is een bericht dat je op jouw website moet plaatsen als je persoonsgegevens verzamelt via de website. Dat is al zo wanneer je een (simpel) contactformulier op de website hebt. Met een privacyverklaring informeer je de gebruikers van jouw website kort gezegd over welke persoonsgegevens je verwerkt, waarom je dat doet en welke rechten de gebruiker van jouw website heeft.

Cookieverklaring is een verplichting

Met een cookieverklaring, en een bijbehorende cookiemelding om te accepteren of te weigeren, laat je gebruikers van jouw website onder andere weten welke cookies actief zijn, welke gebruiksgegevens zij volgen, hoe je daarvoor toestemming vraagt en hoe gebruikers deze kunnen weigeren of blokkeren. Wanneer je geen privacyverklaring of cookieverklaring op jouw website hebt, kun je een boete krijgen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Die boetes kunnen flink hoog zijn, dus het is belangrijk te zorgen voor de juiste documenten.

Algemene voorwaarden, niet verplicht maar wel onwijs handig én verstandig

Wanneer je als ondernemer algemene voorwaarden gebruikt, is het verstandig die ook op jouw website te plaatsen. Zeker wanneer je dienstverlener bent.

Voor dienstverleners geldt namelijk dat zij in bepaalde gevallen kunnen volstaan met verwijzing naar de algemene voorwaarden op de website, in plaats van dat zij algemene voorwaarden elke keer ‘ter hand moeten stellen’, zoals de wet voorschrijft.

De algemene voorwaarden moeten dan wel makkelijk toegankelijk en downloadbaar zijn, dus niet ergens verscholen staan. En vergeet vooral niet je algemene voorwaaden ook altijd ‘van toepassing’ te verklaren in de offertefase. Anders heb je ze wel, maar zijn ze alsnog niet geldig voor die offerte/opdracht.

Een jaar nadat mijn website online stond, heb ik Kelly benaderd voor een aanvulling op mijn website. Sinds kort is aan mijn website een documentenwebshop toegevoegd, gevuld met handige, juridische modeldocumenten. Ook deze webshop heeft Sterk in MEDIA weer vlot en naar wens gerealiseerd.

In mijn webshop vind je onder andere modeldocumenten voor de verplichte privacyverklaring en een cookieverklaring, en daarnaast allerlei andere handige juridische modeldocumenten. Denk dan aan modellen voor incassobrieven, een modelbrief tot het staken van een inbreuk op een auteursrecht, een vaststellingsovereenkomst, een koopovereenkomst voor een onderneming, een geheimhoudingsovereenkomst, een pandakte en nog veel meer. Zo zorg ik ervoor dat mijn website voor mij werkt, en ik mijn cliënten eenvoudig extra diensten kan aanbieden.

Ik ben dus erg tevreden over de samenwerking met Sterk in MEDIA. Via mijn website weten cliënten mij te vinden en wat ik ze kan bieden.

Mocht je zelf juridische vragen hebben over het gebruik van jouw website of bijvoorbeeld jouw algemene voorwaarden, kijk gerust op mijn website of in mijn documentenshop. Ik ben er erg trots op!

Inbreuk op auteursrecht van een ander

Een ander belangrijk aandachtspunt voor jouw website is dat je geen inbreuk maakt op het auteursrecht van iemand anders. Je kunt bijvoorbeeld niet zomaar foto’s of teksten van anderen zonder toestemming of licentie op jouw eigen website (of social media!) gebruiken. Doe je dat wel, dan loop je het risico op een claim van de rechthebbende tot vergoeding van schade. Zo’n claim kan aardig in de papieren lopen.

Google is geen beeldbank!

Je loopt een groot risico wanneer je foto’s download van Google en deze vervolgens zelf gebruikt, zonder toestemming of licentie daarvoor van de fotograaf. Je kunt zonder voorafgaande waarschuwing gehouden zijn om een flinke vergoeding te betalen voor het gebruik van de foto, ook al verwijder je deze meteen. Je hebt dan immers de inbreuk op het Auteursrecht van de fotograaf al gepleegd. Zo’n claim kan in hoogte variëren van een paar tientjes tot honderden of zelfs duizenden euro’s.

Internet afspeuren naar overtreders
Fotografen kunnen op diverse manieren speuren naar websites waarop hun foto’s worden gebruikt. Bijvoorbeeld via Google Images of Tineye.com. Het is mogelijk te zoeken via een URL en het uploaden van een afbeelding. Het programma zoekt zo naar dezelfde of vergelijkbare afbeeldingen. Een onrechtmatige gebruiker wordt op die manier makkelijk opgespoord. Mocht je Google dus gebruiken als beeldbank voor je eigen (commerciële) doeleinden, wees gewaarschuwd. Heb je geen auteursrechtvrije foto en geen toestemming van de rechthebbende, dan loop je het risico op een claim.

En geef de fotograaf dan eens ongelijk… Je wilt toch zelf ook betaald worden voor je werk?

Dit artikel is afkomstig uit ons Marketing Magazine: NEXT LEVEL Website

Een magazine bom vol met tips en tricks om je website naar een volgend niveau te tillen en er een ware marketingmachine van te maken. Luchtig om te lezen en zeer gevarieerd in aanbod en artikelen.

Schrijver van dit artikel is Wendy Bond-Stroek

Met ruim 10 jaar ervaring bij een groot advocatenkantoor, is Wendy gespecialiseerd in het verbintenissenrecht, insolventierecht en het voeren van incassoprocedures. Met name voor zakelijke cliënten.

Je krijgt bij haar de kennis en kunde passend bij een groot commercieel kantoor, maar dan voor het tarief van een zzp-er.

› bondlegal.nl

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep