Onderhoud aan je website: 5 tips om zelf aan de slag te gaan

website-onderhoud-website-apk_2

Onderhoud aan je website is niet altijd technisch… Hoe vaak kijk jij naar je eigen website, wat staat er allemaal op en klopt dat ook allemaal nog? Is het laatste nieuws op je nieuwspagina wel écht het laatste nieuws?

 

 

Herken je dit?
Je hebt al een tijdje een website. Toen hij net online ging heb je hem veelvuldig bekeken. Je bent trots op je website! Maar sinds hij alweer een tijdje, of zelf een paar jaar, online staat heb je er nog maar weinig aan gedaan. Het kan zelfs zijn dat wanneer je hem nu bekijkt je zelfs bij jezelf denkt: oei dit klopt niet meer, en dat zou ik nu anders verwoorden of er mist iets. Ook merk je misschien dat er steeds minder aanvragen via je website binnenkomen en je ziet in de statistieken dat je website minder bezoekers krijgt.

Als je niet regelmatig iets aan je website verandert, dan staat je website stil. Stilstand is op internet hetzelfde als achteruitgang. Bij een stilstaande website denkt Google dat je bedrijf niet actief is en zal je website niet meer naar voren komen in de zoekresultaten.

Wij geven je 5 tips om zelf aan de slag te gaan met je website. Geen technisch onderhoud, maar onderhoud aan je website van aan de inhoud.

 

#1: Loop eens door je eigen website heen, alsof je hem voor het eerste bekijkt

Wat veel ondernemers maar heel weinig doen, is surfen op de eigen website. Zijn alle pagina’s nog wel relevant, klopt de inhoud nog of mis je iets?

Het komt vaak voor dat er in een jaar tijd heel wat ontwikkelingen zijn geweest binnen je bedrijf. Extra diensten die je bent gaan aanbieden of juist diensten die je niet meer wilt promoten. Heb je al die veranderingen wel meegenomen op je website? Het is een veel gemaakte fout dat mensen pas op het aller laatste moment aan hun website denken. Of sterker nog; helemaal niet stil staan bij de inhoud van de website. Zonde!

 

Meer tips over het aanvullen van je content >>

 

#2: Check of alle links op je pagina’s nog werken

Intern linken binnen je eigen website is enorm belangrijk voor je vindbaarheid in Google en voor de gebruiksvriendelijkheid van je website voor haar bezoekers.

Heb je #1 gedaan, loop dan daarna nog eens door de hele website en check of alle links die je op je pagina’s hebt staan nog wel werken. Verwijs je naar verschillende pagina’s in je teksten, maar heb je een van die pagina’s verwijdert of anders genoemd, dan is nu die link stuk. Koppel ze weer naar de juiste pagina’s zodat je bezoeker niet uitkomt op een foutmeldingspagina.

 

Meer tips over intern linken >>

 

#3 Bevat je website voldoende (activerende) Calls 2 Action?

Je website heb je omdat je wilt dat mensen iets gaan doen; Contact met je opnemen, een offerte aanvragen, een workshop of training boeken, een item kopen in je shop en noem maar op. Als er op jouw pagina niet wordt aangespoord tot die actie, dan zullen mensen hem ook niet opvolgen.

 

Loop dus nog een keer alle pagina’s door en kijk of er op elke pagina een tekst staat met een knop die zeggen: koop nu, bestel nu, boek nu, neem contact op, vraag een offerte aan. Dat kan op diverse pagina’s dezelfde tekst en knop zijn, maar dat kan ook voor elke pagina (of elke dienst/product) een unieke C2A zijn.

Bijvoorbeeld; heb je een pagina op je site welke gaat over één specifieke dienst en wil je dat mensen bij interesse voor meer informatie contact met je opnemen? Zet dan op de helft van de pagina én onderaan (als het een lange pagina is) een tekstje die helemaal buiten de normale tekst loopt:

Klinkt dit interessant en wil je graag meer informatie?
Maak NU een vrijblijvende afspraak > [link naar je contactpagina]

Zet die tekst in een kader, maak hem een opvallende kleur of zorg dat hij op een andere manier opvalt.

 

Meer tips over Calls 2 action >>

 

#4 Verbeter je koppen en maak gebruik van subkoppen

Google leest een website op een andere manier dan mensen doen. Een kop in codetaal wordt aangeduid met H1, H2 , H3 etc…. En dan staan de cijfers voor belangrijkheid. Voor zoekmachines is dat de enige manier om koppen van teksten te onderscheiden. Laat daarom niet al je teksten in een alinea staan, maar gebruik de optie om koppen toe te voegen.

Goed gebruik van koppen heeft ook als voordeel dat opmaak van je pagina’s altijd een eenduidige uitstaling voor de menselijke lezer krijgen waardoor de tekst prettiger leesbaar is. Voor toegankelijkheid en Google zijn die structuur ook goed. Daar kan Google in de zoekresultaten iets mee.

Als je met de koppen aan de slag gaat let er dan op de eerste kop (de H1) altijd de titel van de pagina is en dat die aantrekkelijk is geschreven; dat die in één zin precies vertelt waar de pagina over gaat. Als het ware is dat het antwoord op de zoekvraag die in Google is ingevuld, of een zin die triggert om door te lezen. De spanning als het ware opbouwt.

Deel je teksten op in hapklare alinea’s en zet daar een subkop (H2) boven die ook weer in één zin de alinea omschrijven. Op die manier kan je bezoeker de pagina scannen en de alinea’s lezen die voor hem relevant zijn en kan Google zien dat je tekst meerdere zoekvragen kan beantwoorden en dus ook meer keer in de zoekresultaten naar voren kan komen.

Extra tip: een H1 kop mag maar één keer voorkomen op een pagina en moet bovenaan de pagina staan.

 

Meer tips over koppen en subkoppen >>

 

#5 Zorg voor geoptimaliseerde afbeeldingen

Naast dat mensen vaak zoeken op teksten in Google wordt er ook steeds vaker naar afbeeldingen gezocht. En jij kunt je afbeeldingen ook optimaliseren om beter gevonden te worden.

Afbeeldingen op je website hebben meer functies dan alleen de aankleding van je tekst. Als je je plaatjes van goede omschrijvingen voorziet (de zogeheten alt-tekst) dan worden ook deze gevonden in Google. Maar ook de naam van het plaatje is daarin heel belangrijk.

Een afbeelding zoals die hier afgebeeld met als naam CN-2587.jpg zegt niks over de inhoud. Maar als je dit plaatje ziet met een naam als sterrenhemel-in-alaska.jpg zegt veel meer.

Naast een goede naam en een goede omschrijving moet je er ook voor zorgen dat de afbeeldingen op je website niet te groot (zwaar) zijn. Hoe zwaarder de foto’s zijn die je gebruikt hoe meer tijd er nodig is om de website te laden. Mensen hebben over het algemeen niet zoveel geduld en wanneer het te lang duurt voordat de website geladen is haken veel mensen af. Daarnaast straft Google langzame websites ook af om die rede. Ze zijn niet gebruiksvriendelijk.

Wanneer je dus een plaatje upload naar je website, let er dan op dat hij het goede formaat heeft en  ga hem niet verkleinen op je pagina. Want ook al verklein je hem op je pagina hij wordt wel groot opgeslagen en ingeladen in je site. Ook kun je, nadat je de afbeelding fysiek hebt verkleind de afbeelding nog laten comprimeren zodat hij nóg minder zwaar wordt. Bijvoorbeeld via TINYPNG [https://tinypng.com].

 

Meer tips over het optimaliseren van je afbeeldingen >>

 

Waar wacht je nog op? Ga aan de slag!

Wil jij wel graag aan de slag met je website maar weet je, na het lezen van deze tips, niet waar je moet beginnen of wil je dat wij als experts met je meekijken?

Plan een afspraak voor een verbeterplan en wij vertellen je precies wat er op jouw website te verbeteren valt!*

Bonustip: Maak je website zo gebruiksvriendelijk (toegankelijk) mogelijk

Mensen die je website bekijken met een screenreader (blinden en slechtzienden) “lezen” op een heel andere manier jou website dan mensen die wel zelf de website kunnen zien.

Een screenreader leest een webpagina op een soortgelijke manier als Google. Ze lezen H1 en H2 teksten als zijnde koppen en bij afbeeldingen lezen ze de alt-tekst van het plaatje op. Zodat ook een blinde weet wat een plaatje voorstelt.

Daarnaast is 9% van de wereldbevolking (en dus ook jouw doelgroep) kleurenblind. Zorg dus altijd voor voldoende contrast in je website zodat ook die mensen de nuances zien die jij hebt aangebracht.

Laat een reactie achter