Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
4-inspelen-op-het-oerbrein

Onze hersenen bestaan uit het oerbrein (reptielenbrein) en het mensbrein (moderne brein). Het oerbrein werkt met instincten en emoties. Het mensbrein werkt met analyse en verstand. Door beide delen van het brein te begrijpen kun je ze beïnvloeden en gebruiken om je marketing te verbeteren. In dit artikel gaan we dieper in op de eigenschappen van beide delen en leggen we je uit hoe jij hiermee je marketing kan verbeteren.

Zoals de naam al doet vermoeden is ons oerbrein heel erg oud, stamt uit de tijd van de dinosaurussen. In tegenstelling tot ons mensbrein die in de lijn van evolutie nog piepjong is. Dit verschil in leeftijd heeft alles te maken dominantie. Het oerbrein is veel kleiner dan het mensbrein, maar wel veel krachtiger; sterker. Het neem graag de overhand.

Automatische piloot

Heb jij ook wel eens dat je iets op de automatische piloot doet en daarna net meer exact weet hoe?
Ik heb dat regelmatig als ik van huis naar kantoor rij. Die weg is zo automatisch voor mij dat ik me vaak, als ik aankom op kantoor niet meer exact kan herinneren hoe ik daar gekomen ben. Dat is mijn oerbrein die het van mijn mensbrein heeft overgenomen onderweg.

Het oerbrein heeft namelijk geen opslagvermogen, de herinnering van de route is niet opgeslagen in mijn geheugen. Kijk maar eens naar (huis)dieren. Ze doen iets wat niet mag, je geeft ze een standje en nog geen 3 seconden later komen ze lekker bij je liggen of er niets is gebeurt. Dieren hebben alleen een oerbrein en onthouden dan dus ook het feit dat je boos was niet.

FUN FACT: Waarom kunnen ze kunstjes en onthouden ze wel wat wel en niet mag vraag je je misschien af? Dat heeft te maken met overleven en vluchtbedrag. Ze hebben geleerd te vluchten als jij boos wordt en wat jouw triggert om boos te worden. Ze hebben ook geleerd welk gedrag een beloning (overleving) opbrengt…

 

Eigenschappen van het oerbrein om mee te werken

Het oerbrein denkt in energie.
Het is gevoelig voor directe beloning (het kan niets uitstellen).
Het werkt met instincten en impulsen.
Het gaat het liefst meteen zitten.
Het heeft een weerstand tegen verandering.
Werkt graag in patronen en “op de automatische piloot”.
Het wil bij de groep horen.
Het is bang om te falen.
Het heeft een voorkeur voor zoet en zout. Het is verslavingsgevoelig.

Het is reactief.

Van deze eigenschappen kun je in je marketing handig gebruik maken!

 

Voorbeeld 1: Ons oerbrein is impulsief

Supermarkten werkten heel veel op het oerbrein van hun klanten. Het is niet voor niets dat bij de kassa vaak rekken staan met snoep aanbiedingen. Ons oerbrein eet graag. Zoet of zout als het maat veel is.

 

Voorbeeld 2: Het oerbrein is bang om te falen

Coaches werken ook veel op het oerbrein. In webteksten van coaches wordt vaak gerefereerd naar situaties waarin het falen benadrukt wordt; Coaching om weer met energie, enthousiasme en plezier te werken en te leven, effectiever te functioneren en in plaats van gespannen, ontspannen te zijn.  Hier wordt ingespeeld op falen van de websitebezoeker. En daar kan ons oerbrein niet tegen…

 

Voorbeeld 3: Het oerbrein hoort graag bij de groep

Wat altijd onwijs goed werkt op website zijn succesverhalen en referenties van tevreden klanten. Dat werkt op ons oerbrein die graag bij de groep hoort. Mensen zijn nu eenmaal kuddedieren. Dat zijn we al vanaf het begin der tijden; dat heeft dus alles met dat oerbrein te maken

 

Voorbeeld 4: Ons oerbrein is gevoelig voor een directe beloning.

Daarom werkt het heel goed om een weggever te gebruiken om je mailinglijst te laten groeien. Men wordt direct beloond voor hun inschrijving met een cadeau. Meestal in de mailbox of met een downloadlink.

 

Voorbeeld 5: Het oerbrein is enorm lui.

Dat is ook de rede dat wij mensen vaak moeite hebben met fanatiek sporten. Voor de meeste mensen is het eerste instinct lui op de bank te hangen. Fanatieke sporters hebben hun mensbrein aangeleerd op dat vlak de overhand te nemen van het oerbrein. Sporten is dus aangeleerd gedrag. Hoe vaker je sport hoe makkelijker de impuls om lui te zijn weg te wuiven is.

Op je website kun je handig gebruik maken van die luiheid door het je bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om datgene te doen wat jij wilt dat ze doen.

Heb je een webshop? Laat een aankoop dan 1 klik zijn naar het winkelwagentje.
Wil je dat mensen een afspraak met je inplannen? Laat dat dan op elke pagina 1 klik op een knop zijn.

 

Eigenschappen van het mensbrein om mee te werken

Het mensbrein denkt in principes en hogere waarden.
Het is expert in beheersing en gemaakt om het oerbrein af te remmen.
Het is in staat om een beloning uit te stellen.
Het kiest voor verandering en gaat zijn eigen weg.
Het is proactief.

 

Ook van deze eigenschappen kun je in je marketing handig gebruik maken!

Voorbeeld 1: Het mensbrein is gemaakt voor (persoonlijke) ontwikkeling.
Geef op je website aan wat de baten zijn voor het afnemen van jou dienst of product. Mensen hebben de drang situaties te verbeteren voor zichzelf of anderen. Geef dus heel duidelijk aan welke situatie verbetert.

Voorbeeld 2: Het mensbrein wordt graag uitgedaagd het oerbrein af te remmen.
Hoewel het oerbrein de dominante van de twee is, wordt ons mensbrein graag uitgedaagd. Daar kan je super mooi op inspelen op je website. Door vragen te stellen als;

Hoe zou het voor je zijn om…
In de perfecte wereld heb jij…
Denk je eens in dat…

Antwoorden op deze vragen vergen vaak een verandering bij de doelgroep. “Die wat je altijd deed en krijg wat je altijd kreeg”. Die uitspraak werkt perfect op het mensbrein.

 

Zet je doelgroep in de hoofdrol

Om met je marketing in te spelen op kennis vanuit de neuromarketing is het belangrijk om je teksten te schrijven vanuit het oogpunt van je doelgroep. Praat dus niet over jezelf maar zet je doelgroep in de hoofdrol. Nog zo’n leuke feitje over ons oerbrein; Mensen reageren het beste op reclame en marketing teksten waarin zij henzelf en hun emotie hierin herkennen. Speel dus altijd in pijnpunten en emotionele gevaren.

 

Aan de slag!

Met deze tips geven we je handvatten om zelf aan de slag te gaan met je website. Check je pagina’s en de inhoud van je teksten. Speel je in op het oerbrein of mensbrein?

Vind je het lastig om je eigen teksten na de kijken of de juiste toon te vinden? Geen zorgen! Dat hebben heel veel ondernemers. Zelf zie je veel vaak het onderscheid niet meer omdat je door en door weet wat er in je tekst staat en wat je met de woorden bedoelt over te brengen.

 

Wij hebben hiervoor de oplossing; laat ons je website nalopen en je verbeterpunten geven zodat je zelf verder kunt.

Investering: 149,-

Lees ook:

Storytelling; Bereik je doelgroep met emotie en speel in op gevoel

Storytelling; Bereik je doelgroep met emotie en speel in op gevoel

thuis-werken

Werken aan je bedrijf in thuis quarantaine

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter