Waar moet je op letten bij de aanschaf van een webwinkel

Zoals in mijn vorige blog beloofd: hier een blog over de valkuilen bij de aanschaf van een webshop. Net als bij een normale website, is ook het aanbod aan ontwikkelaars van webshops heel groot en uiteenlopend. Over het algemeen lopen de prijzen net zo ver uiteen. Beginnend bij 500 oplopend tot 5.000 euro. Maar waarom lopen die prijzen zo uiteen? Waar moet je op letten?

Een goede webwinkel, die veilig is, jaren mee kan en kan meegroeien met je onderneming is een hele investering. Laat je goed informeren over de (on)mogelijkheden voordat je overgaat op de aanschaf van een webwinkel.

Vriendenprijs

Laatst kreeg ik een offerte-aanvraag van een kennis die een webwinkel wil beginnen. Hij gunde mij de opdracht, maar wel tegen een vriendenprijs. Hij had op internet rondgekeken en voor 500 euro kon hij er een laten bouwen. Dus als mijn prijs daar onder zou blijven, was de opdracht van mij. Hij gaf daar de kanttekening bij dat er maar 10 producten verkocht zouden worden en niet zo uitgebreid hoefde. Echter maakt het aantal producten dat wordt aangeboden een webshop niet duur (die producten voeg je namelijk zelf toe en kost je alleen tijd, geen geld).

Ik heb hem opgebeld en hem uitgelegd dat zijn redenatie niet logisch was. Dit is wat ik hem vertelde: “Stel je huurt een winkelpandje in de stad. De ruimte is zo groot als dat hij is en de huurprijs is vastgesteld. Het maakt niet uit of je één plank ophangt en drie artikelen neerzet of allemaal kasten aanschaft en 3000 artikelen neerzet, de huur van het pand blijft gelijk.” Klinkt logisch toch?

 

Wat bepaalt de prijs van een webshop?

Een webshop is een website met een shoppingmodule. Een zeer ingewikkeld ‘contactformulier’ aangestuurd door een database en uiteindelijk een betaalmodule. Ik zal niet op de techniek ingaan, dan wordt deze blog veel te lang en saai. Maar laat duidelijk zijn dat het geen gewone website is, en deze ook niet als dusdanig behandeld kan worden. Zodra er een betaalmogelijkheid op een website komt, moet deze aan allerlei extra veiligheidsregels voldoen en ook aan de kant van de hosting moeten maatregelen genomen worden. Een webshop heeft over het algemeen meer bezoekers en meer interactie met de bezoeker dan een normale website en de hosting moet daar dus op ingericht worden. Anders klapt de website bij te veel bezoekers uit de lucht. De prijs zit ‘m dus onder andere in die beveiliging en opschaling van de hosting.

Waar moet een goede webshop aan voldoen:

Naast alle eigenschappen waar ook een normale website aan moet voldoen moet een webshop ook voldoen aan de volgende punten:
• Een beveiligde SSL-verbinding: wachtwoorden dienen vergrendeld op te worden geslagen.
De opgeslagen gegevens moeten degelijk beveiligd zijn. En er moet een beleid geschreven worden waarin staat hoe jij als webshop omgaat met deze gegevens: een zogeheten cookiebeleid.
• Een betaalmodule: dit kunnen er verschillende zijn. Enkele voorbeelden: Paypal koppeling, Ideal koppeling, Buckaroo, Molly, MultiSafePay en Afterpay. Voor al deze koppelingen moeten licenties afgenomen worden. Daarnaast werken ze allemaal anders. Bij de een betaal je een vast bedrag per maand, bij de ander betaal je per transactie. Vraag altijd naar de voorwaarden en bijkomende kosten. Door betaalmodules kunnen de maandelijkse kosten van een webshop al snel hoger oplopen dan je vooraf bedacht had.
• Een beveiligde klantenportal waar de klant zelf zijn gegevens kan inzien.
• Steeds meer webshopeigenaren zien de toegevoegde waarde van een koppeling met Track and Trace van hun pakketdienst. Ook dit kost in de meeste gevallen een maandelijkse fee.
• Een goede backoffice voor retouren en klachtafhandelingen: wanneer je webshop groter wordt, zou je dit kunnen uitbesteden. Dan krijg je er dus maandelijkse kosten bij.
• Wanneer je je pakketjes (zoals veel grote webshops doen) wilt aanbieden volgens het ‘vandaag voor 21.00 uur besteld is morgen in huis’-principe, zal je een deal moeten sluiten met de pakketbezorger. Maar die deals werken meestal pas in je voordeel wanneer je echt veel bestellingen krijgt.
• Goede SEO: wanneer iemand op zoek is naar een product doet men dit over het algemeen via een zoekmachine. Zonder gedegen SEO krijgt je website maar weinig bezoekers.

De voorkant van de site

Dit alles betreft de achterkant van de website. Maar ook aan de voorkant moet er een en ander gebeuren:

• De producten die je aanbiedt moeten er aantrekkelijk uitzien. Laat deze daarom professioneel fotograferen of volg, om kosten te drukken, zelf een basiscursus fotografie. Voor productfotografie heb je niet veel nodig. Met een goede tafel met een whitescreen, belichting, kennis van de camera en kom je al een heel eind.
• De teksten moeten wervend zijn. Zonder verkooppraatje koopt niemand je producten. Een goede omschrijving is daarom essentieel.

• Recensies zijn niet meer weg te denken. Geef mensen de mogelijkheid een recensie achter te laten. Dit kan d.v.m. sterretjes en/of een tekst.
Dit alles, al die extra technologie en de interactiemogelijkheden met je bezoekers, maken een webshop vele malen uitgebreider en daardoor ook duurder dan een normale website. Desalniettemin is een webshop in de meeste gevallen nog altijd goedkoper dan een fysieke winkel.

Teleurstellen

Natuurlijk heb ik mijn kennis teleur moeten stellen. Ik kan geen goed functionerende, veilige, unieke en schaalbare webshop bouwen voor minder dan 500 euro. Dat kunnen alleen bedrijven die hun websites in China laten bouwen.

Laat een reactie achter