
Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?
Google… het is een veelbesproken onderwerp onder ondernemers. Er is voor veel mensen nog zoveel onduidelijk over de werking van Google en hoe je nu als website eigenaar op die felbegeerde eerste pagina in de zoekresultaten komt.
Heel logisch dat klanten voor hun vragen over Google bij ons komen. Google heeft te maken met websites en dat is onze expertise. 😉
Echter werken de gratis tools van Google buiten je website om en het werk wat wij uitvoeren is óp je website. Maar gelukkig kan je zelf, met je eigen account, Google in je voordeel gebruiken.
In dit artikel licht ik graag drie tools van Google toe, die jou als website eigenaar kunnen helpen om zelf te werken aan jouw eigen organische vindbaarheid én de effectiviteit van je website
te monitoren.

Google Analytics: Ben jij al actief aan het meten, om zo te weten, hoe effectief jouw website is?
Je hebt vast wel eens gehoord van Google Analytics. Wie weet werk je daar nu al mee. Helemaal top! Want dan kan jij echt meten hoe effectief jouw website is. Maar veel ondernemers maken hier nog (te weinig) gebruik van en dat is zonde!
Wat kan je allemaal meten:
- Hoeveel bezoekers je website trekt.
- Wat de beste pagina’s van je website zijn.
- Welk social mediakanaal de meeste verkeer naar jouw website leidt.
- Hoeveel en hoe lang er op een pagina gescrold wordt.
- Waar verlaten bezoekers de website weer.
- Gebruiken ze een telefoon, tablet of desktop.
Allemaal super waardevolle informatie om je website steeds meer bij te schaven en meer te laten opleveren.
Concrete voorbeelden:
- Wanneer er een pagina is waarop je bezoekers stevast je website verlaten, dan kun je die pagina onderzoeken en aanpassen zodat mensen wél op je website blijven.
- Wanneer je in de gaten houdt vanaf welke apparatuur de meeste bezoekers komen, kan je de website steeds verder optimaliseren voor dat soort beeldscherm.
Heb je wel eens een blik gewaagd in je analytics account en gedacht je: ‘Wauw hier snap ik helemaal niks van?’ Dan is het vernieuwde GA4 heel goed nieuws voor je. GA4 heeft een dashboard welke ontzettend duidelijk in elkaar steekt en ligt daarmee in een lijn met hetgeen Google de afgelopen jaren flink in investeert: het simplificeren van tools zodat iedereen er gebruik van kan maken.

Google Search Console: Analyseer het zoekgedrag van jouw doelgroep.
Nog een handige tool om, naast Analytics, te gaan gebruiken om de ranking van je website te meten is Google Search Console.
Iedereen met een Google Account heeft hier toegang toe en door je website te koppelen aan je account kan je super handige informatie verkrijgen over het zoekgedrag van jouw doelgroep in Google en hiermee actief je website steeds een beetje beter voor je laten werken.
In de search console kun je zoekwoorden analyseren en ook jouw positie in Google zien en waar nodig bijsturen op je website.

Google Mijn Bedrijf: Wordt beter zichtbaar én vindbaar.
Je bedrijfsprofiel wordt weergegeven wanneer mensen op Google zoeken naar jouw bedrijf. Je ziet dan aan de rechterkant van de pagina met zoekresultaten, een snippet van Google Mijn Bedrijf. Hier is alle informatie te vinden over je bedrijf, uiteraard wat jij zelf hebt ingevuld.
Wat kan je allemaal kwijt op je bedrijfsprofiel?
In de basis zet je in jouw eigen bedrijfsprofiel:
- Wie je bent
- Wat je doet
- Je producten & diensten
- Een goede profieltekst
- Aangevuld met foto’s
- Je openingstijden
Klanten kunnen hun reviews achter laten, welke van grote waarde zijn. Met je eigen Google account kun je zelf je Mijn Bedrijf profiel invullen en zo je vindbaarheid aanzienlijk verbeteren.
› www.google.com/intl/nl_nl/business

Google Site Kit: Het beste uit beiden werelden
Met de Google Site Kit plugin voor WordPress kun je Google Analytics én Search Console tools samenvoegen en een verkorte rapportage van de meest gebruikte analyses al vanuit het dashboard van je website zelf zien.
Dit artikel is afkomstig uit ons Marketing Magazine: NEXT LEVEL Website
Een magazine bom vol met tips en tricks om je website naar een volgend niveau te tillen en er een ware marketingmachine van te maken. Luchtig om te lezen en zeer gevarieerd in aanbod en artikelen.
Deel dit blog op Social Media
Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

NEXT LEVEL Website
Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.
- Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
- Je huidige website voelt een beetje basic
- Je website lijkt teveel op andere websites
- De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming
Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.