Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Er zijn letterlijk duizenden lettertypes om uit te kiezen: van klassiek tot zeer modern en van strak tot sierlijk.

Maar welke zijn nu het beste te gebruiken op je website? Wat zijn de verschillen en waar moet je op letten bij het kiezen? De eerste selectie om te komen tot een geschikt lettertype is eenvoudig. Van alle duizenden beschikbare (betaalde of gratis) fonts (lettertypen), worden er maar een aantal ondersteund in alle webbrowsers.

Met de komst van Google Fonts is dat aantal aanzienlijk vergroot, maar alsnog is het een gelimiteerd aantal. Fonts die je geïnstalleerd hebt op je computer zul je zelf altijd goed kunnen zien op de website die jij maakt. Maar als dat een lettertype is die niet door elke browser ondersteund wordt zal het apparaat van weergave (een desktop, laptop, tablet of telefoon) het lettertype omzetten naar de meest basic font die er bestaat; Times New Roman. En dat wil je natuurlijk niet. Kies daarom altijd voor een lettertype die geschikt is voor online gebruik.

Lettertype met of zonder schreef

Een schreef (in het Engels ‘Serif’) is het onderdeel van de letters dat aan de “pootjes” uitsteekt. Kijk maar eens naar deze letter; Bij traditioneel drukwerk, zoals boeken en kranten, gebruiken we vaak lettertypen met een schreef. Online is de beste keuze een lettertype zonder schreef (Sans Serif).

Stukje geschiedenis: de schreven die aan letters zitten zorgen er op papier voor dat een regel tekst een rechte lijn vormt. Dat maakt het voor het oog makkelijker op de regellijn te volgen en dus de tekst makkelijker leesbaar. Dat was in de tijd dat boekdruk nog handmatig gebeurde en de letters niet volledig kaarsecht naast elkaar gestempeld werden. Die lijnen waren toen nodig om te voorkomen dat letters op het papier zouden “dansen”.

Op een beeldscherm, echter, zorgen de schreven voor minder fijne leesbare teksten. Dit heeft te maken met de pixels en resolutie van een beeldscherm. Doordat een schreef meestal een heel dun deel van de tekst is en de resolutie in pixels die dunne delen niet goed kunnen weergeven worden teksten met schreven wat wazig op een beeldscherm en daardoor minder fijn leesbaar.

De uitzondering op de regel is dan ook dat wanneer je een tekst in een groot formaat neerzet je daar prima een schreefletter voor kan gebruiken. Alleen bij kleinere letters wordt een schreefletter wazig.

Voor website is het dus het beste om een schreefloze letter te kiezen. In Google Fonts kun je hier op filteren.

Jouw huisstijl en het kiezen van een lettertype die daarbij past

Een lettertype is heel bepalend voor een huisstijl en (website) ontwerp. Elk font heeft zijn eigen uitstraling. Daarom is het zo belangrijk om eerst na te denken over wat je wil uitstralen voordat je een lettertype kiest. De één spreekt je doelgroep aan en de ander minder. Zo neem ik een bedrijf die gebruik maakt van een lettertype als Comic Sans niet serieus. Als vormgever breekt mijn hart een beetje elke keer als ik dat lettertype gebruikt zie in een huisstijl. ☹

Bij de keuze van lettertype doe je er goed aan twee of maximaal drie lettertypes met elkaar te combineren.

• Koppen
• Platte teksten
• Call to actions / quotes

Meer dan drie lettertypes werkt afleidend van je boodschap.

Dit geldt voor zowel drukwerk als je website. Voorheen koos men voor offline en online communicatie verschillende lettertypes omdat er voor het web niet zoveel mooie font te krijgen waren. Met de komst van Google Fonts is dat verleden tijd en ik raad je dus ook aan om voor de volledige marketing mix te kiezen voor de fonts die Google beschikbaar stelt. Het zijn 850 fonts in totaal. Zeker weten dat jij het perfecte font kan vinden. 😀

8 Stijlen en bijpassende (Google) fonts



Modern

Moderne lettertypes zijn overwegend strak, altijd sans serif. Deze letters hebben een stevige basis.




Vrouwelijk

Vrouwelijke lettertypes zijn vaak fijne en wat sierlijke letters. Ze stralen vriendelijkheid uit en zijn met name geschikt voor de zachte sector bedrijven.




Mannelijk

Mannelijke lettertypes zijn niet alleen stoer maar ook robuust. Simpele vormen met een stevige uitstraling. Zeer geschikt voor de harde sector.




Stoer

De stoere lettertypes zijn vaak dikgedrukt en hebben ook overeenkomsten met de moderne en mannelijke fonts. Vaak zijn deze lekker rechttoe rechtaan.




Retro/Vintage

Vintage fonts lijken op oudere fonts maar met een moderne twist. Dit zijn goede letters voor koppen en quotes.




Minimalistisch

De minimalistische lettertypes hebben vrij weinig om het lijf en zijn vaak erg smal en dun. Zo minimalistisch mogelijk dus.




Handgeschreven

De handgeschreven letters voegen een speels element toe aan je design. Deze zijn niet geschikt voor langere teksten, alleen voor korte zinnen.




Klassiek

De klassieke lettertypes zijn vaak serif fonts. Deze kun je wel gebruiken voor koppen en grote quotes waarbij je een groter formaat letters gebruikt, maar niet voor platte teksten.




Uiteraard ben je niet gebonden aan één stijl fonts

Juist om een brede doelgroep aan te spreken en je website of drukwerk interessant en inspirerend te maken raad ik je aan een combinatie van stijlen te mixen. Zelf maak ik bij het ontwerpen van een huisstijl vaak gebruik van een mix lettertypes.

Een paar van mijn favoriete combinaties voor koppen en platte teksten zijn:

  • Montserrat – PT Sans
  • Muli – Bree serif
  • Bad Script – Assistent
  • Bree Serif – Open Sans

Aangevuld met een handgeschreven lettertype



Welke combinaties gebruik je zelf op je website en waarom heb je voor die fonts gekozen?

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten

Bedrijfsmagazine uitbrengen

Je eigen bedrijfsmagazine uitbrengen hoe start je daarmee?

neuromarketing tips

5 neuromarketing tips om middels fotografie de conversie te verhogen

mobile-first-Header_BLOG

Is jouw website klaar voor mobile first?