Jouw ideale klant bereiken; omschrijf een persona.

Aantal woorden
Leestijd: 5 minuten
Jouw ideale klant bereiken; omschrijf een persona.

Met content marketing probeer je een zo groot mogelijke groep mensen te bereiken. Maar “een groep mensen” is niet handig om je pijlen op te richten. Wat je wilt is jouw ideale klant bereiken. Die mensen die daadwerkelijk naar jouw product of dienst op zoek zijn. Alleen als jij in kaart brengt wie jouw ideale klant is kun je gericht je marketing inzetten. Dat in kaart brengen heet een persona omschrijving maken.

 

Voordat je driftig van start gaat is het belangrijk te begrijpen wát een persona precies is; Een persona is een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van een converterende persoon (op je website). Je omschrijft dit personage op basis van gedrag, pijnpunten en doelen, door in de huid te kruipen van je ideale klant. Leer hem of haar kennen alsof het je beste vriend(in) is!

Waarom een persona ontwikkelen?

Een duidelijke persona helpt je om in elk facet van je marketing makkelijk de connectie te maken met je doelgroep. Je krijgt meer gevoel bij je doelgroep en je voelt je meer betrokken bij zin of haar probleem. Het schrijven van een persona zorgt voor diepgaande kennis van je doelgroep en helpt je naar je eigen diensten of producten te kijken vanuit de ogen van je klant.

Het is voor elke vorm van marketing cruciaal om je klanten te begrijpen vanuit hun emoties en handelingen. Passende content word dan het makkelijkst bedacht en behalen 124% meer ROI. Je achterhaalt hoe hun koopgedrag eruitziet; Hoe zoeken je klanten bijvoorbeeld naar informatie, en wat zijn hun doelen en motieven? Hoe bereiken ze deze? Zo zorg je ervoor dat de juiste persoon, op het juiste moment, het juiste aanbod krijgt. Dit resulteert in meer traffic en kwalitatieve leads. En natuurlijk aan het eind van de marketing funnel: meer klanten en daarna ambassadeurs.

Maar hoe maak je een persona?

Er zijn twee soorten persona’s; een buyer persona en een user persona. Een buyer persona is wat de meeste bedrijven in dit geval maken. Het is een omschrijving van de koper van het product of dienst. Maar een user persona kan ook handig zijn. Dit is geheel afhankelijk van je product of dienst.

Verkoop je bijvoorbeeld babysspullen dan is het verstandig om (ook) een user persona te maken. Je kruipt dan als het ware in de huid van de baby om te kijken hoe jouw product het beste werkt in babyhandjes. Echter de koper van jouw product is natuurlijk niet die baby. Jouw user persona is in dit geval een profiel van een baby en je buyer persona is het profiel van (een van) de ouders.

Nadat je een goed beeld hebt van je doelgroep kun je de volgende stap nemen en één persona van deze doelgroep maken door onderstaande vragen te beantwoorden.

De persona

  • Welke naam past bij je persona?
  • Waar woont hij of zij?
  • Omschrijf het huis, de straat, de auto en eventueel de tuin.
  • Wat is zijn of haar leeftijd?
  • Is je persona een man of een vrouw?
  • Wat is de thuissituatie? Single, verliefd, verloofd, getrouwd, gescheiden? Zijn er kinderen?
  • Wat zijn zijn of haar hobby’s?
  • Wat is zijn of haar favoriete vakantiebestemming?
  • Wat is het beroep van je persona? Hoe ziet zijn of haar carrière eruit?
  • Is het een ondernemer, een werknemer of wellicht pensionado?
  • Wat is het opleidingsniveau?

Zoek ook een passende foto bij je persona omschrijving. Dat zorgt voor nog meer binding.

De context

  • In welke situatie gebruikt je persona jouw product of dienst?

 

De doelen en behoeften

  • Wat is het einddoel van je persona met jouw product of dienst?
    Bijvoorbeeld: 'Een nieuwe fotocamera kopen'
  • Wat is het ervaringsdoel?
    Naast een nieuwe fotocamera kan dit bijvoorbeeld 'kwalitatief mooie foto's maken zonder
    opleiding of ervaring’ zijn.
  • Welk levensdoel heeft je persona met jouw product of dienst? Met de fotocamera wil iemand
    misschien ‘blijvende herinneringen later terugkijken’ of ‘het leven van de kinderen vastleggen’.

Met het levensdoel kun je jouw doelgroep écht aanspreken en de gevoelige snaar raken.

Pijnpunten en belemmeringen

  • Wat zijn de angsten van je persona met betrekking tot jouw product of dienst? Bijvoorbeeld; 'veel geld betalen voor matige camera'
  • Wat zijn de frustraties? Bijvoorbeeld: 'het kost veel tijd om verschillende merken camera's te testen'
  • Wat belemmert je persona? Bijvoorbeeld: 'te weinig verstand van fotograferen'.

 

Marketing en communicatie

  • Waar haalt je persona informatie vandaan?
  • Op welke sociale platformen bevind je persona zich?
  • Welke beleving verwacht hij of zij tijdens het aankoopproces?
    Bijvoorbeeld: een quickscan om te achterhalen welke soort camera het beste past bij je persona
  • Op welke manier communiceert je persona het liefst? per mail, telefonisch of face to face?

Misschien heb je meerdere doelgroepen.

Dan heb je ook meerdere persona’s nodig. Elke persona vertegenwoordigt één doelgroep. De krachtigste persona’s zijn gebaseerd op data, marktonderzoek en eigen inzichten in de doelgroep. Zorg dus dat je voldoende onderzoek doet, de statistieken van je huidige communicatiekanalen analyseert, enquêtes uitzet en interviews afneemt bij je bestaande klanten.

Visualiseer je persona

Maak je persona(s) ten slotte visueel. Een perfecte manier om dat te doen is om een document te maken welke op een creatief CV lijkt.

 

Een aantal tips bij het visualiseren van je persona:

  • Maak je persona visueel aantrekkelijk en hang hem als poster op in je kantoor
  • Vul je document aan met quotes – uitspraken die jouw persona zou doen over jouw product op dienst of hun pijnpunt voor aankoop.
  • Kun je zelf niet ontwerpen? Wij zijn je vraag van dienst of je kan gebruik maken van gratis tools zoals Canva.

 

Hoe vaker jij jouw persona voor je ziet hoe beter jij die doelgroep kan benaderen met je contentmarketing.

Heb jij hulp nodig bij het opstellen van je persona? Wij bieden een brainstorm sessie aan om samen met jou te werken aan jouw persona.

Lees ook:

gebruikerservaring_FB-LI-TW

In 7 stappen de gebruikerservaring van je website verbeteren

5 Marketingboeken om zelf aan de slag te gaan

5 Marketingboeken om zelf aan de slag te gaan

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter