Je website laten werken als geoliede marketingmachine

Je website is de meest krachtige marketingtool die je kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken, te binden en om te zetten in klanten. Mits deze een professionele uitstraling heeft én de juiste pagina’s en tools bevat om jouw doelen te bereiken.

De meeste ondernemers willen soortgelijke doelen behalen met hun website; meer naamsbekendheid, professionalisering, beter gevonden worden in Google en een hoog rendement. Maar een echt krachtige marketingtool wordt je website pas als die voldoet aan minimaal de volgende acht punten.

Strategie

Een succesvolle website heeft een goede strategie. Elke pagina op je website zou een specifiek doel moeten hebben en helemaal zijn ingericht om dat doel te behalen. De strategie kan twee kanten op: meer omzet of lagere kosten. Beide doelen zijn perfect haalbaar met een goed uitgedachte website.

Doelgroep

Houdt bij alle facetten van de ontwikkeling van je website altijd je doelgroep goed in het oog. In je teksten spreek je die aan in de juiste taal en vertel je wat jouw diensten hen oplevert. In je fotografie zorg je ervoor dat deze je doelgroep aanspreken en in de call 2 actions overtuig je ze tot datgene doen wat jij wilt dat ze doen.

Design

Een uniek ontwerp die helemaal toegespitst is op jouw wensen, je bedrijf en de doelgroep. Zorg ervoor dat het ontwerp van jouw website uniek is en stem de kleuren en fonts helemaal af op de doelgroep én je huisstijl.

Onmisbare, vaak vergeten, pagina’s

Elke website heeft een aantal onmisbare pagina’s die wel veel vergeten worden. Heeft jouw website bijvoorbeeld een over jou, FAQ en referentiepagina? Deze pagina’s zijn dé plek om jouw expertise te tonen en maken dat je binding krijgt met je doelgroep. Onmisbaar dus.

Teksten

Uiteraard heeft je website teksten nodig; activerende teksten, die tot de verbeelding spreken, de zintuigen prikkelen en de bezoeker van je website aanspoort tot actie. Zet het probleem van je doelgroep in het middelpunt van je verhaal. Let bij de teksten ook op dat deze geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid.

Beeldmateriaal

Even belangrijk als goede teksten zijn ook goede beelden. Foto’s spreken je doelgroep in één oogopslag aan. Met foto’s kun je emoties opwekken en de sfeer bepalen die jij wilt uitstralen. Het mooiste is natuurlijk om foto’s te gebruiken die uniek zijn, foto’s die je zelf hebt geschoten of foto’s van jezelf die gemaakt zijn door iemand anders. Kwalitatief goed beeldmateriaal zegt ook veel over hoe jij jezelf als ondernemer neerzet. Professionele foto’s vertellen jouw doelgroep dat je zelf professional bent.

Snelle laadtijd

Maak je website super licht en snel om te laden. Mensen hebben gemiddeld 1 sec. geduld om te wachten tot een website is ingeladen. Optimaliseer je afbeeldingen voor snel inladen en zet een lazyload aan als je pagina’s veel elementen bevatten die niet direct bij binnenkomst zichtbaar hoeven zijn. Eén van de belangrijkste punten waarop Google een website rankt is op hoe snel die inlaad.

Responsive werking

Wellicht overbodig om te benoemen, maar je website zou perfect moeten werken op alle beeldschermen. Van desktop tot mobiel en alles daartussenin. Nóg belangrijker dan de laadtijd voor Google is de werking van jouw website op kleine beeldschermen. Alle ogen binnen Google zijn gericht op mobiel gebruik van websites en daarmee dus ook de ranking in de zoekmachine.

Je website wordt een klantmagneet

Bij elk van de bovenstaande punten staat één element centraal: je doelgroep. Alleen als je website jouw doelgroep aanspreekt op diens pijnpunten of verlangens gaat die werken als een klantmagneet.

Vertel dus niet wie jij bent en waar jij geweldig in bent. Maar laat zien dat jij weet wie je doelgroep is en wat voor problemen die heeft. Als je bezoeker zich in jouw website herkent pas dan trek je de aandacht en hou je die ook vast. Niets is zo aantrekkelijk voor je doelgroep als gehoord en gezien worden.

Dit artikel is afkomstig uit ons Marketing Magazine: NEXT LEVEL Website

Een magazine bom vol met tips en tricks om je website naar een volgend niveau te tillen en er een ware marketingmachine van te maken. Luchtig om te lezen en zeer gevarieerd in aanbod en artikelen.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep