9 tips om je gunfactor te vergroten

Wist je dat gemiddeld 80% van je doelgroep hun aankoop impuls laat afhangen van jouw persoonlijke gunfactor?



Jouw (zakelijke) connectie gunt jou dus een opdracht, productverkoop of klus. Of niet. Met onderstaande 9 tips kun jij je gunfactor positief beïnvloeden en zo het aantal opdrachten waar je een “ja” op krijgt verhogen.

#1. Luister naar je doelgroep

Luisteren in een van de meest belangrijke aspecten van de communicatie die jij voert met je klanten. Of dat nu online is op Social Media of face 2 face tijdens een gesprek of telefonisch, het maakt niet uit. Alleen door te luisteren kom je erachter wat je doelgroep zoekt. In tegenstelling tot jou producten en diensten te zenden trek je je klant naar je toe met hun unieke hulpvraag. Help je ze specifiek met hun probleem, en gebruik je in de oplossing hun eigen taalgebruik betekent dat dat je je klant begrijpt. En wanneer je dezelfde taal spreekt verhoog je je gunfactor enorm.

#2. Kom zelfverzekerd over

Als iemand je vraagt wat jij doet en je krijgt dat hakkelend en stoten je keel uit, alsof je zelf het antwoord nog moet bedenken, dan kom je heel onzeker over. Maar hoe kan iemand nu vertrouwen dat jij goed bent in je werk en de beste kwaliteit levert als jij zelf al niet vol zelfvertrouwen kan vertellen wat je doet? Oefen dus regelmatig je elevator pitch zodat je hem kan dromen en op elk onverwacht moment vol zelfvertrouwen kan opdreunen.  Je zal zien, het werkt als een magneet voor je gunfactor.

#3. Investeer in je relaties

Een gunfactor bouw je niet op na één gesprek. Kijk maar naar jezelf, ook jij gunt iemand pas iets als je diegene wat beter kent. Investeer daarom in de relaties die je wilt opbouwen. Spreek je waardevolle connecties regelmatig en zorg dat je bij hun op het netvlies blijft. Dit kan op meerdere manieren. Je kunt heel veel kopjes koffie drinken en op die manier heel veel kwalitatieve tijd met individuele contacten doorbrengen, maar je kan ook een regelmatige basis aanwezig zijn op Social Media. Door regelmatig te reageren op berichten van je doelgroep, hun vragen te beantwoorden en ze tips en tricks te geven vanuit jouw vakgebied. Bindt mensen aan je door waarde toe te voegen aan hun sociale tijdlijnen.

#4.  Geef zelf ook eens iets weg.

Geven loont. Geef jij iets weg aan een ander dan zal de ander dat onthouden en jou op zijn beurt ook iets gunnen. Toon waardering voor je loyale vaste klanten. Vaste klanten zijn je meest waardevolle investering voor de lange termijn. Het is veel moeilijker om steeds nieuwe klanten te vinden én binden dan om vanuit bestaande klanten te werken aan groei van je bedrijf.

Iets weggeven kun je fysiek doen; een kadootje opsturen of een kaart als je klant jarig is of een mijlpaal heeft bereikt. Maar online (digitaal) kun je ook veel weggeven. Je kan je kennis weggen door middel van blogs, een e-boek of Whitepaper. Je kan ook voor je loyale klanten een webinar organiseren; op uitnodiging bij te wonen waarin je ze waardevolle informatie geeft. Op die manier kost het je wel tijd, maar geen geld.

#5. Straal vertrouwen uit in je doen en laten

Vertrouwen is het sleutelwoord van de gunfactor. Hoe leuk, grappig of aardig iemand je ook vindt, pas als er vertrouwen is bevelen mensen jou als professional aan bij anderen. Doe daarom altijd wat je beloofd en zorg ervoor dat mensen onvoorwaardelijk vertrouwen in je kunde en vakbekwaamheid. Maar vertrouwen straal je ook uit met je kleding, je houding en het nakomen van je afspraken. Zorg er dus altijd voor dat je gepast gekleed bent bij je afspraken, dat je houding klopt met wat je vertelt en dat je je afspraken altijd nakomt.

#6. Gebruik een actieve houding

70% van onze communicatie bestaat niet uit woorden. Lichaamstaal is een van de grootste communicatie factoren en vertelt onwijs veel over jou. Als je tegenover iemand zit in een gesprek let dan op je houding. Zorg dat je een open uitstraling hebt. Ga niet zitten spelen op je telefoon, maar hou je aandacht op je gesprekspartner. Stel open vragen en luister naar de antwoorden. Bel altijd met een glimlach op je mond. Ook al denk je nu: dat ziet toch niemand… je gesprekspartner aan de andere kant van de telefoon kan aan je horen of je met een glimlach belt. Écht waar!

#7. Iedereen houdt van complimenten

Geef af en toe een compliment. Iedereen wordt blij van complimenten en groeit daarmee in ego. Het gesprek dat je voert krijgt daardoor een positievere wending. Bij een positieve ervaring verhoog je automatisch je eigen gunfactor.

#8. Gebruik de juiste tone-of-voice – Wees jezelf

Waar je communicatie ook plaats vind, op je website, via Social Media, aan de telefoon of tijdens een gesprek, zorg ervoor dat je dezelfde tone of voice gebruikt. Dat schept vertrouwen en voorkomt verrassingen. Gunfactor heeft te maken met het totaal plaatje van alle interactie die jij hebt. Spreek je op je website mensen aan met u, op Social Media heel informeel en met humor en aan de telefoon zonder glimlach en met vaste belscripts dan klopt de toon niet met elkaar.

#9.  Lever altijd de beste kwaliteit

Dit is natuurlijk een open deur, maar wel een heel belangrijke om in te trappen. De gunfactor ontvang je namelijk niet alleen met vriendelijk en leuk zijn.

Je moet altijd dezelfde kwaliteit leveren. Dat is een belangrijke pijler voor het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Wat ook heel goed werkt is altijd nét iets meer te doen voor je klant dan dat zij verwachten. Doen wat je beloofd en dan een klein schepje erbij. Bijvoorbeeld zeggen dat iets binnen vijf werkdagen geleverd wordt en dan na vier dagen leveren. Of na een trainingen nog een bonustip weggeven.

#BONUS: Klanten omzetten in ambassadeurs

Met bovenstaande tips kun jij op een relatief makkelijke manier je eigen gunfactor verhogen en zorgen dat je klanten jouw ambassadeurs worden. Wil je meer tips over hoe jij je klanten kan omtoveren tot ware ambassadeurs? Ook daar hebben we een blog over geschreven.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

10 Tips voor een perfecte direct mail met hoge response

404 pagina en 301 redirect

404 pagina’s, 301 redirects?

yoast bolletjes uitgelegt

Yoast voor dummies