Je eigen bedrijfsmagazine uitbrengen hoe start je daarmee?

Een van de beste manieren om je te onderscheiden en jezelf neer te zetten als expert is het uitgeven van je eigen bedrijfsmagazine.



We krijgen heel vaak de vraag hoe je daar als ondernemer mee start. Die vraag beantwoorden we in dit blog.



Een eigen magazine geeft jou een platform om met veel informatie op een unieke manier onder de aandacht te komen van jouw doelgroep. Bedrijfsmagazines heb je in vele soorten en maten.

Wat komt er kijken bij het uitgeven van een magazine?

Bij de ontwikkeling van een magazine komt zo veel kijken als jij zelf wilt. Maar uiteraard is jouw kennis en expertise cruciaal alsmede een opmaak die je doelgroep aanspreekt en precies dat uitstraalt wat jij ook met je bedrijf wilt uitstralen.

Stap 1; doelgroeponderzoek

Start met een onderzoek onder je doelgroep; naar welke informatie zijn die op zoek. Wil je doelgroep bijvoorbeeld productinformatie lezen of willen ze iets leren van jouw kennis. Is je doelgroep op zoek naar entertainment of juist onderzoeksresultaten. Zonder te weten wat je doelgroep wilt lezen is het heel lastig om de juiste content te creëren.

Stap 2; de content, de inhoud van de artikelen

Zodra je weet wat je doelgroep wilt lezen kun je een indeling maken voor de artikelen. Hoeveel artikelen wil je in het magazine opnemen? Misschien ben je al een tijdje aan het bloggen en kun je, delen van, de content hergebruiken in het magazine. Wil je alle content zelf schrijven of wil je gebruik maken van gastschrijvers?



Bepaal je pijlers; Over welke onderwerpen ga jij schrijven?
Start met je hoofdpijlers verzin er een stuk of vier. Die hoofdpijlers ga je uitdiepen in subpijlers en zo creëer je een onderwerpen boom. Als je dit goed aanpakt kun je zelf voor meer

Voorbeeld: Onze hoofdpijlers zijn Content Marketing, Vindbaarheid in Google, Gedrukte Marketing en Branding. Over deze vier onderwerpen vullen we al het hele jaar onze eigen bedrijfsmagazines en ook onze blogs.

Stap 3; Advertorials en Advertenties

Naast je eigen artikelen is het ook goed om na te denken over advertorials en advertenties. Heb je een groot genoeg bereik dan kun je betaalde ruimte in je magazine verkopen en zo de kosten voor jezelf omlaag brengen en tegelijkertijd meer diversiteit aan je magazine toevoegen.

Stap 4; Vormgeving en uitstraling

Als je alle inhoud voor het magazine rond hebt dan is het tijd om na te denken over de vormgeving en uitstraling van het magazine. Uiteraard doe je er verstandig aan om je huisstijl door te voeren. Dat zorgt voor herkenbaarheid met jouw bedrijf. Maar elk onderdeel van je marketing heeft ook zo zijn eigen eigenschappen. Een magazine is een heel ander middel dan bijvoorbeeld je posts op social media en daar komt ook een heel andere manier van vormgeving bij kijken.

Afhankelijk van het doel dat je hebt met het magazine kun je denken aan een glossy magazine of meer in de vorm van een krant en alle andere vormen van opmaak die daartussen liggen.



BONUSTIP: Wil je zelf de vormgeving van het magazine op je nemen dan raad ik je aan je te verdiepen in de online tool Canva. Daarin kan je naar hartenlust ontwerpen en drukbare PDF bestanden downloaden van elke spread.

Stap 5; Uitgave en oplage

Als de vormgeving af is dan kan het magazine uitgegeven worden. Dit kan natuurlijk in een online bladerbare versie maar verreweg de beste manier om je bedrijfsmagazine écht impact te laten maken is door hem te laten drukken.

Het soort papier wat je hiervoor kiest heeft een grote impact op de uitstraling die je magazine heeft. Een glanzende kaft heeft een heel andere look en feel dan een matte kaft. Ook dikte van papier moet je over nadenken. Dikker papier is luxer, maar maakt het magazine ook zwaarder. Wil je hem via de post versturen naar je doelgroep dan kan elke gram tellen. Voor de kosten van het drukken is de oplage van groot belang. Hoe hoger de oplage hoe goedkoper per stuk het magazine wordt om te drukken.

Stap 6; Distributie en Verspreiding

Wanneer je dan het magazine hebt afgerond en de gedrukte exemplaren liggen te wachten om gelezen te worden hoe ga je ze dan verspreiden? Heb je een adressen database om ze te versturen? Of ga je via je website mensen het magazine laten aanvragen? Wellicht wil je ze langs brengen bij je bestaande klanten en meegegeven bij salesgesprekken bij potentiële nieuwe klanten. Je kan je magazine ook bij leestafels en plekken met wachtruimtes neerleggen in de hoop dat jouw doelgroep hem dan te lezen krijgt.

In het geval dat je het magazine wilt verkopen via fysieke boekwinkels of online verkooppunten heb je te maken met andere richtlijnen en verpakkingsregels. Je magazine heeft dan een barcode nodig en een adviesprijs. Dit is dus een heel belangrijk punt om over na te denken voordat het magazine naar de drukkerij gaat.


Bij het uitgeven van een magazine komt best veel kijken als je bovenstaande stappen leest. Maar als je eenmaal aan de slag bent zal je merken dat het best wel meevalt. Mits je de juiste begeleiding hebt bij het maken van de vele keuzen en wellicht bij het opstellen van de content.

Zelf je eigen magazine ontwikkelen?

Wil jij jezelf ook onderscheiden van je concurrentie en heb je voldoende vakkennis te delen met jouw doelgroep om je eigen magazine te ontwikkelen?

Wij bij Sterk in MEDIA hebben veel ervaring in ontwerpen en ontwikkelen van bedrijfsmagazines en werken graag samen aan jouw volgende stap in de professionalisering van je website en het verhogen van je expertstatus.



Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten

neuromarketing tips

5 neuromarketing tips om middels fotografie de conversie te verhogen

mobile-first-Header_BLOG

Is jouw website klaar voor mobile first?

storytelling blog

Storytelling; Je hart in de hoofdrol van je blogs voor rake verhalen