Wat is je logo waard?

logo ontwerp hoeveel is een logo waardJe logo is hét belangrijkste communicatiemiddel voor de herkenbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf. Dat is niet iets dat je even in elkaar flanst.

 

Als het goed is ben je niet zomaar je bedrijf begonnen. Daar heb je goed over nagedacht en datzelfde geldt ook voor je logo. Daar zit je zomaar 30 jaar aan vast.

Een goede inschatting is dat een logo tussen de 500 en 1.000 euro kost. Uiteraard is dit afhankelijk van je wensen én de ontwerper. Maar waar moet jij nu op letten bij de keuze voor en vormgever?

Wat komt er allemaal kijken bij het ontwerpen van een logo?

Er zijn online ontzettend veel discussies over wat je zou moeten betalen voor een logo. Maar wat je betaalt is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat je iemand vindt die een logo speciaal voor jou en je doelgroep gaat ontwerpen. Geen dertig-in-een-dozijn logo.

Naast dat een logo natuurlijk bestaat uit een beeldmerk, welke een plaatje, een tekst of een combinatie van beide kan zijn, is een logo veel meer dan dat. Denk vooraf aan;

  • Je doelgroep - Waar wordt die door aangesproken
    De vorm van het logo moet je doelgroep aanspreken, evenals de kleurstelling. Zonder gedegen doelgroeponderzoek zal je logo wellicht zijn doel missen.
  • Weet wat je wilt uitstralen
    Je logo moet uitstralen waar je bedrijf voor staat. Zo kun je bijvoorbeeld een winkel hebben in designerkleding; dan moet je logo een luxe uitstraling hebben. Maar run je een winkel met budgetkleding, dan kan je logo beter een low-budget uitstraling hebben. Anders trek je de verkeerde doelgroep aan en voelen de bezoekers van je winkel zich bedrogen. Zij krijgen niet wat ze hadden verwacht.
  • Je logo moet multi-inzetbaar zijn
    Wanneer je een vormgever je logo laat ontwerpen, vraag dan om verschillende versies van bestanden. Geschikt voor diverse media doeleinden, zoals online gebruik, print- en drukwerk alsmede (grootformaat) spandoeken en bijvoorbeeld de belettering van je auto. Al deze vormen vragen om een ander bestandformaat en/of kleuropbouw.
  • Je logo moet ook schaalbaar zijn
    Niet alleen het bestandsformaat moet afwisselen, maar ook de configuratie van het logo zelf moet schaalbaar (responsive) zijn om aan de eisen van alle verschillende online media te voldoen. Lees meer over responsive logodesign >

Neem geen genoegen met een logo in JPG

Vraag om een JPG, een PNG, een EPS en een PDF. Je logo dient te zijn opgemaakt in RGB, CMYK én PMS-kleuren. Ook dient een logo altijd te zijn opgebouwd in vectoren. Een logo in pixels is voor veel doeleinden niet geschikt en daarmee alleen voor online gebruik inzetbaar. Weet je vormgever niet wat dit allemaal inhoud? Kies dan een andere vormgever. Dat gaat je op de lange termijn veel geld besparen.

Laat je goed informeren

Er komt dus veel meer kijken bij het ontwikkelen van je logo dan wat je een mooi plaatje vindt. Laat je vooraf goed informeren en kies niet voor de eerste en/of goedkoopste ontwikkelaar die je tegenkomt. Het gaat je ook echt helpen door bij meerdere partijen een offerte en/of een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan te vragen. Zo kun je alle opties goed vergelijken en kom je te weten of je een klik hebt met de vormgever. Die klik is belangrijk zodat het ontwerp ook écht jouw eiegn stijl vertegenwoordigd.

Over onze ontwerper:

Kelly heeft de gave om je ‘vage’ ideeën om te zetten in beelden en kleuren. Ze sluit nauw aan bij je visie en persoonlijkheid. Het design heeft mijn verwachtingen op alle fronten overtroffen.
~Rani Zuijdervliet

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter