Is jouw website klaar voor mobile first?

Mobile first de nieuwe standaard in website ontwikkeling

Is jouw website klaar voor de toekomst?

Vanaf september 2020 heeft Google zijn algoritme verandert, dit keer gaat het om het tonen van websites die mobile first ontwikkeld zijn; responsive als in mobiel schaalbaar. Deze websites worden als eerst getoond in de zoekresultaten, daaronder komen de websites die niet mobiel schaalbaar.

Er zijn nog wat kleine veranderingen namelijk; de SEO werkt natuurlijk nog steeds heel goed maar schuurt wel tegen de schaalbaarheid van je website aan. En de gebruiksvriendelijkheid van je website maakt deel uit van je vindbaarheid in Google, dus hoe gedraagt je website zich, zijn de knoppen overzichtelijk, zitten er niet teveel gekke dingen in (sliders bijvoorbeeld) Eigenlijk ‘less is more’. Nummer 1 optimalisatietip voor vindbaarheid in Google is dan ook: Zorg dat je website 100% goed weergegeven wordt op mobiele schermen.

Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?

Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.

Wat is een mobielvriendelijke website?

Een website welke mobielvriendelijk is, past zich aan op het schermformaat van het apparaat waarmee de website wordt bezocht.

Elke gebruiker is uniek en vele gebruiken verschillende apparaten om websites te bekijken. Om te voldoen aan de gewenste gebruikerservaring is de content van een mobielvriendelijke website goed leesbaar en te gebruiken. Dat geldt voor elke weergave van het mobiele apparaat: staand, liggend of misschien zelfs vierkant.

Google beloont responsive websites (oftewel mobielvriendelijke websites); Mobielvriendelijke websites scoren hoger in de zoekresultaten van Google. Google verklaart dit verschil omdat ze één belangrijke missie nastreeft.

“To better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.” – Google


Naast inhoudelijke SEO wordt het dus ook steeds belangrijker om de techniek achter je website in orde te hebben. Ook de gebruikerservaring van je website speelt een steeds grotere rol. Designers en ontwikkelaars zijn tegenwoordig dan ook belangrijke schakels in SEO.

Wat is mobile first

Mobile-first betekent dat bij de ontwikkeling van je website uitermate goed rekening is gehouden met de schaalbaarheid van de elementen en ook de werking van knoppen en interactieve delen van de website op een mobiele telefoon.  Eerder werd de focus gelegd op de desktop versie maar tegenwoordig is dus echt de mobielvriendelijkheid met stip op nummer 1, als je goed gevonden wil worden in Google, zelfs als je klanten jouw website alleen maar via desktop zoeken.

De mobiele weergave van website wordt steeds belangrijker. Waar in een eerder stadium tablets nog een belangrijke ranking factor was, verschuift dat nu naar mobiele telefoons. Dit is een grote en belangrijke stap van Google die wordt genomen; Zorg dat je meeloopt met Google en men jouw website blijft vinden.

Dus is jouw website nog niet mobielvriendelijk, nog niet schaalbaar? Dan is het nu echt het moment om hier werk van te maken om zo geen bezoekers te verliezen en je een stap voor je concurrenten bent. Wij kunnen je daarbij helpen met een websiteverbeterplan.

Wat Google zegt wat je moet doen

Wij zullen je een beetje op weg helpen met wat tips wat je misschien zelf al kunt om je website mobielvriendelijk te maken:

  • Zorg dat je website responsive is 
  • Zorg dat je 1 website heb voor zowel desktop als mobiel (dus geen url alleen voor mobiel)
  • Controleer je afbeeldingen en video’s op kwaliteit en een goed formaat. Maak ze niet te zwaar.
  • Plaats knoppen en links niet te dicht bij elkaar. Met onze vinders op een beeldscherm hebben we iets meer ruimte nodig dan de cursor van een muis
  • Zorg dat de webpagina’s snel worden geladen want er is niets vervelender voor je bezoekers dan te moeten wachten tot de website in beeld staan

Waarom gaat Google 100% over op mobile-first index?

Steeds meer mensen gebruiken de zoekmachine op een mobiel apparaat. Dat maakt de mobiele versie van je website relevanter dan de desktopversie. De Googlebot crawlt en speurt vanaf nu de pagina’s met een zogeheten smartphone-agent.

Google blijft de pagina’s weergeven in zoekresultaten die de beste gebruikerservaring oplevert.

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

Zelf testen?

Denk je na het lezen van dit blog, ik wil zelf even kijken hoe mijn website ervoor staat. Dat kan met onderstaande links.

Een goed ezelsbruggetje is overigens ook, blijft op je mobiele telefoon nog steeds je complete website zichtbaar zoals op een desktop en moet je steeds inzoomen en scrollen van links naar rechts,  dus horizontaal >> Dan is je website helaas niet schaalbaar, niet mobielvriendelijk en zeker niet mobile first.

Wordt bij het openen van je website op mobiel direct alles van boven naar beneden onder elkaar gerangschikt en hoef je niet in te zoomen. Scroll je van boven naar beneden > verticaal dus. Dan is je website mobielvriendelijk. Check dan ook gelijk of elementen zoals telefoonnummers en e-mailadressen direct aanklikbaar zijn. Herkent je telefoon een nummer als telefoonnummer en opent je mailprogramma bij het aanklikken van het e-mailadres? Ook dat zijn tekenen van een mobile first website.

https://support.google.com/webmasters/answer/6062598?hl=nl

https://search.google.com/test/mobile-friendly

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen hierover? Laat ze dan achter onderaan dit blog.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

profielfoto-kelly-blogs

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep

Logo_Sterk-in-MEDIA_wit_250

15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.

West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.

Contact opnemen:

Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer

kelly@sterkinmedia.nl
06 – 50 969 173