Is jouw website klaar voor mobile first?

Mobile first de nieuwe standaard in website ontwikkeling

Is jouw website klaar voor de toekomst?

Vanaf september 2020 heeft Google wederom zijn algoritme verandert, dit keer gaat het om het tonen van websites die mobile first ontwikkeld zijn; responsive als in mobiel schaalbaar. Deze websites worden als eerst getoond in de zoekresultaten, daaronder komen de websites die niet mobiel schaalbaar.

Er zijn nog wat kleine veranderingen namelijk; de SEO werkt natuurlijk nog steeds heel goed maar schuurt wel tegen de schaalbaarheid van je website aan. En de gebruiksvriendelijkheid van je website maakt deel uit van je vindbaarheid in Google, dus hoe gedraagt je website zich, zijn de knoppen overzichtelijk, zitten er niet teveel gekke dingen in (sliders bijvoorbeeld) Eigenlijk ‘less is more’. Nummer 1 optimalisatietip voor vindbaarheid in Google is dan ook: Zorg dat je website 100% goed weergegeven wordt op mobiele schermen.

Wat is een mobielvriendelijke website?

Een website welke mobielvriendelijk is, past zich aan op het schermformaat van het apparaat waarmee de website wordt bezocht.

Elke gebruiker is uniek en vele gebruiken verschillende apparaten om websites te bekijken. Om te voldoen aan de gewenste gebruikerservaring is de content van een mobielvriendelijke website goed leesbaar en te gebruiken. Dat geldt voor elke weergave van het mobiele apparaat: staand, liggend of misschien zelfs vierkant.

Google beloont responsive websites (oftewel mobielvriendelijke websites); Mobielvriendelijke websites scoren hoger in de zoekresultaten van Google. Google verklaart dit verschil omdat ze één belangrijke missie nastreeft.

“To better help our – primarily mobile – users find what they’re looking for.” – Google


Naast inhoudelijke SEO wordt het dus ook steeds belangrijker om de techniek achter je website in orde te hebben. Ook de gebruikerservaring van je website speelt een steeds grotere rol. Designers en ontwikkelaars zijn tegenwoordig dan ook belangrijke schakels in SEO.

Wat is mobile first

Mobile-first betekent dat bij de ontwikkeling van je website uitermate goed rekening is gehouden met de schaalbaarheid van de elementen en ook de werking van knoppen en interactieve delen van de website op een mobiele telefoon.  Eerder werd de focus gelegd op de desktop versie maar tegenwoordig is dus echt de mobielvriendelijkheid met stip op nummer 1, als je goed gevonden wil worden in Google, zelfs als je klanten jouw website alleen maar via desktop zoeken.

De mobiele weergave van website wordt steeds belangrijker. Waar in een eerder stadium tablets nog een belangrijke ranking factor was, verschuift dat nu naar mobiele telefoons. Dit is een grote en belangrijke stap van Google die wordt genomen; Zorg dat je meeloopt met Google en men jouw website blijft vinden.

Dus is jouw website nog niet mobielvriendelijk, nog niet schaalbaar? Dan is het nu echt het moment om hier werk van te maken om zo geen bezoekers te verliezen en je een stap voor je concurrenten bent. Wij kunnen je daarbij helpen met een websiteverbeterplan.

Wat Google zegt wat je moet doen

Wij zullen je een beetje op weg helpen met wat tips wat je misschien zelf al kunt om je website mobielvriendelijk te maken:

  • Zorg dat je website responsive is 
  • Zorg dat je 1 website heb voor zowel desktop als mobiel (dus geen url alleen voor mobiel)
  • Controleer je afbeeldingen en video’s op kwaliteit en een goed formaat. Maak ze niet te zwaar.
  • Plaats knoppen en links niet te dicht bij elkaar. Met onze vinders op een beeldscherm hebben we iets meer ruimte nodig dan de cursor van een muis
  • Zorg dat de webpagina’s snel worden geladen want er is niets vervelender voor je bezoekers dan te moeten wachten tot de website in beeld staan

Waarom gaat Google 100% over op mobile-first index?

Steeds meer mensen gebruiken de zoekmachine op een mobiel apparaat. Dat maakt de mobiele versie van je website relevanter dan de desktopversie. De Googlebot crawlt en speurt vanaf nu de pagina’s met een zogeheten smartphone-agent.

Google blijft de pagina’s weergeven in zoekresultaten die de beste gebruikerservaring oplevert.

Zelf testen?

Denk je na het lezen van dit blog, ik wil zelf even kijken hoe mijn website ervoor staat. Dat kan met onderstaande links.

Een goed ezelsbruggetje is overigens ook, blijft op je mobiele telefoon nog steeds je complete website zichtbaar zoals op een desktop en moet je steeds inzoomen en scrollen van links naar rechts,  dus horizontaal >> Dan is je website helaas niet schaalbaar, niet mobielvriendelijk en zeker niet mobile first.

Wordt bij het openen van je website op mobiel direct alles van boven naar beneden onder elkaar gerangschikt en hoef je niet in te zoomen. Scroll je van boven naar beneden > verticaal dus. Dan is je website mobielvriendelijk. Check dan ook gelijk of elementen zoals telefoonnummers en e-mailadressen direct aanklikbaar zijn. Herkent je telefoon een nummer als telefoonnummer en opent je mailprogramma bij het aanklikken van het e-mailadres? Ook dat zijn tekenen van een mobile first website.

De linkjes naar wat tests:

https://www.google.com/webmasters/tools/robots-testing-tool

https://search.google.com/test/mobile-friendly

https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen hierover? Laat ze dan achter onderaan dit blog.

Wil je hulp voor omzetten van je desktop website naar een mobielvriendelijke website, kom dan eens langs voor een kop koffie en gaan je website even onder de loep nemen.

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

direct mail monica ebbes

Direct Mail: val op bij je doelgroep op de deurmat!

Branding doorvoeren op Social Media

Branding doorvoeren op je social media tijdlijnen. Hoe doe je dat?

branding zelf doen

Branding? Je kunt toch zelf wel een visitekaartje maken?!

branding belangrijk

Is branding echt zó belangrijk?