Is branding echt zó belangrijk?

Versterk je uitstraling met branding

Vaak krijgen wij de vraag: “Branding? Waarom is dat belangrijk? Ik heb toch al een bedrijfsnaam en een logo? Wanneer mijn website online is in de kleur van mijn logo, dan heb ik een merk toch?” Nou nee. Branding gaat veel verder dan dat.

Uiteraard begint branding met je bedrijfsnaam, een logo, eventueel aangevuld met een pay-off en bijbehorende kleuren en lettertypes. Hier omheen komt echter nog de persoonlijkheid/identiteit van je bedrijf. Je hebt een manier van communiceren naar je klanten toe en een bijbehorende uitstraling. Je bent herkenbaar voor de klant en straalt uit wat de waarden van je bedrijf zijn. Branding is niet altijd iets tastbaars, het is het gevoel dat je naar je doelgroep uitstraalt.

Een sterke merkstijl

Natuurlijk is een unieke dienst of een onderscheidend product onmisbaar om je positie in de markt te veroveren, maar persoonlijkheid is minstens zo belangrijk.

Succesvolle branding hangt nauw samen met de keuze voor de juiste visuele stijl en de doorvoering daarvan in alle soorten merkdragers en communicatiemiddelen.

7 redenen om te werken aan een sterke merkstijl:

  1. Branding zorgt voor herkenbaarheid
    Mensen doen graag zaken met mensen/bedrijven die ze kennen. Als jouw merkstijl consistent en makkelijk te herkennen is, dan voelen je klanten zich aangetrokken tot jouw bedrijf omdat het bekend en vertrouwt voelt.
  2. Branding onderscheid je van je concurrenten
    Jij bent expert in je vakgebied, een echte professional,
    maar je hebt veel concurrentie? Onderscheidend vermogen is steeds lastiger te bereiken met alleen je product of prijs. Met branding ben je in staat om je volledig uniek in de markt te positioneren.
  3. Branding zorgt voor ambassadeurs
    Mensen houden er van om anderen te vertellen over merken of bedrijven die zij leuk vinden. Mensen dragen merken, ze eten merken en ze zijn constant bezig om zich met een merk te associëren en anderen te overtuigen waarom die zo goed, mooi, lekker of succesvol zijn!
  4. Branding helpt verwachtingen te managen
    Als jouw merk consistent en duidelijk is, dan weten jouw klanten waar je voor staat en wat ze kunnen verwachten.
    Dit maakt het makkelijker om in te spelen op hun behoefte en wensen.
  5. Branding zorgt voor duidelijkheid en focus
    Dankzij branding is het heel erg duidelijk waar je focus ligt. Al je doelstellingen moeten in lijn liggen met het constant ontwikkelen van je merk waardoor je altijd kan toetsen of iets wel of niet past bij je bedrijf.
  6. Branding creëert een emotionele band
    Misschien wel het belangrijkste: met branding bouw je een emotionele band met je klant. Een band die je niet bereikt met alleen een logo. Met totale branding creëer
    je pas echt die connectie met je doelgroep.
  7. Branding levert op de lange termijn extreem veel rendement
    Als je eenmaal een sterk merk hebt staan, met een bijpassende merkstijl en huisstijlhandboek, dan kan je daar op voortbouwen. Je zet veel makkelijker nieuwe producten in de markt, trekt sneller nieuwe klanten aan en het opschalen van je marketing wordt eenvoudiger.

Een sterk merk bouwen doe je niet zomaar. Het vraagt veel werk en investeringen. Maar wanneer je dit goed oppakt heb je daar nu en in de toekomst profijt van.

Wanneer je veel naar buiten treed met jouw merk in de voorgrond dan gaan mensen die herkennen. Wanneer je veel naar buiten treed met kwalitatief hoogwaardige merkdragers dan gaan mensen die kwaliteit associëren met jouw merk.

Hoge kwaliteit huisstijl dragers werken daardoor enorm mee aan je eigen expert status en professionalisering.

Inspiratie nodig?

strategiesessie afspraak maken

Heb je geen idee wat er allemaal mogelijk is op marketing gebied?

Kom met ons brainstormen!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je gaat gegarandeerd met een leuk idee naar huis.

Gratis en vrijblijvend uiteraard. 🙂

Deel dit blog op Social Media

Laat een reactie achter





Auteur:

Kelly Eekhof

Kelly studeerde af aan het Media College in Amsterdam als grafisch vormgever met de specialisaties typografie en kleurpsychologie.

Door de jaren heeft heeft zij zich tevens gespecialiseerd in Yoast SEO en Neuromarketing. Dit hele pakket aan vaardigheden maakt haar een expert op het gebied van online- en offline marketing.

kelly_profiel_klein

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

direct mail monica ebbes

Direct Mail: val op bij je doelgroep op de deurmat!

Branding doorvoeren op Social Media

Branding doorvoeren op je social media tijdlijnen. Hoe doe je dat?

branding zelf doen

Branding? Je kunt toch zelf wel een visitekaartje maken?!

gebruik van stockphoto’s

Dit is waarom het gebruik van stockphoto’s je serieus veel geld kan kosten