Intern linken tussen aanverwante pagina’s

Buiten je menustructuur om kun je verbanden leggen tussen je pagina’s. Intern linken heet dat. Wanneer je op verschillende pagina’s vertelt over dezelfde of versterkende onderwerpen dan kun verwijzen naar die pagina’s in je teksten.

3 redenen voor Intern linken

1. Bezoekers langer op je website te houden
2. Je maakt het indexeren van je site makkelijker voor Google
3. De toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je website vergroot


#1. Houdt bezoekers langer vast op je website

Wanneer je bezoekers naar je website hebt getrokken via Google, dan kwamen zij om een antwoord te vinden op hun zoekvraag. Beantwoord je hun vraag en maak je ze daarna nieuwsgierig voor meer info over aanverwant onderwerp dan verwijs je door naar een andere pagina binnen je website met een link naar een “upsell”.

Webwinkels gebruiken deze methode ook veelvuldig. Wanneer je bij Wehkamp of Bol.com een artikel in je winkelmandje legt dan staat onder je gekozen artikel een hele rits aan artikelen met de tekst erboven: anderen kochten ook: artikel A, B en C. Op die manier proberen de webwinkels je een extra artikel te verkopen. Datzelfde principe kun jij toepassen op je blogberichten of productpagina’s.

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

#2 Maak het Google zo makkelijk mogelijk

Google kan op een paar manieren de inhoud en structuur van je website bepalen. Nummer 1 daarin is je menustructuur. Maar wellicht zitten niet al je pagina’s gekoppeld aan je menu of binnen je menu niet aan elkaar. Je moet Google dus een handje helpen met de juiste verbanden en koppeling leggen tussen de verschillende pagina’s en door interne links kun je die verbanden aan Google laten zien.

Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?

Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.

#3 De toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je website vergroot

Wanneer je de bezoekers van je website op de juiste manier door je hele aanbod aan informatie, producten of diensten leidt, ze helpt bij het vinden van de antwoorden op hun vragen, de juiste producten voor hun probleem of de juiste dienst die ze verder helpt dan werkt dat mee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Gebruiksvriendelijk en Googlevriendelijk is hetzelfde. Er is maar één gouden regel die je moet onthouden voor je SEO: Als het goed is voor je bezoeker dan is het ook goed voor Google.

Intern linken, hoe die je dat?

Intern linken kun je op verschillende manieren doen:

  • Het menu

    Dit is de meest makkelijke en logische manier van intern linken. Je menu kan je zien als de inhoudsopgave van je website. De inhoudsopgave van de hoofdstukken, maar niet van de paragrafen.
  • Linkjes

    Deze voeg je toe in de tekst, dit is ook een handige manier om mensen te wijzen op andere artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan. Dat kan enerzijds een verdieping zijn op het onderwerp of het kan zijn dat je in je artikel een woord gebruikt waar je in je tekst niet op ingaat maar in een ander artikel wel. Zo kun je je bezoekers duidelijk maken dat ze op andere pagina’s meer info kunnen vinden.
  • Een kruimelpad

    Dit geeft de hiërarchische route van je pagina’s weer. Ze kan je bezoeker, en Google heel makkelijk de weg terug vinden zonder verdwaald te raken. Het pad laat zien welke zijwegen genomen zijn om te komen waar je op dat moment bent, en dus ook hoe je weer terug kan nar waar je was.
  • Relevante posts

    Dit staat onderaan elke pagina doen het zoals hierboven al aangegeven ook heel goed. Het is als het ware een “upsell” naar meer info.



Nóg meer tips lezen voor het verhogen van de zichtbaarheid van je website, zonder technische kennis nodig te hebben

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep