Intern linken tussen aanverwante pagina’s
3 redenen voor Intern linken
1. Bezoekers langer op je website te houden
2. Je maakt het indexeren van je site makkelijker voor Google
3. De toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je website vergroot
#1. Houdt bezoekers langer vast op je website
Wanneer je bezoekers naar je website hebt getrokken via Google, dan kwamen zij om een antwoord te vinden op hun zoekvraag. Beantwoord je hun vraag en maak je ze daarna nieuwsgierig voor meer info over aanverwant onderwerp dan verwijs je door naar een andere pagina binnen je website met een link naar een “upsell”.
Webwinkels gebruiken deze methode ook veelvuldig. Wanneer je bij Wehkamp of Bol.com een artikel in je winkelmandje legt dan staat onder je gekozen artikel een hele rits aan artikelen met de tekst erboven: anderen kochten ook: artikel A, B en C. Op die manier proberen de webwinkels je een extra artikel te verkopen. Datzelfde principe kun jij toepassen op je blogberichten of productpagina’s.
Is jouw website in TOP conditie?
Deze checklist gaat je helpen om:
#2 Maak het Google zo makkelijk mogelijk
Google kan op een paar manieren de inhoud en structuur van je website bepalen. Nummer 1 daarin is je menustructuur. Maar wellicht zitten niet al je pagina’s gekoppeld aan je menu of binnen je menu niet aan elkaar. Je moet Google dus een handje helpen met de juiste verbanden en koppeling leggen tussen de verschillende pagina’s en door interne links kun je die verbanden aan Google laten zien.
Weten hoe jouw website beter voor je kan werken?
Vraag dan een website verbeterplan aan. Wij screenen de hele website en vertellen jou in heldere taal op welke punten jij je website kan verbeteren.
#3 De toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van je website vergroot
Wanneer je de bezoekers van je website op de juiste manier door je hele aanbod aan informatie, producten of diensten leidt, ze helpt bij het vinden van de antwoorden op hun vragen, de juiste producten voor hun probleem of de juiste dienst die ze verder helpt dan werkt dat mee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Gebruiksvriendelijk en Googlevriendelijk is hetzelfde. Er is maar één gouden regel die je moet onthouden voor je SEO: Als het goed is voor je bezoeker dan is het ook goed voor Google.
Intern linken, hoe die je dat?
Intern linken kun je op verschillende manieren doen:
Het menu
Dit is de meest makkelijke en logische manier van intern linken. Je menu kan je zien als de inhoudsopgave van je website. De inhoudsopgave van de hoofdstukken, maar niet van de paragrafen.Linkjes
Deze voeg je toe in de tekst, dit is ook een handige manier om mensen te wijzen op andere artikelen die over hetzelfde onderwerp gaan. Dat kan enerzijds een verdieping zijn op het onderwerp of het kan zijn dat je in je artikel een woord gebruikt waar je in je tekst niet op ingaat maar in een ander artikel wel. Zo kun je je bezoekers duidelijk maken dat ze op andere pagina’s meer info kunnen vinden.Een kruimelpad
Dit geeft de hiërarchische route van je pagina’s weer. Ze kan je bezoeker, en Google heel makkelijk de weg terug vinden zonder verdwaald te raken. Het pad laat zien welke zijwegen genomen zijn om te komen waar je op dat moment bent, en dus ook hoe je weer terug kan nar waar je was.Relevante posts
Dit staat onderaan elke pagina doen het zoals hierboven al aangegeven ook heel goed. Het is als het ware een “upsell” naar meer info.
Deel dit blog op Social Media
Website laten maken
Laat door ons je website maken die slimme functies bevat die jou tijd en geld op gaan leveren.
WordPress Onderhoudsabonnement
Laat ons het onderhoud aan je Wordpress website doen, zodat jij meer tijd hebt om te ondernemen!
Download de gratis Website onderhoud checklist
Zelf je website onderhouden maar weet je niet waar te beginnen? Met deze checklist kun jij zelf controleren of je website nog in topconditie is of toch nodig toe is aan onderhoud.
Bedrijfsmagazine
Je eigen magazine laten maken en inzetten als krachtige zichtbaarheidstool
Vraag ons gratis magazine aan!
Een slimme website zit boordevol super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijke gaat maken!
Auteur:
Kelly Eekhof
Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert
"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."
Advies nodig?
Neem contact op met Kelly.
15+ jaar ervaring in het ontwikkelen van websites en het ontwerpen van (huisstijl)drukwerk.
West-Friese nuchterheid, heldere taal en een gezonde dosis enthousiasme. Dat is wat je kan verwachten. Zo simpel is het.
Contact opnemen:
Sterk in MEDIA
De Veken 17
1716 KE Opmeer