Het goed bereiden van jouw blog

Aantal woorden
Leestijd: 5 minuten
blog recept

Om een goede webtekst of blogbericht te schrijven heb je een recept nodig met de juiste ingrediënten om dit aan te pakken. Je wilt immers dat je bezoekers zich begrepen voelen, geraakt, zich herkennen in het probleem wat wordt aangedragen en superblij zijn met de oplossing, wat die oplossing ook kan zijn.

Intro

Je herkent het vast wel, je wilt een blog schrijven maar je hebt eigenlijk geen idee en je doet maar wat…. In dit blogbericht gaan wij je uit te leggen hoe je dit voortaan makkelijker je eigen kan maken, het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Volg het recept, de stappen en je zult van je eigen staan te kijken!

We beginnen met de ingrediënten / benodigdheden en daarna volgt de bereidingswijze wat weer gevolgd wordt door een mooi en pakkend resultaat.

 

Benodigdheden voor een smaakvol blogbericht:

  • heb je een pakkende kop
  • heb je een bijpassende afbeelding
  • is er een heldere intro
  • gevolgd door een duidelijke body
  • bevat je tekst de pijnpunten van je klant
  • en de oplossing die jij biedt
  • afgesloten met een conclusie
  • heb je interne linkjes in je tekst verwerkt
  • sluit je de pagina af met een super duidelijke en opvallende call to action
  • heeft je plaatje een alt omschrijving
  • gebruik 900 tot 1200 woorden

 

Bereidingswijze

#1 Heb je een pakkende kop
Verzin een goed en pakkende titel welke aanspoort tot lezen. Wat prikkelt en nieuwsgierig maakt.

 

#2 Heb je een bijpassende afbeelding
Zoek een mooie en passende afbeelding welke het blog omlijst, mag met een knipoog maar zorg er in ieder geval voor dat ie past én…..

>> Pak geen foto zomaar van Google! Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden!

#3 Is er een heldere intro
Start je blog met een intro waarin je alvast een tipje van de sluier oplicht. Schrijf wat over het probleem, ligt de oplossing al wat toe en werk naar je ‘body tekst’ toe.

 

#4 Gevolgd door een duidelijke body
Dit is het grootste gedeelte van je blog, je gaat dieper in op het probleem en je werkt naar de oplossing toe. Je kan dit doen door te werken met stappen, zoals in dit blog, of gewoon als tekst. Je start dan met het probleem, de herkenning en je eindigt met de oplossing en werk met tussenkopjes, deel je pagina op in verschillende alinea's om de leesbaarheid te bevorderen.

 

#5 Bevat je tekst de pijnpunten van je klant
Zorg ervoor de je blog echt ‘pijn’ doet bij jou bezoeker, raak hem! Zorg dat ie geboeid blijft lezen om er zo achter te komen wat de oplossing is van zijn pijn.

 

#6 En de oplossing die jij biedt
En dan jouw oplossing, het gat in de muur! Je verkoopt dan misschien wel een boor maar het probleem is dat je klant een gat in de muur wil maken voor dat schilderij of dat kastje op te hangen. Dus verkoop je een gat in de muur (de oplossing dus) en niet de boor zelf.

 

#7 Afgesloten met een conclusie
Je herhaalt hier nog kort en bondig waar je het over hebt gehad, in het geval van dit blog;

Dus jij wilt een goed blog schrijven maar je hebt geen idee hoe je dat het best kan aanpakken. Zorg ervoor dat je bovenstaande stappen uitvoert en je schrijft voortaan blogs als de beste. Om het voor jou makkelijk te maken hebben we een super handige checklist gemaakt welke je kan printen en bij de hand houden als leidraad voor jouw volgende blog.

>> Laat je een linkje achter in de reacties naar jou nieuwste blog gemaakt met dit recept?

 

#8 Heb je interne linkjes in je tekst verwerkt
Waar Google heel blij van wordt maar ook je lezers zijn; in- en externe linkjes naar andere blogs, je product of dienst, of een contactpagina. Zet deze linkjes niet neer als in ‘klik hier’ maar maak een hyperlink onder het woord, gedeelte van een zin of benoem het heel duidelijk, bv: Op deze pagina kun je meer lezen over -probleem- .

 

#9 Sluit je de pagina af met een super duidelijke en opvallende call to action
Dit is bijna het allerbelangrijkste! Sluit je blog altijd af met een call to action! Zorg voor een mooie knop dat men er bijna niet omheen kan dat ze meer willen weten over de door jouw geschetste oplossing.
Je wilt immers conversie genereren met jouw blog toch?!

 

#10 Heeft je plaatje een alt omschrijving
Terugkomend op de afbeelding welke je gebruikt bij je blog; zorg dat deze is voorzien van een ALT tekst (alternatieve tekst) Google pakt de omschrijving van je afbeelding ook op en kan daarmee naar je blog geleid worden.

>>  Stel je afbeelding in bij ‘Uitgelichte afbeelding’ zo komt het plaatje automatisch op social media tevoorschijn als jij je blog deelt op bijvoorbeeld Facebook.

 

#11 Gebruik 900 tot 1200 woorden
Je blog bevat minimaal 900 tot 1200 woorden, dit is een goed aantal om door Google interessant gevonden te worden.

 

Conclusie

Wij hopen dat je iets aan dit recept heb gehad en dat je lezers van je komende blogs zullen gaan smullen.
Zoals eerder vermeld kan je hier de checklist naar het recept in hapklare brokjes downloaden om deze op je kantoor aan je prikbord op te hangen.

 

Succes en op jouw blog!

Lees ook:

8 tips om je online zichtbaarheid vergroten met LinkedIn

8 tips om je online zichtbaarheid vergroten met LinkedIn

FB-LI-TW_verschil-seo-sea

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Heb jij na het lezen van dit blog vragen, is er iets nog niet helemaal duidelijk?

Kom dan eens naar onze open kantoor dagen, hier kan je lekker even een dag helemaal gefocust werken aan je blogs, kom je ergens niet uit en kan je onze hulp wel gebruiken.

Meld je hier aan voor onze Open Kantoordagen

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Wendy, de schrijfster van deze blog:

Wendy heeft mijn, destijds zelf geknutselde, site tot een professionele site omgetoverd.

Haar technische kennis, expertise op het gebied van online zichtbaarheid en haar praktische inslag heb ik als een enorme toegevoegde waarde ervaren.

 

Susan Dupon

wendy_rond

Wil jij weten hoe jouw website
versneld kan worden?

Neem contact op met Wendy.

E: wendy@sterkinmedia.nl
T: 06 - 48 403 058

Laat een reactie achter