Aantal woorden
Leestijd: 7 minuten
11-onmisbare-ingredienten-van-een-succesvol-blog

Jij wil graag gaan bloggen. Top! Je weet dat dat je gaat helpen met het vergroten van je naamsbekendheid en expert status. Maar je weet alleen niet zo goed hoe te beginnen en hoe je een goed blogbericht opbouwt. Dan hebben wij goed nieuws! Wij gaan het je hieronder precies vertellen en hebben een handige checklist voor je gemaakt die jij kan gebruiken bij elke blog die je schrijft.

 

Laten we het eerst hebben over de reden dat jij wil gaan bloggen. De missie die jij hebt met je blog moet in elk bericht tussen de regels door naar voren komen.

Bijvoorbeeld: onze missie is om ondernemers te helpen een succes te maken van hun website. Wij leren ondernemers hoe zij zelf aan de slag kunnen met hun website met onze blogs vol tips en tricks. Ons secundaire missie is het vergroten van onze expert status.

Denk na over jouw missie met je blog

Het is belangrijk dat je voor jezelf duidelijk hebt welke missie jij hebt. Dat gaat je helpen bij het schrijven van je blogs maar eerder al bij het maken van een lijst met onderwerpen en het categoriseren van je berichten en Corner Stone pagina’s. Daarnaast geeft de missie je altijd een startpunt en geeft het richting aan je berichten.

 

Volg het recept en bak je eigen blogbericht

Je wil natuurlijk dat je bezoekers zich begrepen voelen, geraakt worden, zich herkennen in het probleem wat wordt aangedragen en superblij zijn met de oplossing die jij te bieden hebt. Volg het recept en je zult van je eigen staan te kijken! We beginnen met de ingrediënten en daarna volgt de bereidingswijze wat weer gevolgd wordt door een mooi en pakkend resultaat.

 

Ingrediënten van een blogbericht:

  1. Heb je een pakkende kop;
  2. Heb je een bijpassende afbeelding;
  3. Is er een heldere intro;
  4. Gevolgd door een duidelijke body;
  5. Bevat je tekst de pijnpunten van je klant;
  6. En de oplossing die jij biedt;
  7. Afgesloten met een conclusie;
  8. Heb je interne linkjes in je tekst verwerkt;
  9. Sluit je de pagina af met een super duidelijke en opvallende call to action;
  10. Heeft je plaatje een alt omschrijving;
  11. Gebruik 900 tot 1200 woorden.

 

Bereidingswijze van het perfecte blog

#1 Heb je een pakkende en vooral activerende kop

De kop van je pagina is de meest belangrijke zin op die pagina;

 

In de ogen van je bezoeker:
Deze zin maakt nieuwsgierig en spoort aan tot verder lezen. Aansporen werkt het beste door het pijnpunt van je doelgroep te raken. Omschrijf de probleemstelling en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.

 

In de ogen van Google:
Hier zet je je primaire zoekwoord in zodat ook Google weet welke vraag beantwoord wordt op deze pagina.

Schrijf een aansprekende kop met daarin de probleemstelling van je doelgroep en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.

 

#2 Een heldere intro

Start je blog met een intro waarin je alvast een tipje van de sluier oplicht. Schrijf wat over het probleem ligt de oplossing al wat toe en werk naar je ‘body tekst’ toe. Je intro is waar je bezoekers beslist of het artikel het lezen waard is. Schrijf hem dus activerend en spannend. De best gelezen verhalen hebben een spannende opbouw.

 

#3 Gevolgd door een verhelderende body

Dit is het grootste gedeelte van je blog, je gaat dieper in op het probleem en je werkt naar de oplossing toe. Je kan dit doen door te werken met stappen, zoals in dit blog, of gewoon als tekst. Je start dan met het probleem, de herkenning en je eindigt met de oplossing. Schrijf je tekst in hapklare brokjes alinea’s. Elke alinea bevat maximaal 300 woorden en start met een tussenkop waarin je je zoekwoorden plaatst en die ook weer activerend zijn. Overtuigend om die alinea te lezen.

 

Mensen scannen graag teksten online. Slechts een klein deel van je lezers zullen de volledige tekst lezen. De rest zal alleen die alinea’s lezen die voor hen interessant zijn op dat moment en de rest overslaan. Schrijf daarom je alinea’s zo dat ze ook los van elkaar gelezen kunnen worden.

 

#4 Bevat je tekst de pijnpunten van je klant

Zorg ervoor de je blog echt ‘pijn’ doet bij jou bezoeker, raak hem! Zorg dat ie geboeid blijft lezen om er zo achter te komen wat de oplossing is van zijn pijn/ probleem is.

 

#5 En de oplossing die jij biedt

Biedt de oplossing op een zilveren blaadje aan maar maak jezelf niet onmisbaar. Jouw vakgebied is waar jij voor hebt geleerd. Waar jij je brood mee verdient. Help je lezers dus op weg naar de oplossing maar zorg ervoor dat jij zelf altijd nog meer te bieden hebt dan je kennis in een blog. Zo bindt je je lezer aan je en kan je ze omzetten in betalende klanten.

 

#6 Afgesloten met een conclusie

Je herhaalt hier nog kort en bondig waar je het over heb gehad, in het geval van dit blog;

Dus jij wil een goed blog schrijven maar je hebt geen idee hoe je dat het best kan aanpakken. Zorg ervoor dat je bovenstaande stappen uitvoert en je schrijft voortaan blogs als de beste.

Om het voor jou nog makkelijker te maken hebben we een super handige checklist gemaakt welke je kan downloaden en als leidraad voor jou volgende blog gebruiken. Je vind hem onderaan dit blogbericht.

 

#7 Heb je interne linkjes in je tekst verwerkt

Waar Google heel blij van wordt, maar ook je lezers zijn, interne en externe linkjes naar andere blogs, je product of dienst, of een contactpagina. Zet deze linkjes niet neer als in [klik hier] maar maak een hyperlink onder een woord, gedeelte van een zin of benoem het heel duidelijk, bv: Op deze pagina kun je meer lezen over [probleem].

 

Klik hier vertelt je lezen namelijk niets over wat er gebeurt na klikken. De klikbare woorden moeten exact dat omschrijven.

 

#8 Sluit je de pagina af met een super duidelijke en opvallende Call 2 Action

Dit is bijna het allerbelangrijkste deel van je blog. Sluit je blog altijd af met een oproep tot actie vanuit je lezer. Maak tekst in de knop altijd omschrijvend. Een knop hoeft niet altijd een fysieke knop te zijn. Het kan ook een deel van je tekst zijn die linkt naar een andere pagina.

 

In dit deel van je blog zet je de lezer om van een passieve voorbijganger in een actieve klant of volger.

 

#9 Heb je een bijpassende afbeelding

Zoek een mooie en passende afbeelding welke het blog omlijst. Wanneer je blog wordt gedeeld via social media dan is het die afbeelding die mensen triggert om het blog te lezen. Kies dus geen random afbeelding maar denk goed na over de inhoud. En zorg dat hij bij jouw, je bedrijf en het blogbericht past.

>> Pak nooit een foto zomaar van Google! Dit kan niet vaak genoeg gezegd worden!

 

#10 Optimaliseer je afbeelding voor vindbaarheid in Google

Terugkomend op de afbeelding welke je gebruikt bij je blog; zorg dat deze is voorzien van een ALT tekst (alternatieve tekst). Google pakt de omschrijving van je afbeelding ook op en kan daarmee naar je blog geleid worden. Zet in die alt dan ook je zoekwoord. Zorg er ook voor dat je afbeelding gecomprimeerd is in een zo klein mogelijke afbeelding met behoud van resolutie. Klein in zwaarte niet in afmeting 😉

>>  Stel je afbeelding in bij ‘Uitgelichte afbeelding’ zo komt het plaatje automatisch op social media tevoorschijn als jij je blog deelt op bijvoorbeeld Facebook.

 

#11 Gebruik 900 tot 1500 woorden

Je blog bevat minimaal 900 tot 1500 woorden, dit is een goed aantal om door Google interessant gevonden te worden. Het geeft je blog voldoende body om echt waarde toe te voegen en zorgt ervoor dat je lezer niet binnen twee minuten weer van je site af gaat. Het verlaagd zo je bounce-rate.

 

Aan de slag!

Jij hebt nu alle ingrediënten om je eigen blogs te schrijven en zo te werken aan je content marketing.

Zoals eerder vermeld kan je hier de checklist naar het recept in hapklare brokjes downloaden om deze op je kantoor aan je prikbord op te hangen.

Lees ook:

Femke-oepts-FB-LI-TW

Hoe het allemaal begon…

10 Tools die bloggen een stuk makkelijker en leuker maken

10 Tools die bloggen een stuk makkelijker en leuker maken

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter