In 7 stappen de gebruikerservaring van je website verbeteren

Kies jij voor hip en trendy of voor gedegen en tijdloos?

3 redenen voor een simpele website


Een aantal jaren geleden gingen we echt los op websites, alles werd uit de kast getrokken om een super hippe onwijs gave website te ontwikkelen met veel toeters en bellen. Inmiddels weten we wel beter. Er drie redenen waarom we dit nu niet meer willen:

  1. Een simpele website is gewoon duidelijker voor je bezoeker, die ziet sneller wat hij zoekt en vind sneller wat hij wil vinden 😊
  2. Google houd ontzettend veel van websites met een goede gebruikers ervaring (of wel User Experience in het Engels 😉 Websites die passen bij gebruikers gemak, passen bij Less is more, worden hoger gerankt dan je concurrenten.
  3. Dan, een nog iet wat vergeten deel van je doelgroep, (kleuren)blinden en slechtzienden bezoeken jouw website ook. Hoe fijn is het als juist deze bezoekers gewoon jouw website kunnen ‘zien’ en lezen. Oftewel maak jouw website toegankelijk voor iedereen! En dat vindt Google ook fijn.

 De misse van Google “ Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor iedereen.” 

7 tips

Hieronder hebben wij 7 tips welke je direct kan toepassen op je website om de gebruikerservaring (user experience) te verbeteren:

Weten hoe jij jouw merk onder de aandacht kan brengen?

Kom online een kopje koffie met me drinken!

Je zult zien dat er een stroom aan inspiratie los komt, en je sluit het gesprek gegarandeerd af met een leuk idee.

1# Duidelijke en simpele menustructuur

Een simpele navigatie op je website maakt dat jouw bezoekers goed de weg weten te vinden. Je kent vast wel van die websites waarin je verdwaald als je iets probeert te zoeken. Naast je bezoekers, kan Google met een makkelijke structuur ook de weg vinden. 😉

>> Kijk eens naar je huidige navigatiestructuur, zou je deze kunnen versimpelen?

2# Ruimte op de pagina

Houd rust op je pagina, gebruik witruimte!

  • Zet voldoende enters tussen alinea’s
  • Prak niet alle tekst onder elkaar
  • Maak mooie leesbare blokjes

Ook hier weer geldt; maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk. Bezoekers van website zijn lui en willen teksten kunnen scannen of snel-lezen.

3# Mobiel vriendelijk

Dit is natuurlijk een open deur maar toch, test jouw website eens uit op je mobiel.

  • Is deze responsive, schaalt hij mee met het beeldscherm van je telefoon?
  • Kan je ook nog steeds goed en duidelijk je weg vinden
  • Teksten lezen en foto’s zien zónder in te zoomen?

Steeds meer website worden bekeken op een mobiele telefoon (52% van alle verkeer online om precies te zijn). Je wilt natuurlijk dat je website op mobiel net zo’n goede gebruikerservaring biedt als de desktop weergave. Nu en in de toekomst, dat die 52% wordt alleen maar hoger naarmate de tijd verstrijkt.

4# Duidelijke knoppen

Je website heb je omdat je wilt dat mensen iets gaan doen; Contact met je opnemen, een offerte aanvragen, een workshop of training boeken, een item kopen in je shop en noem maar op. Als er op jouw pagina niet wordt aangespoord tot die actie, dan zullen mensen hem ook niet opvolgen. Verstop je knoppen niet, maak ze duidelijk!

Maar maak ze  niet schreeuwend of agressief. Je kan hem opvallend maken door:

  • een afwijkend font te gebruiken buiten je standaard fonts
  • een afwijkende kleur te gebruiken buiten je standaard kleurenpallet
  • een afwijkende opmaak die als het ware uit de pagina springt

Lees meer over opvallende knoppen >

5# Grootte van lettertype

Je wilt dat iedereen je website kan zien en dat je verhaal goed te lezen is. Zet dan de lettergrootte van je tekst op minimaal 20 punten. De tijd van 10 tot 12 punten is voorbij; dit is echt alleen voor drukwerk.

Een prettig leesbare tekst heeft naast een goed formaat ook een font welke lekker leest en op elk beeldscherm op dezelfde manier wordt weergegeven.

Google Fonts zijn uitermate geschikt om online te gebruiken. Maar let wel goed op dat als je verschillende lettertypes gebruikt deze elkaar versterken en passen bij elkaar, je huisstijl en je doelgroep.

6# Logo positie en knop naar home

Misschien is dit té logisch maar ook deze tip wordt nog wel eens vergeten; je logo zou altijd een knop moeten zijn die terug linkt naar je homepagina. En het is zo makkelijk als je ergens diep in een website zit om met één klik weer op de homepage te zijn.

Bewezen is dat de positie van je logo ofwel in het middel ofwel links van je website voor je bezoekers het fijnste is. Dat is op elke website zo en naast lui, zijn de bezoekers van je website ook niet gediend van verassingen.

Bedenk dan ook niet ineens een andere plek voor je logo. Maak je bezoekers niet in de war.

Zorg ervoor dat de tekst waar een hyperlink in staat ook goed te zien is dat dit een hyperlink is. Verstop de links niet in je tekst.

Geef een link een andere kleur, zet er een lijntje onder of maak hem bold als de rest van je tekst normaal is

Ook dit maakt het voor je bezoeker zoveel makkelijker om door je website heen te gaan. Maar dan moeten ze die links wel makkelijk kunnen zien.

Is jouw website in TOP conditie?

Deze checklist gaat je helpen om:

  • Te ontdekken wat er allemaal komt kijken bij website onderhoud
  • Welke tools je het beste kan gebruiken
  • Waar je op moet letten voordat je druk aan het updaten slaat

Conclusie: Houd het simpel, less is more. Klinkt misschien saai maar wat is het doel van je website?

Wil je een super flitsende website vol met gave trucjes, slides en carrousels waar jij mee kan pronken maar voor je bezoeker een nachtmerrie is? Je bezoeker haakt direct af bij aankomst op je homepage…

Of wil je een hele simpele en duidelijke website waar je bezoeker in één oogopslag kan zien dat jij zijn pijnpunten oplost. En dus sneller overgaat op actie…

Ik zou het wel weten!

AAN DE SLAG!

Loop nu eens door je website met de ogen van je bezoeker, is het duidelijk wat je te bieden hebt? Welk probleem, welke pijn, los je op?

BONUSTIP: Haal die sliders weg uit de header en maak daar eens één stilstaandbeeld van; een afbeelding met emotie/trigger afbeelding én een Call 2 Action.

Deel dit blog op Social Media

Met slimme tools en functionaliteiten wordt je website je meest krachtige marketingtool én kan je veel tijd besparen door automatiseren.

sterk-in-media-magazine-next-level-website
Gratis marketing magazine

NEXT LEVEL Website

Een NEXT LEVEL Website wordt op maat gemaakt met super handige functionaliteiten die jouw leven als ondernemer een stuk makkelijker gaan maken.

  • Je wilt met je branding uniek zijn ten opzichte van je collega’s
  • Je huidige website voelt een beetje basic
  • Je website lijkt teveel op andere websites
  • De huidige website past niet meer 100% bij jou en je onderneming

Naast je website heb je wellicht een heleboel extra tools en accounts die al je online marketing aan elkaar knoopt. Dat kan een heel stuk makkelijker en efficiënter als je de juiste functionaliteiten in je website toepast. Daarmee bespaar je kosten en tijd.

Auteur:

Kelly Eekhof

Grafisch Vormgever - Personal Branding Expert

"Ik help ambitieuze ondernemers om zichzelf als expert in de markt te zetten en te onderscheiden van collega-ondernemers. Zodat zij hun eigen authentieke verhaal vertellen en vanuit de eigen unieke eigenschappen gaan werken aan hun gunfactor en alleen die klanten aantrekken die 100% bij ze passen."

kelly-eekhof

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laatst toegevoegde artikelen

maak-jij-al-gebruik-van-deze-slimme-tools-van-google

Maak jij al gebruik van de slimme tools van Google?

wanneer-je-meer-winst-uit-je-onderneming-wilt-halen

Wanneer je méér winst uit je bedrijf wilt halen…

online-leeromgeving-jouw-kennis-verkopen-en-passief-inkomen-genereren

Online Leeromgeving: Jouw kennis verkopen en passief inkomen genereren.

video-zorgt-voor-authentieke-eerlijke-en-oprechte-verbinding

Video zorgt voor authentieke, eerlijke en oprechte verbinding met je doelgroep