In 7 stappen de gebruikerservaring van je website verbeteren

Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
gebruikerservaring_FB-LI-TW

Een aantal jaren geleden gingen we echt los op websites, alles werd uit de kast getrokken om een super hippe onwijs gave website te ontwikkelen met veel toeters en bellen. Inmiddels weten we wel beter. Er drie redenen waarom we dit niet meer willen anno 2019:

  1. Een simpele website is gewoon duidelijker voor je bezoeker, die ziet sneller wat hij zoekt en vind sneller wat hij wil vinden 😊
  2. Google houd ontzettend veel van websites met een goede gebruikers ervaring (of wel User Experience in het Engels 😉 Websites die passen bij gebruikers gemak, passen bij Less is more, worden hoger gerankt dan je concurrenten.
  3. Dan, een nog iet wat vergeten deel van je doelgroep, (kleuren)blinden en slechtzienden bezoeken jouw website ook. Hoe fijn is het als juist deze bezoekers gewoon jouw website kunnen ‘zien’ en lezen. Oftewel maak jouw website toegankelijk voor iedereen! En dat vindt Google fijn ook fijn.

 De misse van Google “ Alle informatie ter wereld organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken voor iedereen.”

 

Hieronder hebben wij 7 tips welke je direct kan toepassen op je website om de gebruikerservaring (user experience) te verbeteren:

1# Duidelijke en simpele menustructuur

Een simpele navigatie op je website maakt dat jouw bezoekers goed de weg weten te vinden. Je kent vast wel van die websites waarin je verdwaald als je iets probeert te zoeken. Naast je bezoekers, kan Google met een makkelijke structuur ook de weg vinden. 😉

>> Kijk eens naar je huidige navigatiestructuur, zou je deze kunnen versimpelen?

2# Ruimte op de pagina

Houd rust op je pagina, gebruik witruimte!

  • Zet voldoende enters tussen alinea’s
  • Prak niet alle tekst onder elkaar
  • Maak mooie leesbare blokjes

Ook hier weer geldt; maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk. Bezoekers van website zijn lui en willen teksten kunnen scannen of snel-lezen.

3# Mobiel vriendelijk

Dit is natuurlijk een open deur maar toch, test jouw website eens uit op je mobiel.

  • Is deze responsive, schaalt hij mee met het beeldscherm van je telefoon?
  • Kan je ook nog steeds goed en duidelijk je weg vinden
  • Teksten lezen en foto’s zien zónder in te zoomen?

Steeds meer website worden bekeken op een mobiele telefoon (52% van alle verkeer online om precies te zijn). Je wilt natuurlijk dat je website op mobiel net zo’n goede gebruikerservaring biedt als de desktop weergave. Nu en in de toekomst, dat die 52% wordt alleen maar hoger naarmate de tijd verstrijkt.

4# Duidelijke knoppen

Je website heb je omdat je wilt dat mensen iets gaan doen; Contact met je opnemen, een offerte aanvragen, een workshop of training boeken, een item kopen in je shop en noem maar op. Als er op jouw pagina niet wordt aangespoord tot die actie, dan zullen mensen hem ook niet opvolgen. Verstop je knoppen niet, maak ze duidelijk!


Maar maak ze  niet schreeuwend of agressief. Je kan hem opvallend maken door:

  • een afwijkend font te gebruiken buiten je standaard fonts
  • een afwijkende kleur te gebruiken buiten je standaard kleurenpallet
  • een afwijkende opmaak die als het ware uit de pagina springt

Lees meer over opvallende knoppen >

5# Grootte van lettertype

Je wilt dat iedereen je website kan zien en dat je verhaal goed te lezen is. Zet dan de lettergrootte van je tekst op minimaal 20 punten. De tijd van 10 tot 12 punten is voorbij; dit is echt alleen voor drukwerk.

Een prettig leesbare tekst heeft naast een goed formaat ook een font welke lekker leest en op elk beeldscherm op dezelfde manier wordt weergegeven.

Google Fonts zijn uitermate geschikt om online te gebruiken. Maar let wel goed op dat als je verschillende lettertypes gebruikt deze elkaar versterken en passen bij elkaar, je huisstijl en je doelgroep.

6# Logo positie en knop naar home

Misschien is dit té logisch maar ook deze tip wordt nog wel eens vergeten; je logo zou altijd een knop moeten zijn die terug linkt naar je homepagina. En het is zo makkelijk als je ergens diep in een website zit om met één klik weer op de homepage te zijn.

Bewezen is dat de positie van je logo ofwel in het middel ofwel links van je website voor je bezoekers het fijnste is. Dat is op elke website zo en naast lui, zijn de bezoekers van je website ook niet gediend van verassingen.

Bedenk dan ook niet ineens een andere plek voor je logo. maak je bezoekers niet in de war.

7# Duidelijke hyperlinks

Zorg ervoor dat de tekst waar een hyperlink in staat ook goed te zien is dat dit een hyperlink is. Verstop de links niet in je tekst.

Geef een link een andere kleur, zet er een lijntje onder of maak hem bold als de tesr van je tekst normaal is

Ook dit maakt het voor je bezoeker zoveel makkelijker om door je website heen te gaan. Maar dan moeten ze die links wel makkelijk kunnen zien 😉

Conclusie: Houd het simpel, less is more. Klinkt misschien saai maar wat is het doel van je website?

Wil je een super flitsende website vol met gave trucjes, slides en carrousels waar jij mee kan pronken maar voor je bezoeker een nachtmerrie is? Je bezoeker haakt direct af bij aankomst op je homepage…

Of wil je een hele simpele en duidelijke website waar je bezoeker in één oogopslag kan zien dat jij zijn pijnpunten oplost. En dus sneller overgaat op actie…

 

Ik zou het wel weten!

AAN DE SLAG!

Loop nu eens door je website met de ogen van je bezoeker, is het duidelijk wat je te bieden hebt? Welk probleem, welke pijn, los je op?

 

BONUSTIP: Haal die sliders weg uit de header en maak daar eens één stilstaandbeeld van; een afbeelding met emotie/trigger afbeelding én een Call 2 Action.

Lees ook:

Welk lettertype kan je het beste gebruiken op een website

Wat is het beste lettertype om te gebruiken op je website?

Klant testimonials vragen verhoogt je expertstatus

Klant testimonials verhoogt je expert status!

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij jouw website door een expert laten nakijken?

Vraag dan bij ons het verbeterplan aan!
Dan onderzoeken wij je website en stellen een rapport op. Hoe je de gebruikerservaring van jou website kan verbeteren waar jij zelf mee aan de slag kunt of je laat het uitvoeren door ons.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Wendy, de schrijfster van deze blog:

Wendy weet waar ze het over heeft als ze vertelt over WordPress en website ontwikkeling. Wij hebben voordat wij gingen samenwerken met Sterk in MEDIA met meerdere andere bureaus gesproken, maar geen enkele nam écht de tijd voor ons. Wendy nam alle tijd tijdens het gesprek voor al onze vragen en legde alles helder en in gewoon Nederlands uit.


Stefan Smit

wendy_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Wendy.

E: wendy@sterkinmedia.nl
T: 06 - 48 403 058

Laat een reactie achter