In 4 stappen de perfecte digitale marketing funnel opzetten.

Aantal woorden
Leestijd: 7 minuten
In 4 stappen de perfecte digitale marketing-funnel opzetten.

De beste en meest standhoudende manier van online marketing is content marketing.


Wij roepen het al een tijdje en we blijven het gewoon herhalen. Want nog lang niet iedereen zet content marketing goed in met hoge conversie en de gewenste resultaten. Zoals bij elke vorm van marketing heb je een uitgedachte strategie nodig voordat je start. Een strategie waarmee je de juiste doelen stelt en waarmee je kunt sturen op de richting en de resultaten. Eén van die strategieën is de marketing-funnel.

Met een marketing funnel kun je sturen op het vangen van voor jouw interessante bezoekers op je website door het creëren van kwalitatief goede content, toegespitst op de door jouw gespecificeerde doelgroep.

In deze blog leggen we je de 4 stappen van de funnel uit met als einddoel niet het vinden van nieuwe klanten maar juist om van je klanten ambassadeurs te maken.

De marketing-funnel:

4 stappen van het opzetten van een digitale marketing funnel

Stap 1. Bezoekers naar je site halen; Aantrekken

Hoe krijg je alleen die mensen naar je website die voor jou om te zetten zijn in klanten en daarna ambassadeurs?

Om dat voor elkaar te krijgen moet je eerst in kaart brengen wie het exact is dat je graag wilt bereiken. Wie is jouw ideale klant? Dat ontdek je tijdens het schrijven van een persona.

Een persona is een persoonsprofiel van een fictieve persoon die jouw ideale klant representeert.

  • Wie is het > geef je persona een echte naam zodat je er makkelijker mee kan identificeren
  • Basisbehoeften > Waar zijn ze naar op zoek binnen jou vakgebied
  • Vraagstukken > Wat zijn de pijnpunten van deze persoon
  • Interesse > Wat piekt zijn interesse
  • Toon > Welke tone-of-voice gebruik om aandacht te trekken
  • Achtergrond > Wat is de achtergrond van deze persoon; Leeftijd, beroep, hobby’s, woonsituatie…

 

Hoe meer detail je in de persona stopt, hoe beter je je content daarop kan laten aansluiten

 

Als je dan die persona in kaart heb kun je die op verschillende manieren naar je site trekken vanaf andere kanalen (denk aan Social Media, Zoekmachines en aanverwante websites)

  1. Pagina’s. De verschillende pagina’s van je website optimaliseer je voor conversie. Wees je ervan bewust dat elke pagina een binnenkomer is voor bezoekers. Via social media en zoekmachines komen je bezoekers zelden binnen op je homepagina. Zorg er dus voor dat élke pagina op je website aantrekkelijk is voor je doelgroep én dat er een koopknop of Call to Action op zit.
  2. Bloggen. Dé manier om jouw persona aan te spreken op diens interesses en pijnpunten. En ook om jouw expertstatus te waarborgen. Over bloggen schreven we deze post >
  3. SEO. Zorg dat jouw pagina’s en blogs antwoord geven op vragen die gesteld worden in Google. De missie van Google is immers het beste antwoord geven op elke vraag die hem gesteld wordt. Goede SEO begint met zoekwaarden onderzoek.
  4. Social Media. Jouw doelgroep kun je makkelijk bereiken via o.a. Facebook, Instagram en/of LinkedIn. Door de details uit je persona omschrijving weet jij precies op welk platform die actief is en welke je dus het beste kunt inzetten voor jouw content marketing. Een goede content kalender en  stabiele stroom aan informatieve en interessante posts zijn een goede start voor publiceren via deze kanalen.

Stap 2. Bezoekers omzetten tot leads; converteren

Wanneer je dan die mensen naar je website hebt weten te leiden is je succes nog niet geboekt. Je wilt natuurlijk dat die mensen ook iets op je website doen. Je wilt die bezoekers omzetten naar leads.

De gewenste conversie kan van alles zijn en is geheel afhankelijk van jouw eigen doelen. Het kan zijn dat je wilt dat iemand iets download, of een afspraak inplant in je online agenda, of contact met je opneemt. Echter is dat allemaal eenzijdige communicatie. Probeer altijd te leiden naar tweezijdige communicatie mogelijkheden. Zorg dat je een emailadres en een telefoonnummer van de bezoeker krijgt. Dan kun je de touwtjes in eigen handen nemen en zelf contact opnemen.

 

Een contact formulier is de meest waardevolle “currency” voor de digitale marketeer
~ Bas van der Lans

 

3 meest gebruikte tools om een bezoeker om te zetten in een lead zijn:

  1. Formulieren. Vraag hier alleen de basis van wat nodig is; hoe minder gegevens je vraagt hoe beter je formulier converteert. Ook mag je volgens de AVG wetgeving bepaalde vragen niet zomaar stellen aan je bezoekers. Hou het dus waar mogelijk bij naam, emailadrs en telefoonnummer. (Mét een opt-in voor opslaan van gegevens. 😉) en stel alleen specifieke vragen als de situatie daarom vraagt.
  2. Call-to-Action. Zet je bezoekers aan tot actie. Als jij mensen niet aanspoort dan verlaten ze je website zonder jouw te laten weten wat ze zoeken. Dan ben jij dus je lead kwijt.
  3. Landingspagina. Op deze pagina vind de daadwerkelijk koop plaats. Landingspagina’s zijn duidelijk, overzichtelijk, kort en bondig en bieden geen uitweg voor de bezoeker behalve op die koopknop te klikken. Geen menu of lees meer knopen dus; dit is het eindstation.

Stap 3. Van lead naar klant; verkopen

Nadat je van je bezoeker een lead hebt gemaakt en dus contactgegevens hebt ontvangen is het tijd om van deze leads klanten te maken. Je kan een lead op verschillende manieren benaderen. Welke jij kiest hangt geheel af van je eigen persoonlijk (verkoop) stijl.

 

  1. Bellen. De snelste manier om te ontdekken of een lead een klant kan worden is door hem te bellen en met oprechte interesse te vragen hoe de ontvangen informatie is ontvangen. Was het waardevol en vraag door wat de pijnpunten zijn waar je eventueel bij van dienst kan zijn.
  2. E-mailen opvolging. Wanneer iemand zijn gegevens achterlaat volg dit ook altijd op met een persoonlijk mailtje. Bedank voor het geven van de gevraagde informatie en zet nog wat extra waardevolle informatie in de mail die wellicht ook interessant is voor de lead. Ook in de mail kun je een Call to Action zetten en zo een reactie uitlokken van de lead.
  3. Marketing Automation. Je kan ook kiezen voor het opstellen van een e-mail reeks met interessante informatie die je ent op de persona die je hebt geschreven. Zo blijf je top of mind bij de lead.Deze vorm van email automation is kostbaar om op te zetten maar als het eenmaal staat kun je het eindeloos inzetten en aanvullen en is het een onwijs waardevolle bron van informatie van je leads.

Stap 4. Van klant naar ambassadeur; Verrassen

Vaker verkopen aan bestaande klanten is altijd makkelijker dan steeds weer nieuwe klanten werven. Koester je bestaande klanten dan ook goed en blijf ze aandacht geven.

Wanneer jij goed zorgt voor je klanten zullen zij ook goed voor jou zorgen in de vorm van mond-tot-mond reclame. Ook zullen blije klanten je graag belonen met een mooie referentie.

Meer over het omzetten van klanten in ambassadeurs >

Wanneer jij deze vier stappen gaat implementeren in je marketing zul je merken dat je met meer focus de juiste mensen weet te bereiken en meer rendement zult halen uit je content marketing! Doe er je voordeel mee. 😀

Lees ook:

Online overtuigen - Neuro Marketing - Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie; 4 pijlers om toe te passen op je website

conversie optimalisatie tip leesbaarheid teksten verhogen

Conversie optimalisatie tip: Leesbaarheid van je teksten optimaliseren.

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil je hulp bij het opstellen van een persona, het implementeren van
de marketing funnel of het opstellen van een content marketing?

NOTE: Deze blog is geïnspireerd op hoofdstuk 2 van het Handboek voor Digitale Slagkracht, geschreven door Bas van der Lans en Robert van Eekhout – Van Ons

Dit boek is een écht aanrader voor iedereen die van een succes wil maken van hun website en een waardevolle en practische handleiding om het groeien van je online succes.

Voor meer informatie en bestellen van het boek >

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Het is maar een detail, maar als ik naast Kelly zit om wat veranderingen of wijzigingen voor te leggen voor mijn website, dan zijn haar handen op het toetsenbord sneller dan mijn ogen kunnen volgen.

Kelly en Wendy heb ik leren kennen als een kei op hun vakgebied. Persoonlijke aandacht gecombineerd met een no-nonsens benadering maakt hen tot een fijne samenwerkingspartners. Glashelder in wat zij doen: geweldige websites ontwikkelen. En… een ruime uitvoering van het geen zij zeggen te doen.

Guido Lamm

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter