Aantal woorden
Leestijd: 6 minuten
In-14-stappen-de-ultieme-landingspagina-opstellen

Een landingspagina is die pagina op je website die jouw product of dienst het beste omschrijft en waarvan jij wil dat iedereen het leest. Het is je salespagina of leadpagina die volledig gericht is op verkopen van jouw product of dienst.

 

Het enige doel van landingspagina is jezelf te positioneren als de autoriteit, die een uniek proces/ dienst heeft om jouw prospects te helpen het gewenste resultaat te bereiken of om hun huidige probleem op te lossen. Een goede landingspagina wekt vertrouwen, overtuigt, is toegankelijk, is overzichtelijk en bevat een sterke call-to-action.

 

Dit ene stuk content moet je prospect laten zien dat je begrijpt wie ze zijn, dat je het probleem begrijpt dat ze hebben of wat ze proberen te bereiken.

 

Zorg voor een zo kort mogelijk conversieformulier

Door het aanbieden van een kort en relevant conversieformulier zullen meer bezoekers van je landingspagina converteren. Vraag alleen de meest belangrijke informatie. Hoe minden vakjes mensen hoeven invullen hoe beter het is. Je bezoekers houden er niet van hun gegevens in te vullen en volgens de AVG wetgeving mag je alleen datgene aan informatie vragen die je écht nodig hebt.

 

 

Zorg voor zo min mogelijk afleiders en uitwegen

Schoon je landingspagina op en zorg voor zo min mogelijk afleiding. Hierdoor kunnen bezoekers zich beter focussen op de belangrijkste call-to-action. Dus zorg voor voldoende witruimte en verwijder overbodige links en je menustructuur. De enige uitweg uit de pagina is het invullen van het conversieformulier.

 

 

Ik geef je 14 onderdelen waaraan jouw landingspagina minimaal moeten voldoen.

 

1. Start met een activerende kop (H1)

De kop van je pagina is de meest belangrijke zin op die pagina;

 

In de ogen van je bezoeker:
Deze zin maakt nieuwsgierig en spoort aan tot verder lezen. Aansporen werkt het beste door het pijnpunt van je doelgroep te raken. Omschrijf de probleemstelling en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.

 

In de ogen van Google:
Hier zet je je primaire zoekwoord in zodat ook Google weet welke vraag beantwoord wordt op deze pagina.

Schrijf een aansprekende kop met daarin de probleemstelling van je doelgroep en een belofte die jij waar gaat maken met de oplossing.

 

2. Mythbusters

Vertel wat een veelvoorkomende mythe is die over jouw vakgebied bestaat. Je vertelt dat die mythe niet waar is en dat jij wél de oplossing hebt voor het probleem.

 

3. Dramatiseer het probleem

Met feiten, statistieken en verhalen onderbouw je de probleemstelling en vraag je aan de bezoeker van de website wat het zou betekenen als die op dezelfde voet verder gaat als nu. (Dus als ze niet bij jou het probleem komen oplossen)

 

4. Jouw verhaal

Vertel kort iets over jezelf, zodat de bezoekers van je website vertrouwd met je raken. Waarom ben jij expert en wat maakt jou uniek.

 

5. Leer je doelgroep één ding

Geef een kleine maar wel super waardevolle tip. Hier los je een klein deel van het probleem direct op voor je doelgroep. Een klein stukje gratis advies die iedereen direct kan uitvoeren en dan al meteen merkt dat jouw tip echt werkt.

 

6. Veelgemaakte beginnersfout

Hier vertel je wat veel mensen die lopen met hun probleem, en zelf de oplossing zoeken, fout doen. Dit kan van alles zijn als het maar een fout is die heel veel mensen maken en die jij als expert in jouw vakgebied direct kan ondervangen.

 

7. Werkwijze - introduceer je dienst

Dan vertel je over jouw eigen unieke werkwijze. Je vertelt daar geen details waarmee je doelgroep daadwerkelijk zelf aan de slag kan, maar je licht de sluier nét genoeg op zodat iedereen wel aan jouw werkwijze kan zien dat je echt dé expert bent waar zij naar zoeken.

 

8. Social Proof - Referentie

Laat anderen vertellen waarom jij expert bent in jouw vakgebied. Referenties vanuit je bestaande klanten werken als magneten voor nieuwe klanten. Bewijs dat jouw dienstverlening werkt door jouw klanten te laten vertellen wat het hen heeft opgeleverd. Wees niet bang om te vragen naar een referentie. Wanneer je klanten tevreden zijn zullen velen je maar wat graag willen helpen.

 

9. Wat levert het op?

Vertel (in een bulletpoint lijst) wat jouw product/ dienst oplevert. Wat zijn de baten? Wees hier specifiek en raak pijnpunten. Vertel ook wat er gebeurt wanneer de bezoeker van je site niet met jou in zee gaat. Wat is de consequentie van blijven doen wat men nu ook doet? Dramatiseer dit en vul aan met feiten.

 

10. Exclusieve uitnodiging

Maak de uitnodiging om contact op te nemen een echte ervaring die men eigelijk onmogelijk kan negeren; “Dus je hebt een keuze. Je kan zelf aan de slag gaan met het oplossen van je probleem door online informatie in te winnen, blogs te lezen, video’s te kijken op Youtube en zo jezelf leren wat de oplossing is, of je kunt met mij samenwerken om het (sneller) voor elkaar te krijgen.”

 

11. Wat krijg je precies

Beschrijf de kenmerken die jouw product of dienst heeft. Wat krijgt je doelgroep precies. Hierin gebruik je woorden die ook weer jouw expertise uitdragen en jouw unieke manier van werken omschrijven.

 

12. Creëer schaarste

Spoor aan om nu met jou in zee te gaan door het creëren van schaarste. Dat kan op vele manieren. Bedenk een manier die bij jou past maar kom niet drammerig over. En geef nooit korting!

 

13. Call 2 Action

Door de hele pagina heen kun je al wat knoppen zetten die aansporen tot het opnemen van contact of een bestel button. Maar aan het einde van je pagina maak je die zogeheten oproep tot actie uitgebreider. Schrijf de C2A super activerend met woorden waarop iemand alleen nog maar met JA! kan antwoorden.

 

14. P.S.

Schrijf nog een laatste argument waarom mensen op die knop moeten klikken. Een PS. lezen heel veel mensen en valt daardoor extra op als afsluiter van je pagina.

 

Laatste tip: Maak je landingspagina persoonlijk

Een goede landingspagina spreekt je potentiële klanten aan. Ken je klant, geef je bedrijf een gezicht en spreek je potentiële klanten persoonlijk aan. Vertrouwen win je, of je gunfactor verhoog je, met het laten zien wie er achter de website verscholen gaan. Wees niet verlegen of bescheiden maar laat jezelf zien. Zeker voor zzp’ers maar ook voor bedrijven met personeel is een persoonlijk tintje enorm belangrijk om je te onderscheiden in jouw branche. Iedereen heeft concurrentie en iedereen kan dezelfde producten of diensten leveren, maar jij (en je personeel) zijn de unieke factor binnen je bedrijf.

Lees ook:

yoast voor dummies

Yoast voor dummies; een handige uitleg van alle bolletjes in het Nederlands

fotobewerking_FB-LI-TW

Fotobewerking gebruiken in je marketing

1 op 1 WordPress Training

Ben jij best handig en wil jij zélf met je website aan de slag? Dan is deze WordPress training perfect voor jou!

Je kan tijdens de training zelf je eigen website ontwikkelen, of we leren je werken met je bestaande website.

1 op 1 Social Media Training

Je weet dat Social Media belangrijk is, maar je weet niet hoe je een kanaal optimaal inzet? Dan is deze Social Media training perfect voor jou!

Deze training is geschikt voor iedereen die met Social Media zijn naamsbekendheid wil vergroten.

Wil jij regelmatig tips ontvangen in je e-mail
over het verbeteren van je website en je content marketing?

Wij schrijven elke week tips en tricks waar jij zelf mee aan de slag kan.

Over Kelly, de schrijfster van deze blog:

Kelly heeft heel goed naar onze wensen geluisterd. Zij kwam elke keer met goede ideeën van foto’s, opmaak, films etc.

Daarnaast leveren Wendy en Kelly meer dan afgesproken waardoor de foundation nog beter tot uiting komt. Dit alles hebben zij grotendeels gesponsord waarvoor mijn dank


Jeffrey Stuut Foundation

kelly_rond

Advies nodig?

Neem contact op met Kelly.

E: kelly@sterkinmedia.nl
T: 06-509 69 173

Laat een reactie achter